۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
طرح تشویقی برای صرفه جویی مصرف گاز
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز عنوان کرد

طرح تشویقی برای صرفه جویی مصرف گاز

نورموسوی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: مشترکینی که نسبت به مصرف مشابه سال قبل خود کاهش مصرف داشته باشند به میزان هر درصد کاهش سه برابر تشویقی روی گازب‌های آن‌ها اعمال می‌شود.

به گزارش بازار، سیدجلال نورموسوی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز در حاشیه امضای قرارداد ذخیره سازی گاز در میدان خانگیران در جمع خبرنگاران افزود: طبق مصوبه دولت مشترکینی که در سه پله اول تعرفه‌ها قراردارند مصرف کنندگان عادی و متعارف هستند و در نرخ گازب‌های آن‌ها افزایشی نخواهد بود.

وی ادامه داد: پله‌های بالاتر به تناسب هر پله ۴۰ درصد افزایش در نرخ گازب‌ها اعمال خواهد شد.

نورموسوی گفت: افرادی که در سه پله اول و حتی در پله‌های بالاتر قرار دارند، اما مصرفشان نسبت به مصرف مشابه سال قبل کاهش را نشان دهد به ازای هر درصد کاهش سه برابر تشویقی روی گازب‌های آن‌ها اعمال شده و از مبلغ کل گازب‌ها به صورت اتوماتیک کسر خواهد شد.

وی افزود: مشترکینی که در پله‌های بالاتر قرار دارند در صورتی که بتوانند کاهش مصرف نسبت به مدت مشابه دوره قبل داشته باشند نیز پاداش دریافت خواهند کرد و این پاداش‌ها در هر قبضی برای مشترکین اعمال خواهد شد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: این طرح از تاریخ اول آذر اجرایی شده و بیش از دو هفته است که قبوض براساس مصوبه جدید صادر می‌شود.

نورموسوی افزود: مشترکینی که جزو بدمصرف‌ها هستند و در پله‌های بالاتر قرار دارند به عنوان مثال مشترکینی که در پله دوازدهم قرار دارند دو هزار تومان میزان گازب‌های آن‌ها در هر مترمکعب زیاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افرادی که در پله دوازدهم هستند ۱۳۳ درصد افزایش قیمت گاز خواهند داشت، گفت: به عنوان مثال این افراد که در پله دوازدهم هستند حدود ۲۵۰ هزار تومان جریمه پرداخت می‌کردند که این رقم به حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

نورموسوی افزود: یکی از مشکلات ما در بخش خانگی عدم رعایت برخی از نکات ساده در بهینه سازی مصرف گاز است و به همین دلیل میزان مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاست.

وی ادامه داد: دمای رفاه در منازل ۱۸ تا ۲۱ درجه بوده، ولی متاسفانه مردم عموما خانه‌های خود را ۲۵ تا ۲۷ درجه گرم می‌کنند و حداقل پوشش که نشان دهنده زمستان است را رعایت نمی‌کنند.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان اینکه ما در حال حاضر ۲۸ میلیون واحد مسکونی و ۲۴ میلیون کنتور گاز داریم، افزود: با همین میزان واحد مسکونی معادل چند فاز پارس جنوبی انرژی هدر می‌دهیم.

نورموسوی گفت: دی ماه پیک مصرف انرژی است و از مردم می‌خواهیم که دمای رفاه که ۱۸ تا ۲۱ درجه است را در منزل رعایت کنند و افرادی که شاغل هستند و روزانه در منزل حضور ندارند با کم کردن شوفاژ، پکیج و یا بخاری خود در زمانی که در منزل حضور ندارند صرفه جویی کرده و با ما همکاری کنند که ما مجبور به اعمال محدودیت‌ها نشویم.

وی افزود: پیک مصرف در روزهای پرمصرف تا ۵۵۰ میلیون مترمکعب نیز افزایش یافته بود که نسبت به مشابه سال قبل حدود ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش مصرف داشتیم.

نورموسوی با اشاره به اینکه در بخش خانگی و تجاری شاهد افزایش چهار برابری افزایش بودیم، گفت: ما از مردم نمی‌خواهیم که مصرف نکنند بلکه از آن‌ها انتظار داریم که به صورت بهینه مصرف کنند.

وی افزود: ما بیشتر از دو ماه است که محدودیت‌ها را در بخش صنایعی مانند سیمان و نیروگاه‌ها اعمال کردیم که امیدواریم با صرفه جویی در مصارف خانگی این محدودیت‌ها در بخش صنایع کمتر شود.

نورموسوی خاطرنشان کرد: در صورتی که توده هوای سرد به کشور وارد شود مجبوریم محدودیت‌ها را در بخش صنایع بیشتر کنیم.

قابل ذکر است در حالت عمومی بخش صنایع ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز دریافت می‌کند.

کد خبر: ۱۲۵٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha