۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
اقدامات جدید عامل افزایش صادرات چین| توسعه تجارت دیجیتال و خدمات
بازار گزارش می‌دهد؛

اقدامات جدید عامل افزایش صادرات چین| توسعه تجارت دیجیتال و خدمات

با وجود چندین چالش، چین احتمالاً اقدامات مالی و کارآمدتری را برای تقویت صادرات و بهبود تجارت کلی و همچنین ساختار خود در سال ۲۰۲۲ اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش بازار، کارشناسان چینی می گویند که اقدامات مالی و سایر اقدامات احتمالاً ساختار کلی تجارت را نیز بهبود می بخشد. به گفته کارشناسان، با وجود چندین چالش، چین احتمالاً اقدامات مالی و کارآمدتری را برای تقویت صادرات و بهبود تجارت کلی و همچنین ساختار خود در سال ۲۰۲۲ اتخاذ خواهد کرد.

هوو جیانگو نایب رئیس انجمن چین مستقر در پکن، گفت: رشد صادرات احتمالاً برای سال آینده حدود هشت تا ۱۰ درصد  برخلاف نرخ رشد سالانه دو رقمی بر اساس مطالعات سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

از آنجایی که رشد اقتصادی چین با فشار سه برابری ناشی از کاهش تقاضا، شوک های عرضه و تضعیف انتظارات مواجه است، کنفرانس سالانه کار اقتصادی مرکزی که در اوایل ماه جاری برگزار شد، بر ثبات رشد به عنوان اولویت کار اقتصادی سال آینده تاکید کرد.

کنفرانس کار اقتصادی مرکزی همچنین خواستار اقدامات بیشتر برای تثبیت تجارت خارجی و حفاظت از زنجیره های صنعتی و تامین شد.

هوو گفت: رشد صادرات چین ممکن است در سال آینده به دلیل بهبود تولید و عرضه در اقتصادهای آسیای جنوب شرقی و افزایش حمایت گرایی در سراسر جهان کمی احساس شود.

ژو ژوژی  محقق مؤسسه اقتصاد و سیاست جهانی که بخشی از آکادمی علوم اجتماعی چین است، گفت: او معتقد است که عقب نشینی مورد انتظار محرک های مالی و پولی در اقتصادهای توسعه یافته تقاضای آنها را تضعیف خواهد کرد که احتمالاً بر روی صادرات چین تأثیر خواهد گذاشت.

با این حال، کارشناسان تاکید کردند که تجارت خارجی چین در سال آینده رشد خوبی را حفظ خواهد کرد، اگرچه ممکن است به اندازه نرخ امسال نباشد. داده های گمرک نشان می دهد که تجارت خارجی این کشور در ۱۱ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۳۵.۳۹ تریلیون یوان (۵.۵۶ تریلیون دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش داشته و بیش از ۳۲.۱۶ تریلیون یوان ثبت شده در کل سال گذشته است.

صادرات نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۲۲ درصد افزایش یافت و به ۱۹.۵۸ تریلیون یوان رسید.

لو فنگ استاد اقتصاد در مدرسه ملی توسعه که بخشی از دانشگاه پکن است، اظهار کرد: افزایش شدید بهره‌ وری در بخش تولید منجر به قدرت اقتصادی چین شده که می‌تواند به تامین تقاضای قوی‌ تر از سوی اقتصادهای توسعه‌ یافته کمک کند. در عین حال، سایر اقتصادهای نوظهور ممکن است به دلیل اختلالات عرضه ناشی از همه گیری کووید-۱۹ نتوانند چنین تقاضای فزاینده ای را برآورده سازند.

او گفت: چنین رقابتی، به‌ ویژه در شرایط نامشخص همه‌گیری، حتی با افزایش قابل توجه رنمینبی در دوره اخیر که تأثیر محدودکننده‌ای بر صادرات چین داشته است، ادامه خواهد داشت. لو بیان کرد که اقدامات مالی قوی‌ تر مانند هزینه‌های سریع برای تقویت ساخت‌ و ساز زیرساخت‌ها، انگیزه رشد جدیدی را به نهادهای بازار، از جمله مشاغل تجارت خارجی، تزریق می‌کند.

این استاد همچنین گفت: انتظار دارد حمایت هدفمندتری از موسسات مالی در قالب وام های کم بهره برای اقتصاد واقعی، به ویژه برای کسب و کارهای کوچک و خرد ارائه شود.

وی گفت: علاوه بر این، سایر اقدامات سیاسی قابل پیش‌بینی مانند حمایت از اکوسیستم علم و نوآوری نیز انتظار می‌رود باعث افزایش اشتغال و تثبیت رشد اقتصادی شود که در نهایت رشد تجارت خارجی را تسهیل می‌کند.

هوو، نایب رئیس انجمن مطالعات سازمان تجارت جهانی، پیشنهاد کرد که دولت باید شفافیت و ثبات سیاست ها را بهبود بخشد و ارتباطات با نهادهای بازار را تقویت کند تا انتظارات را تثبیت کند و در نتیجه سرمایه گذاری در بخش خصوصی را تحریک کند و صادرات را گسترش دهد.

او همچنین اظهار کرد که مقامات مربوطه باید واردات را تقویت کنند و در عین حال تجارت دیجیتال و تجارت خدمات را به شدت توسعه دهند تا ساختار تجارت خارجی چین را بهبود بخشند.

کد خبر: ۱۲۵٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha