۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
ارز تک نرخی به نفع اقتصاد است| حمایت‌های جبرانی از اقشار آسیب‌پذیر
عضو کمیسیون تلفیق مجلس:

ارز تک نرخی به نفع اقتصاد است| حمایت‌های جبرانی از اقشار آسیب‌پذیر

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: تک نرخی کردن ارز در درازمدت کاملا به نفع اقتصاد کشور است، البته در ابتدا تلاطم‌هایی به همراه خواهد داشت که با روش‌هایی می‌توان آن را مدیریت کرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، حسین علی حاجی دلیگانی، نماینده مردم برخوار، شاهین شهرو میمه و عضو کمیسیون تلفیق در مجلس شورای اسلامی درباره حرکت به سمت حذف نرخ‌های مختلف ارز برای سال آینده گفت: ارز تک نرخی چنانچه به درستی عملیاتی شود، کار بسیار صحیحی خواهد بود، زیرا با چند نرخی بودن تنها سبد سوءاستفاده کنندگان از آن افزایش خواهد یافت، برهمین اساس با اصل موضوع کاملا موافق هستم.

وی در این رابطه با اشاره بودجه ۱۴۰۱ به تک نرخی شدن ارز بیان کرد: تک نرخی شدن ارز دربودجه سال ۱۴۰۱ را مورد دقت قرار ندادم، ولی درصورتیکه چنین پیشنهادی مطرح شده باشد و یا نمایندگان در زمان بررسی بودجه آن را به لایحه اضافه کنند، مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

این عضو کمیسیون تلفیق روش انجام تک نرخی شدن ارز را چنین توضیح داد: تک نرخی شدن ارز باید با ملاحظات اقشار آسیب‌پذیراتفاق افتد. به این معنا، آنها هم به نوعی بتوانند که کل این مابه‌التفاوت به حساب‌شان واریز شود که در نتیجه این کار قدرت خریدشان افزایش یابد تا کسری یا هزینه اضافه‌تر به جبران درآید.

نماینده مردم برخوار، شاهین‌شهرو میمه در رابطه با شیوه جبران برای اقشار آسیب‌پذیر بیان کرد: انجام این کار از طرق مختلف امکان‌پذیر است. واریز یارانه مستقیم به حساب افراد، استفاده از کارت اعتباری و تامین هزینه یا یارانه بیمه شدن افرادی از اعضای خانواده که به این امر نیاز دارند، می‌تواند مورد توجه قرارگیرد. این کارها به صورت ترکیبی و دلخواه هم شدنی است و باید با انتخاب افراد نیازمند به مرحله عملیاتی شدن، برسد.

حاجی دلیگانی در ادامه افزود: تک نرخی کردن ارز در درازمدت کاملا به نفع اقتصاد کشور است، البته در ابتدا تلاطم‌هایی به همراه خواهد داشت که با روش‌هایی می‌توان آن را  مدیریت کرد، البته این مدیریت شروطی هم دارد که از جمله آن‌ها این است که مجموعه‌های دست‌ اندرکارتلاش نکنند برای خزانه یا دستگاه‌های تحت مدیریت خود از این محل برداشتی داشته باشند. چنانچه این دیدگاه وجود نداشته باشد و نگاه حل مسئله مورد توجه قرار گیرد، این کار شدنی است.

وی در این خصوص ابراز کرد: دولت قبل مطرح می‌کرد که شب پرداخت هدفمندی یارانه‌ها برای آن‌ها (دولت) عزا بوده است، درحالیکه برکسی پوشیده نیست، واقعیت چنین نیست زیرا نه تنها۵۰ درصد درآمد یارانه که از بابت افزایش حامل‌های انرژی کسب می‌شد و باید به حساب مردم می‌ریختند، واریز نشد، بلکه بخشی از اعتبارات دولت را هم از همین محل تامین می‌کردند. بنابراین درصورتیکه دولتمردان درصدد برآیند تا با تک نرخی کردن ارز اعتبارات مورد نیاز دولت را به تامین درآورند و هدف‌شان خدمت‌رسانی به مردم باشد که قطعا همینطور است، طبیعتابه نتیجه خواهند رسید زیرا منابع به دست آمده را صرف رفاه  مردم از طریق پرداخت یارانه، کارت اعتباری یا یارانه بیمه افراد خواهند کرد.

کد خبر: ۱۲۵٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha