۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
افزایش ارزش لیر ترکیه
در پی اعلام برنامه اردوغان برای نجات ارز ملی رقم خورد؛

افزایش ارزش لیر ترکیه

اظهارات جدید اردوغان آرامشی نسبی را بر بازارهای مالی ترکیه حکم‌فرما کرده است.

به گزارش بازار، به دنبال کاهش شدید نرخ لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا در چند هفته اخیر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری این کشور، اعلام کرد که دولتش مجموعه‌ای از تدابیر تازه‌ را برای تقویت ارز ملی اتخاذ خواهد کرد.

پس از نطق اردوغان در این زمینه، ارزش لیره ترکیه تحت تاثیر این تدابیر فوق‌العاده، در معاملات روز سه‌شنبه، ۳۰ آذر، بهبود یافت و بیش از ۱۵ درصد در برابر دلار آمریکا صعود کرد.

ارزش برابری لیره ترکیه در برابر دلار در ابتدای معاملات روز دوشنبه یک روز پس از دفاع مجدد رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، از کاهش نرخ متوسط بهره بانکی، باز هم کاهش یافته بود.

ارزش لیره ترکیه روز دوشنبه با بیش از هفت درصد کاهش در مقایسه با روز جمعه به ۱۸.۳۶ لیره در برابر یک دلار آمریکا سقوط کرد که نازل‌ترین نرخ برابری آن در مقابل ارزهای معتبر جهان است.

در برنامه نجات ارز ملی از سوی دولت اردوغان، قرار است برنامه‌ای برای حمایت از پس‌اندازها در برابر نوسانات ارزش لیره نیز در نظر گرفته شود.

رئیس‌جمهور ترکیه پس از نشست هیئت دولت در آنکارا اعلام کرد اگر لیره در برابر ارزهای خارجی نزول کند، دولت علاوه بر نرخ سود بانکی وعده داده شده، ضرر صاحبان پس‌اندازهای لیره را هم جبران خواهد کرد.

ارزش لیره ترکیه در برابر دلار از آغاز سال ۲۰۲۱ تاکنون ۵۵ درصد کاهش یافته است.

هم‌اکنون هر دلار آمریکا در ازای ۱۳.۷۵ لیره معامله می‌شود.

کد خبر: ۱۲۵٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha