۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰
 اختصاص بخشی از اراضی به تولید نهاده‌های وارداتی
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد کرد

اختصاص بخشی از اراضی به تولید نهاده‌های وارداتی

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: ما باید کشت سبزی و صیفی‌جات را به فضای گلخانه‌ای انتقال دهیم تا اراضی آزاد شده را برای تولید نهاده‌های وارداتی به کار بگیریم.

به گزارش بازار، علیرضا عباسی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با طرح امنیت غذایی در مجلس گفت: هدف از این طرح، رفع موانع بر سر راه تولید محصولات کشاورزی و پشتیبانی از تولیدات این بخش است.

وی از عدم هماهنگی دستگاه ها در سیاست گذاری این بخش انتقاد و اظهارکرد: بخش تولید با وزارت جهاد کشاورزی است اما برنامه ریزی واردات و صادرات در وزارت صمت انجام می شود و همین باعث متضرر شدن کشاورزان و صادرکنندگان شده است.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر لزوم وحدت رویه در تصمیم گیری درمورد این بخش گفت: اگر رویه ناهماهنگ سیاست گذاری ها ادامه یابد کشاورزان هم سال بعد کشت انجام نخواهند داد.

عباسی اظهارکرد: از آنجایی که عمده نهادهای مورد نیاز برای تولید، از نوع وارداتی هستند و این نهادهای وارداتی هم هزینه های تولید را افزایش می دهند لذا ممکن است این نهاده ها در شرایط تحریمی به دست ما نرسد و بنابراین استفاده از ظرفیت دانش بنیان در این حوزه بسیار ضروری است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تأکید ما در طرح امنیت غذایی، تشکیل یک صندوق برای نهاده های فناورانه است گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی باید متولی شوند و از این ظرفیت دانش بنیانی حمایت کنند.

عباسی معتقد است که به حداقل رساندن واردات با افزایش بهره وری آب و توسعه آبخوان داری امکان پذیر است چراکه این موضوع نه تنها مشکل کم آبی را برطرف خواهد کرد بلکه در این شرایط تحریمی امنیت غذایی کشورمان را نیز ارتقا می بخشد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با تدابیر مجلس برای مدیریت بحث تولید و واردات نهاده های دامی اظهارکرد: ما در حوزه نهاده های دامی، ۲۰ میلیون تن واردات داریم که ۱۱ تن آن هم مربوط به ذرت است، یکی از راهکارها این است که کشت سبزی و صیفی جات را به فضای گلخانه ای انتقال دهیم تا اراضی آزاد شده را برای تولید نهاده های وارداتی که به آن وابسته هستیم به کار بگیریم.

وی افزود: اگرچه عمده کالاهای استراتژیک باید در داخل تولید شوند اما در عین حال می توان برخی محصولات را هم وارد کشور کرد.

کد خبر: ۱۲۵٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha