۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
 برق قیمت های طلا در شب یلدا کم فروغ شد| بازار داغ خرید طلا در آستانه شب یلدا
گزارش «بازار» از بازار یلدایی طلا و سکه؛

برق قیمت های طلا در شب یلدا کم فروغ شد| بازار داغ خرید طلا در آستانه شب یلدا

به دنبال سیر نزولی قیمت در بازار ارز همراه با افت انس جهانی، نرخ طلا و سکه کاهشی شد و هرگرم طلا در کانال یک میلیون ۲۰۰ هزار تومان و سکه در کانال ۱۲ میلیون قرار گرفت تا بازار شب چله هدایا گرم شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اگرچه افزایش هیجانی و بی اساس نرخ دلار آزاد طی دو هفته گذشته موجب شد تا نرخ این کالا در بازار سیر صعودی به خود گیرد و به بیش از ۳۱ هزار تومان برسد، اما با افت بهای دلار و قرار گرفتن آن در کانال ۲۹ هزار تومان، قیمت طلا و سکه نیز به تبع کاهش قیمت ارز که بی منطق و غیر واقعی روندی صعودی به خود گرفته بود شکسته شد و در مسیر نزول قرار گرفت طوری که سکه ای که هفته گذشته قیمت آن به ۱۳ میلیون رسید و هر گرم طلا خود را برای رساندن به ۱ میلیون ۴۰۰ تومان آماده کرده بود هم اکنون در بازار روندی کاهشی را طی می کند.

با افزایش غیر واقعی نرخ ارز در بازار قیمت طلا و سکه نیز صعودی شد. این افزایش قیمت که به کاهش میزان خرید مردم و فروش مصنوعات طلا و سکه در بازار منجر شد بازار را تا حدودی کساد کرد اما با روند نزولی قیمت ها در بازار ارز چند روزی است نرخ سکه و طلا در بازار روندی کاهشی را می پیماید

کاهش نرخ ارز دربازار طلا و سکه را ارزان کرد
ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره نوسانات قیمت ها دربازار طلا و سکه در بازار بدنبال تغییر نرخ ارز گفت: با افزایش غیر واقعی نرخ ارز در بازار قیمت طلا و سکه نیز صعودی شد. این افزایش قیمت که به کاهش میزان خرید مردم و فروش مصنوعات طلا و سکه در بازار منجر شد بازار را تا حدودی کساد کرد اما با روند نزولی قیمت ها در بازار ارز چند روزی است نرخ سکه و طلا در بازار روندی کاهشی را می پیماید.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت ارز در بازار تاثیر مستقیم خود را بر روی قیمت طلا و سکه به جای می گذارد افزود: ازآنجایی که قیمت طلا و سکه همیشه تحت تاثیر نرخ ارز در داخل و انس جهانی قرار گرفته و از آن پیروی می کنند، بنابرای هم کاهش قیمت انس جهانی هم روند کاهشی نرخ ارز در بازار داخل موجب شده است که بازار طلا و سکه نیز تاحدودی بر مدار نزول قرار گیرند.

محمد ولی با تاکید بر اینکه آرامش بازار ارز و تثبیت قیمت ها در این بازار کمک شایانی به روند معاملات طلا و سکه می کند، گفت: نوسان قیمت ارز در داخل و افت و خیر نرخ انس جهانی آرامش را از بازار طلا می گیرد، در چنین شرایطی امیدواریم با ایجاد سیاست گذاری های ارزی درست از سوی دولت و شنیدن اخبار خوش از مذاکرات برجام ارز در بازار روندی نزولی به خود گیرد و دلار نیز در نقطه قیمتی خاصی تثبیت شود تا نه تنها بازار طلا و سکه بلکه همه بازارهای سرمایه گذاری آرام و تکلیفشان روشن شود.

از آنجایی که قرار است از ۱۳ دیماه سازمان امور مالیاتی به نفع مردم و فعالان بازار طلا اقدام به حذف ۹ درصدی ارزش افزوده از قیمت تمام شده در فاکتور خرید این کالا کند این موضوع باعث خواهد شد تا قدرت خرید مردم برای تهیه این کالای زینتی و سرمایه ای بیشتر شود و بازار دادو ستد طلا گرم شود

بازار داد و ستد طلا گرم تر می شود
این فعال بازار طلا خاطرنشان کرد: چنانچه روند کاهشی نرخ ارز در بازار ادامه دار شود، با توجه به نزدیک شدن ماههای پایانی سال و انجام مراسمات، جشن ها و برگزاری عروس های و ... در این ایام همچنین فعال شدن اقتصاد کشور و از همه مهمتر بهبود وضعیت معیشت مردم، بی تردید  بازار معاملات طلا نیز گرم خواهد شد و این موضوع موجب به حرکت درآمدن چرخ تولید صنعت طلا پس از چند سال رکود خواهد شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه به توجه دولت در صنعت طلا در کشور و بستر سازی برای انگیزه مردم به خرید این کالا با حذف ۹ درصدی ارزش افزوده بر روی قیمت تمام شده طلا از دی ماه اشاره کرد و اظهار داشت: از آنجایی که قرار است از ۱۳ دیماه سازمان امور مالیاتی به نفع مردم و فعالان بازار طلا اقدام به حذف ۹ درصدی ارزش افزوده از قیمت تمام شده در فاکتور خرید این کالا کند این موضوع باعث خواهد شد تا قدرت خرید مردم برای تهیه این کالای زینتی و سرمایه ای بیشتر شود و بازار دادو ستد طلا گرم شود.

محمد ولی پیش بینی کرد: با کاهش هزینه خرید طلا به احتمال زیاد مردم برای خرید مصنوعات طلا از دو هفته آینده به بازار هجوم خواهند آورد چرا که نرخ طلا ۹ درصد از طلایی که هم اکنون در بازار به فروش می رود کمتر می شود، این درحالی است که قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده از فروش طلا نه تنها قدرت خرید مردم را برای تهیه این کالا بالا می برد بلکه بازار خرید و فروش طلا را هم فعال می کند.

با حذف ۹ درصدی ارزش افزوده بر روی فاکتور قیمت تمام شده طلا قدرت خرید مردم افزایش می یابد و انشاالله شاهد بازار گرم داد و ستد طلا با قیمت نسبتا پایین آن در فصل زمستان خواهیم بود

حذف ۹ درصدی ارزش افزوده خریداران طلا را به بازار می کشاند
محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز درباره کاهش قیمت طلا و سکه طی یکی دو روز اخیر گفت با افت قیمت ارز در بازار و کاهش قیمت انس جهانی طلا و سکه کاهشی شده است اما این کاهش قیمت از نیمه دوم دیماه با حذف ارزش افزوده از قیمت تمام شده در فاکتور خرید طلا به احتمال زیاد روندی کاهشی تری به خود گیرد.

وی با بیان اینکه وضع ۹ درصدی مالیات بر روی طلای ساخته شده از روز اول اشتباه بود و این موضوع باعث تعطیلی خیلی از واحدهای ساخت طلا و کسادی بازار این شد گفت: تاثیر منفی وضع ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده طلا موجب شد تا مردم به جای خرید طلای نو به سمت طلا های کهنه و آب شده روی بیاوند و طلا فروشان و سازندگان طلا نیز دچار مشکل تولید و فروش شوند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: با حذف ۹ درصدی ارزش افزوده بر روی فاکتور قیمت تمام شده طلا قدرت خرید مردم افزایش می یابد و انشاالله شاهد بازار گرم داد و ستد طلا با قیمت نسبتا پایین آن در فصل زمستان خواهیم بود.

امروز به دلیل برگزاری رسومات شب چله خرید طلا بخصوص سکه در بازار افزایش یافته است و از آنجایی که قیمت انس جهانی طی روز جاری کاهشی و ارز نیز افزایش چندانی در بازار ندارد بنابراین سکه و طلا با قیمت رسمی اتحادیه و با نرخ  مناسب به فروش می رود

فروش قابل توجه طلا و سکه در آستانه شب یلدا 
وی در مورد قیمت طلا و سکه در بازار امروز نیز گفت: اگر چه افت قیمت ارز باعث کاهش قیمت ها در این بازار شده است،  اما امروز به دلیل برگزار رسومات شب چله خرید طلا  بخصوص سکه در بازار افزایش یافته است. کشتی آرای افزود انس جهانی امروز نیز کاهشی شد و هم اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۴۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.

بنا به این گزارش، بازار داد و ستد طلا و سکه امروز به نسبت روزهای گذشته در پی خرید هدایای شب چله (یلدا) گرم است و از آنجایی که قیمت انس جهانی طی روز جاری کاهشی بود، بنابراین سکه و طلا با قیمت رسمی اتحادیه و با نرخ مناسب به فروش می رود.

این افت  قیمت ها از این جهت حائز اهمیت است که  در آستانه سال نو میلادی قرار داریم و  بیشترین تقاضا در جهان معمولا در همین ایام صورت می گیرد . 

کد خبر: ۱۲۵٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha