۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
اجرای طرح تحول حمل و نقل کشور؛ بزودی
وزیر راه و شهرسازی خبر داد

اجرای طرح تحول حمل و نقل کشور؛ بزودی

قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از اجرای طرح تحول بخش حمل و نقل کشور در دو بخش هوایی و جاده‌ای خبر داد و گفت: هزینه یارانه پنهان سوخت ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده بخش جاده‌ای، سالانه دو و نیم میلیارد دلار است.

به گزارش بازار، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم الحاق و بهره‌برداری از ۵۲۶ دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی به ارزش ۷۹۴ میلیارد تومان که صبح امروز در ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد، حمل‌ونقل را یکی از حوزه‌های راهبردی کشور دانست و گفت: عقب ماندگی زیادی در این حوزه داریم که بخش زیادی از آن به مشکلات داخلی و بخش دیگری به بحث‌های بین‌المللی باز می‌گردد.

وی افزود: حجم باری که بین کشورهای منطقه جابجا می‌شود، درآمد ترانزیتی خوبی برای کشور ایجاد می‌کند، اما برای آنکه زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به حد ایده‌آل از ترانزیت ایجاد شود، اعتبارات زیادی مورد نیاز است که بودجه‌های دولتی و حتی کل بودجه وزارت راه و شهرسازی کفاف ساخت حتی چند صد کیلومتر انواع مسیر را هم نمی‌دهد بنابراین باید در حوزه تامین مالی طرح‌های ریلی به روش‌های دیگری متوسل شویم تا این پتانسیل نهفته در کشور شکوفا شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تبادل ۵۰ میلیون تنی بار در سال میان روسیه و هند گفت: در حال حاضر این بار از کانال سوئز به هند می‌رسد که هزینه حمل یک تُن بار از این کانال، چند برابر عبور از ایران است و زمان سیر این بار از طریق دریا نیز سه برابر عبور بار از مسیر ایران خواهد بود.

قاسمی افزود: اخیراً باری از فنلاند به هند منتقل شد که با احتساب حمل کامیونی این بار در قطعه رشت به آستارا که ریل نداریم، ۲۱ روز زمان برد، اما حمل این بار از طریق کانال سوئز سه ماه طول می‌کشد.

وی با اشاره به توافقاتی که با کشورهای همسایه و منطقه از جمله جمهوری آذربایجان، پاکستان، هند، قزاقستان و قرقیزستان در چهار ماهه اخیر حاصل شده است، گفت: اگر کریدورهای اصلی را تکمیل کنیم با توافقاتی که به دست آورده‌ایم، درآمدی که از ترانزیت بویژه حمل ریلی برای کشور به دست می‌آید، از درآمدهای اساسی دیگر کشور کمتر نخواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی، محورهای ریلی چابهار- سرخس، شلمچه- بصره و رشت- آستارا را کریدورهای اصلی ترانزیتی کشور دانست که باید زیرساخت‌های آن‌ها تکمیل شود و افزود: تکمیل این زیرساخت‌ها پول زیادی نیاز دارد و باید برای تامین مالی آن‌ها به روش‌های جدید تامین مالی از جمله شیرین‌سازی سرمایه‌گذاری داخلی متوسل شویم.

وی گفت: باید بازگشت سرمایه‌گذاری در کشور ما کاهش یابد تا جاییکه مردم بجای اینکه پول خود را در بانک گذاشته و سالی ۲۰ درصد سود بگیرند، ترجیح دهند در طرح‌های حمل و نقلی کشور مشارکت و سرمایه‌گذاری کنند.

قاسمی، اهمیت افزایش ناوگان را یادآور شد و گفت: در بخش واگن باری و مسافری مشکل زیادی نداریم و مشکل عمده ما، در بخش خودکشش و کشنده یا لوکوموتیو است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، طرحی در دست اجراست که طبق آن، با کمک دولت شاهد تحول در صنعت حمل و نقل کشور خواهیم بود و طی سه سال آینده این تحول انجام می‌شود.

وی افزود: بخشی از مصوبات آن در دولت، تصویب شده و قرار است کریدورهای اصلی با اولویت تکمیل شوند.

وی تأکید کرد: به زودی قرارداد اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره با عراقی‌ها به امضا می‌رسد.

قاسمی ادامه داد: ما در وزارت راه از دولت پول نمی‌خواهیم بلکه مجوز می‌خواهیم، به اندازه کافی در کشور ثروت است و وقتی سرمایه‌گذار در بانک سپرده می‌گذارد تا سود ۲۲ درصد بگیرد، ما باید در بخش زیرساخت آزادراهی IRI قرارداد را به گونه‌ای تنظیم کنیم که ۳۰ درصد سود بگیرد تا سرمایه وی در این بخش به گردش دربیاید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای طرح تحول حمل و نقل در سایر بخش‌ها از جمله هوایی و جاده‌ای افزود: در بخش جاده‌ای ۴۰۰ هزار کامیون در جاده‌ها تردد می‌کنند که ۱۶۰ هزار دستگاه آن فرسوده است و هزینه پنهان سوخت این ۱۶۰ هزار کامیون سالانه ۲.۵ میلیارد دلار است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص توافق با دیگر کشورها و از جمله هند برای همکاری گفت: با هندی‌ها در حال توافق هستیم و با چهار کشور دیگر توافقنامه خوبی امضا کرده‌ایم که سبب شده تردد در کشور ما چند برابر شود.

قاسمی یادآور شد: در وزارت راه و شهرسازی دو صندوق ملی، یکی در حوزه حمل و نقل و دیگری در بخش مسکن ایجاد شده که تمام درآمدهای عمومی و همچنین درآمدهای بالقوه وزارت راه برای بهینه کردن هزینه‌ها به این دو صندوق منتقل می‌شود ضمن اینکه اخیراً قانون راه‌اندازی صندوق ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

کد خبر: ۱۲۵٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha