۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
ردپای خلیج نشین‌ها در شالیزارها و مزارع شمال کشور| کشاورز کاشت و مغربی درو کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

ردپای خلیج نشین‌ها در شالیزارها و مزارع شمال کشور| کشاورز کاشت و مغربی درو کرد

ساری- آرام آرام می توان ردی از خریداران خارجی و آن سوی آبی را در مزارع و شالیزارهای شمال به نظاره نشست، بذر کاشته شده طی سال های قبل، اکنون با ویلاسازی‌ها جوانه زده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ردپای خریداران خارجی طی سال‌های اخیر در مزارع و شالیزارهای شمال کشور از جمله مازندران همواره نقل محافل بوده است، دلارها و ارزهایی که از طریق واسطه‌ها، تولید و کشاورزی را نشانه رفته است.

برخی از مزرعه داران و شالیکاران مازندرانی هم طی سال‌های اخیر برای آنکه بر نرخ مزارعشان بیفزایند، موضوع خوابیدن مشتری خارجی پای معاملات را مطرح می‌کنند.

طی سال قبل و همزمان با برداشت فصل مرکبات، حضور خارجی‌ها و دلال‌هایشان برای خرید مرکبات در مناطق شمالی از جمله مازندران پررنگ‌تر از همیشه مطرح شد، دلالانی که به اصطلاح خریداران نوبرانه های درختان شمال بودند اما در پس پرده، وضعیت مزارع و شالیزار را برانداز می‌کردند تا آنها را برای مشتریان خارجی قباله کنند.

عمو صفدر از باغداران مازندران است و سال قبل محصول باغاتش را از طریق واسطه به تاجر خارجی فروخت و پول خوبی هم بابت این معامله نصیبش شد، او در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: امسال همان واسطه‌ای که سال قبل محصولم را برای تاجر خارجی خریداری کرده بود، از آن تاجر پیغام آورد که حاضر به خرید باغ مرکباتش هست.

این گفته باغدار مازندرانی حکایت از نقشه شومی است که آن ور آبی‌ها برای مزارع و شالیزارهای بکر شمال کشیدند و با پرس و جو از بنگاه‌های املاک هم به ردپایی از خرید و فروش ملک توسط خارجی در مناطق مختلف استان مازندران می رسیم.

معامله‌ها به نام واسطه‌ها ثبت می‌شود
علیرضا برزگر نایب رئیس اتحادیه املاک مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هرچند خارجی‌ها خود مستقیم برای خرید و یا اجاره اقدام نمی‌کنند و واسطه‌ها را پیش می‌فرستند، گفت: اگر هم معامله‌ای صورت گیرد به نام واسطه‌ها ثبت می‌شود اما پس پرده خریداران خارجی هستند.

ردپای خلیج نشین‌ها در شالیزارها و مزارع شمال کشور| کشاورز کاشت و مغربی درو کرد

وی با اظهار اینکه چندسال پیش یکی از سرمایه گذاران اماراتی و عربی قصد فروش کارخانه ام را در مازندران داشت، گفت: این فرد از طریق واسطه از کارخانه بازدید کرده بود و در نهایت توافق برای خرید حاصل نشد.

رد معاملات خارجی را در غربی‌ترین نقطه مازندران، جایی که به عروس شهرهای ایران زمین معروف است، نیز دیده می‌شود.خارج نشین هایی که سودای سکونت در ویلاهای شمال را دارند. محمدی یک بنگاه دار در غرب مازندران و رامسر در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه هرازگاهی افرادی مراجعه می‌کنند که قصد دارند زمین یا ویلایی را برای خارج نشین ها و یا افراد دیگر خریداری کنند، گفت: هرچند این آمار کم است اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی گفت: بیشتر این خریداران تمایل دارند نسبت به خرید ویلا در حاشیه ساحل و یا جنگل و دشت برایشان تهیه شود و هدفشان این است که چند روز را در این ویلاها سپری کنند.

خرید و فروش اراضی و مزارع و سرمایه گذاری در حوزه مسکن و یا خرید زمین طی دهههای اخیر معضل فراروی کشاورزی و باغداری در مازندران شده است و به دلیل کاهش ارزش پول ملی از یک سو، برخی از خارجی‌ها تمایل به خرید و فروش اراضی در مازندران پیدا کردند

خرید و فروش اراضی و مزارع و سرمایه گذاری در حوزه مسکن و یا خرید زمین طی ده‌های اخیر معضل فراروی کشاورزی و باغداری در مازندران شده است و به دلیل کاهش ارزش پول ملی از یک سو، برخی از خارجی‌ها تمایل به خرید و فروش اراضی در مازندران پیدا کردند.

برخی از این افراد به بهانه سرمایه گذاری خارجی و اجرای طرح‌های متعدد اقدام به خرید مزارع و اراضی چند ده هکتاری در مناطق مختلف مازندران کردند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از این سرمایه گذاری با گذشت سال‌ها به بار ننشست و همچنان اراضی آن بلاتکلیف مانده است.

معاملات خارجی‌ها قابل ثبت نیست
در عین حال مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پیگیری خبرنگار بازار درباره کوچ خریداران خارجی برای خرید اراضی و مزارع شمال و استان گفت: این گونه معاملات و خرید و فروش در مراجع قانونی و دفاتر قابل ثبت نیست.

وی افزود: در سال‌های ۸۳ و ۸۴ در برخی شهرها از جمله محمودآباد شنیده بودیم که بخشی از مزارع با چند دست خرید و فروش به خریدار قطری رسیده است اما این گونه معاملات هیچ جا قابل ثبت نیست.

وی ادامه داد: همچنین در کلاردشت نیز مواردی داشتیم که عنوان می‌کردند خارجی‌ها و یا عرب‌ها اقدام به خرید کردند ولی هیچ گاه صحت و سقم این موضوع اثبات نشده است.

درخشان با بیان اینکه این گونه خریداران و یا واسطه‌ها اقدام به خرید و رها کردن زمین می‌کنند، افزود: برای مقابله با این پدیده قانون اراضی بایر را فعال کردیم تا در اراضی بلاکشت را در شهرستان‌ها شناسایی کنیم.

وی گفت: طبق قانون نسبت به شناسایی اراضی بایر اقدام می‌شود و در صورت عدم کشت از طریق مراجع قضائی نسبت به ابطال مالکیت اقدام می‌شود.

مدیر امور سازمان اراضی جهاد کشاورزی مازندران گفت: از طریق دهیاری‌ها اراضی بلاکشت در استان شناسایی می‌شود تا نسبت به کشت آن اقدام شود اما نمی‌توان آمار رسمی درباره خرید و فروش زمین توسط خارجی‌ها ارائه کرد زیرا در هیچ جایی ثبت نمی‌شود.

از طریق دهیاری‌ها اراضی بلاکشت در استان شناسایی می‌شود تا نسبت به کشت آن اقدام شود اما نمی‌توان آمار رسمی درباره خرید وفروش زمین توسط خارجی‌ها ارائه کرد زیرا در هیچ جایی ثبت نمی‌شود

وی در پاسخ به کوچ خریداران دیگر استان‌ها برای خرید زمین در استان با بیان اینکه مسائل مختلف در تغییر کاربری تأثیرگذار است، اقتصاد و درآمد را از جمله ملاک‌ها برشمرد و گفت: وقتی درآمد کم شود، طرف برای حفظ پول خود تصمیم به خرید زمین می‌کند و این به منش اقتصادی تبدیل شده است.

وی عوامل محیط زیستی و اقلیمی را در تغییر کاربری مؤثر دانست و گفت: به عنوان نمونه وقتی باد ۱۲۰ روزه را در سیستان شاهدیم و یا ریزگردها و تنش آبی در دیگر مناطق، طبیعی است که سبب می‌شود برای خرید به سمت استان کوچ کنند و نداشتن سند رسمی سبب می‌شود تا خریدار و فروشنده شب بنشینند و معامله کنند.

ردپای خلیج نشین‌ها در شالیزارها و مزارع شمال کشور| کشاورز کاشت و مغربی درو کرد

درخشان با بیان اینکه خرید و فروش غیررسمی توسط خریداران دیگر استان‌ها از جمله یزد، جنوب و غیره را در استان داریم، گفت: با نگاه چشمی هم می‌توان دید که در روستایی که ۳۵۰ خانوار دارد ۷۰۰ مسکن وجود دارد و این نشان از حضور غیربومی‌ها و خوش نشین ها هستند.

مهاجرت به خطه شمال برای خرید زمین
سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومه سرا در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به برخی از مهاجرت‌های اخیر به خطه شمال کشور اظهار داشت: دولت باید به نحوی در مورد جغرافیایی ایران کار کند که مهاجرت‌ها در آینده تشدید نشود البته در حال حاضر این مهاجرت‌ها قوت گرفته است.

وی با اشاره به آثار زیان بار برخی از مهاجرت‌های صورت گرفته بیان داشت: این مهاجرت‌ها می‌تواند یک منطقه را خالی از سکنه کرده و مشکلات زیادی را ایجاد کند.

دلخوش با اشاره به مشکلات کمبود آب در برخی مناطق کشور اظهار داشت: متأسفانه وقتی برخی از مناطق و یا استان‌های مهاجرپذیر نتوانند خدمات دهند آن جا خالی از سکنه خواهند شد و این مسئله تعادل جمعیتی را به هم میزند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ایران تا سال ۲۰۲۵ و طبق بررسی‌های صورت گرفته، خشک‌ترین کشور دنیا خواهد شد، بیان داشت: به همین دلیل باید از هم اکنون در برخی موارد پیشگیری لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به برخی از مهاجرت‌های خارجی به کشور اظهار داشت: البته ما در کنار این موضوع شاهد خرید زمین‌های مناطقی همچون حواشی کنار دریای خزر به دست برخی از خارجی‌ها هستیم که عمدتاً از کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند، این خارجی‌ها اکثراً برای خرید زمین به این مناطق رجوع می‌کنند و این امر می‌تواند به یک مصیبتی در آینده تبدیل شود.

نماینده مردم صومعه سرا با بیان اینکه اینگونه مهاجرت‌ها به کشور روز به روز درحال افزایش است، بیان داشت: باید از این موارد جلوگیری شود لذا یا باید قانونی در رابطه با منع استفاده از این زمین‌ها توسط دیگران نوشته شود و یا اینکه باید کار دیگری کرد.

سودای خرید و فروش زمین در اراضی شمال همواره پرفرازونشیب بوده و سبب ضرر کشاورزی و زارعان شده است، کشاورزانی که اراضی بکر و تولیدی خود را با قیمت‌های ناچیز به ریال و یا دلار تبدیل کردند و اکنون سرایدار ویلاهای غیربومی‌ها هستند.

کد خبر: ۱۲۴٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      با فروش زمینها موافقم . پیشرفت چیز بدی نیست چهره روستا از این گند و کثافتی که هست در میاد