۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۷
افزایش نرخ ارز و کالاها دلایل روانی داشته است
کارشناس مسائل اقتصادی:

افزایش نرخ ارز و کالاها دلایل روانی داشته است

افزایش نرخ ارز در سه ماه گذشته ارتباطی به مسئله ناترازی تجاری نداشته و عمدتا منبعث از انتظارات و مذاکرات هسته ای بوده است. نرخ ارز با توجه به عوامل روانی افزایش یافته است.

به گزارش بازار، وحید شقاقی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه نباید آمارهای رسمی کشور را مخدوش بدانیم و به آن ها شبهه وارد کنیم، گفت: اگر آمارهای رسمی که مراجعی همچون بانک مرکزی و مرکز آمار ایران ارائه می دهند را مخدوش کنیم، هر کسی می تواند نگاه و عدد خود را به عنوان آمار ارائه می دهد و در این شرایط نظام تحلیل و نظام کارشناسی کشور مختل می شود.

وی با تصریح بر این موضوع که تحلیل های اقتصادی باید مبتنی بر آمارهای رسمی کشور باشد اظهار کرد: در تحلیل کاهش تورم نقطه به نقطه می توانیم ورود کرده و آن را تحلیل کنیم. سه عامل برجسته و مهم بر تورم اثرگذار هستند که شامل ناترازی نظام بانکی و خلق نقدینگی از سوی سیستم بانکی کشور، ناترازی و کسری بودجه و ناترازی تجاری کشور می شوند.

این استاد دانشگاه در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه روند نرخ ارز در سه ماه گذشته کاهنده نبوده است، عنوان کرد: افزایش نرخ ارز ارتباطی به مسئله ناترازی تجاری نداشته است و عمدتا منبعث از انتظارات و مذاکرات هسته ای بوده است. بنابراین عامل کاهش تورم در این موضوع منتفی است اما با توجه به عوامل روانی، نرخ ارز افزایش یافته است و در نتیجه قیمت کالا و خدمات نیز افزایش پیدا کرده است.

وی درباره عوامل دیگر افزایش نقدینگی یعنی پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی توضیح داد و بیان کرد: دولت سیزدهم تلاش کرده است با مکانیزم اوراق مالی اسلامی اعتبارات لازم را اخذ کند و در حقیقت به جای استقراض از بانک مرکزی و فشار به منابع بانک ها، این کار را انجام داد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: سیزدهم اعلام کرده است برای جبران کسری های ماهانه بودجه، اقدام به چاپ پول و یا استقراض از بانک مرکزی نکرده است. به صورت ماهانه ۲۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم که تقریبا نیمی از نیاز ماهانه دولت را شامل می شود. فروش اوراق در حقیقت انتخاب بین بد و بدتر است زیرا قطعا استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول باعث ضرر سنگین به اقتصاد می شود.

کد خبر: ۱۲۴٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha