۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
 ساماندهی بازار مرغ و تخم‌مرغ فراموش شده است
در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مطرح شد

ساماندهی بازار مرغ و تخم‌مرغ فراموش شده است

فراموش شدن مشکلات مربوط به تولید مرغ و تخم‌مرغ به واسطه آرامش ناشی از واردات اخیر، بسیار نگران‌کننده است. این حوزه به برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت نیاز دارد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در تازه‌ترین نشست خود به وضعیت حاکم بر روند تولید مرغ و تخم‌مرغ در کشور اشاره کردند. به اعتقاد آنها به واسطه وارداتی که به تازگی انجام شده تا حدودی بازار به آرامش رسیده؛ اما این روند موقتی است چون مشکل ریشه‌ای حل نشده است. برای همین فراموش شدن این موضوع برای فعالان این صنعت نگران‌کننده است.

در این ارتباط ضمن تاکید بر تعامل بخش خصوصی با دولت، ارائه راهکارهای پیشنهادی از سوی تشکل‌های صنعت مرغ و تخم‌مرغ به دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار گرفت.

امیر یوسفی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی در این نشست به صادرات محصولات کشاورزی به ویژه به منطقه اوراسیا و مشکلات ناشی از باقی‌ماندن سموم در این محصولات اشاره کرد و گفت: در این رابطه نشستی در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و موانع مطرح و بررسی و مقرر شد با رفع این موانع در راستای بهبود شرایط اقدامات لازم صورت گیرد.

او همچنین با تمرکز بر تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی از سال آینده، چگونگی تامین منابع مالی موردنیاز حوزه کشاورزی را بسیار مهم ارزیابی کرد.

در این بخش احمدعلی کیخا، مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق ایران خاطرنشان کرد: تا زمانی که بخش خصوصی اقدام یکپارچه‌ای انجام ندهد، تغییری رخ نمی‌دهد. باید همراه با هم مطالبات را دنبال کنیم. بنابراین ضرورت دارد بخش کشاورزی اتاق ایران و کلیه اتاق‌های استانی درباره حذف ارز ترجیحی نظر دهند و دیدگاه‌های خود را در این رابطه مطرح کنند.

به اعتقاد او هزینه تولید محصولات کشاورزی به‌گونه‌ای است که اگر قرار باشد ارز ترجیحی حذف شود، افزایش پیدا می‌کند در حالی که امکان انتقال این افزایش هزینه به قیمت نهایی کالا وجود ندارد. اغلب این محصولات جزو کالاهای استراتژیک محسوب می‌شوند و روی معیشت خانواده‌ها اثر دارند. به نظر می‌رسد این موضوع به بسته شدن واحدهای تولیدی منجر ‌شود.

کیخا ادامه داد: لازم است دولت حمایت‌ها از واحدهای تولیدی محصولات کشاورزی را به شیوه دیگری ادامه دهد، اگر ارز ترجیحی حذف ‌شود باید نوع حمایت از این حوزه نیز تغییر کند. بخش خصوصی باید دراین ارتباط به یک جمع‌بندی برسد و پیشنهاد خود را ارائه داده و پیگیری کند.

در بخش دیگری از این نشست ناصر مرادی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی به اقداماتی که در یک ماه گذشته از سوی کمیسیون صورت گرفته، اشاره کرد. بر اساس گفته‌های او در چند هفته گذشته شاهد مشکلات صادرات دریایی محصولات کشاورزی به هند بودیم. در این ارتباط طی مکاتباتی، موانع موجود در برابر صادرات به هند پیگیری شد و خوشبختانه این مسائل در حال برطرف شدن هستند.

او به مکاتبات با سازمان توسعه تجارت برای راه‌اندازی میزهای تخصصی برای محصولاتی که تاکنون مغفول مانده‌اند اشاره کرد و از پیگیری برای راه‌اندازی این میزها خبر داد.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی از تداوم ممنوعیت صادرات دام سبک ایران نیز انتقاد کرد و گفت: روند ممنوعیت صادرات مورد اعتراض است و در این راستا تلاش کردیم تا مجدد زمینه صادرات مهیا شود. مدتی است که گمانه‌زنی‌ها مبنی بر رفع ممنوعیت‌ها به گوش می‌رسد و این‌گونه که متوجه شدیم قرار است صادرات تنها از طریق یک شرکت در خوزستان انجام شود. این انحصارگرایی در صادرات به شدت مورد انتقاد بخش خصوصی است و باید مانع آن شد.

در ادامه کمیته کشاورزی، کمیته دام، طیور و آبزیان، کمیته آب و کمیته صنایع تبدیلی به عنوان چهار کمیته‌ای که مدنظر قرار گرفته و به زودی از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تشکیل خواهند شد، معرفی شدند و اعضا باید برای عضویت در هر کدام از این کمیته‌ها اعلام آمادگی کنند.

در ادامه علی اکبری از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی از سوی اعضای کمیسیون کشاورزی به عنوان نماینده این کمیسیون در مجلس معرفی شد.

کد خبر: ۱۲۴٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha