۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
انتقاد از بی عملی و مواضع تکراری گروه ۱+۴
سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح کرد

انتقاد از بی عملی و مواضع تکراری گروه ۱+۴

سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد از مواضع تکراری گروه ۱+۴ در مذاکرات وین گفت: تکرار مواضع در فضای بسته مذاکرات در رسانه‌ها، به گفتگوها کمک نمی‌کند.

به گزارش بازار، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات گفت: گروه ۱+۴ تاکنون در گفتگوهای وین متن ملموسی را ارائه نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران به عنوان عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره به تعهدات خودش ذیل ان. پی. تی و پادمان متعهد بوده است. پیش از رسانه‌ای شدن فعالیت‌های ایران همه موارد به اطلاع آژانس رسیده است. پس تصویب قانون مجلس هم، الزاماتی که ایران باید به آن پایبند باشد را به اطلاع آژانس رسانده ایم. از این به بعد هم به تعهدات پایبند خواهیم بود.

سفر آخر هفته وزیر خارجه به جمهوری آذربایجان
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری از سفر آخر هفته وزیر خارجه کشورمان به جمهوری آذربایجان خبر داد.

خطیب زاده همچنین درباره دور پنجم گفتگوهای ایران و عربستان گفت: این دور از گفتگوها انجام نشده است و جزئیات بیشتری در این باره نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توسعه دیپلماسی اقتصادی و برنامه‌ها برای افزایش رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی اظهار داشت: ما دو نوع کارشناس اقتصادی در سفارتخانه‌ها داریم که مسائل اقتصادی را پیگیری می‌کنند. یکی رایزن اقتصادی است که از سوی وزارت خارجه معرفی می‌شوند و دیگری رایزن بازرگانی است که از سوی وزارت صمت معرفی می‌شوند. رایزن‌های بازرگانی را (با حداکثر ظرفیت) معرفی کرده ایم. همچنین از وزارت صمت هم خواسته ایم هرچه زودتر رایزنان بازرگانی را معرفی کنن و بتوانیم بین ۳۰ تا ۴۰ نفر را اعزام کنیم تا بتوانیم این جهشی که در حوزه دیپلماسی اقتصادی آغاز کرده ایم را ادامه بدهیم.

گفتگوی مستقیمی با آمریکایی‌ها نداشتیم
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در گفتگوهای وین با آمریکایی‌ها هیچ گفتگوی مستقیمی انجام نشده است، برخی پیام‌ها دریافت و جواب‌های آن هم داده شد.

سعید خطیب زاده پس از اشاره به گاه شمار سیاست خارجی در دو هفته گذشته، در پاسخ به سوالی درباره پیام آمریکایی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای و گفتگوهای وین گفت: در گفتگوهای وین هیچ گفتگوی مستقیمی انجام نشده است. برخی پیام‌ها از طریق آقای انریکه مورا دریافت شده و جواب‌ها هم بلافاصله داده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: درخصوص چندین شهروند (کُرد) ایرانی که بخاطر ورود غیرقانونی یا ادعای ورود غیرقانونی به ترکیه بازداشت هستند، قرار شد نیروهای مرزبانی و سفارت ما در آنکارا این موضوع را پیگیری کنند.

وی همچنین درباره وضعیت سفیر ایران در یمن و برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره روابط ایران و انصار الله تاکید کرد: درز اخبار کنترل شده برای تخریب در رسانه‌های غربی انجام می‌شود و موضوع تازه‌ای نیست. امیدوارم شما سوالات را از رسانه‌های غربی دریافت نکنید. روابط ما با دولت نجات ملی یمن از همیشه مستحکم‌تر است. آقای ایرلو نیاز به رسیدگی فوری (پزشکی) داشت. عراق در این زمینه به ما کمک کرد. وضعیت آقای ایرلو اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره مذاکرات وین هم گفت: در این دور از مذاکرات شاهد یک کارزار رسانه‌ای علیه گفتگوها هستیم. سه کشور اروپایی به جای وقت گذاشتن بر مذاکرات وارد این کارزار شده اند. امروز در وین دو متن توافق شده جدید داریم که نتیجه گفتگوهای فشرده است. متن‌هایی هستند که نظرات ایران به همراه متون قبلی لحاظ شده است.

کد خبر: ۱۲۴٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha