۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
چرخش ۸ دستی میوه از تولید تا مصرف| واسطه های فروش میوه در همدان حذف شود
گزارش خبری؛

چرخش ۸ دستی میوه از تولید تا مصرف| واسطه های فروش میوه در همدان حذف شود

همدان- دسترسی راحت مردم به محصولات کشاورزی و میوه چاره ای جز حذف واسطه ها ندارد چرا که به گفته فرماندار همدان قیمت ها حبابی است و میوه ها هشت دست می‌چرخند تا به دست مصرف کننده برسند.

بازار؛ گروه استان ها: با نزدیک شدن به شب یلدا قیمت میوه در همدان و نحوه توزیع آن موضوعی بحث برانگیز است چراکه در گذر از بازار میوه و تره بار همدان دیدن قیمت های عجیب و غریب هر شهروندی را به تفکر وا می دارد که چه اتفاقی افتاده که قیمت ها این چنین سرسام آور شده است.

گرانی ها و از طرف دیگر تفاوت قیمت عرضه میوه در بازار همدان مسئولان دست اندرکار ستاد تنظیم بازار همدان را گردهم نشاند تا به بررسی چرایی این اتفاق بپرداند.

فرماندار شهرستان همدان ظهر امروز یکشنبه در کارگروه تنظیم بازار همدان که با حضور مدیرکل تعزیرات حکومتی استان، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان و دیگر مدیران و نماینده اصناف و اتحادیه ها در فرمانداری همدان برگزار شد، در خصوص وضعیت توزیع میوه شب یلدا در همدان مطرح کرد: باید در عرضه میوه به موضوع ثقل جمعیتی توجه شود و به عنوان مثال شهرک مدنی، شهرک الوند و شهرک بهشتی در توزیع میوه در برنامه قرار گیرند.

میوه های عرضه شده در چادرها و غرفه های توزیع میوه یلدا با بازار تفاوت قیمت و کیفیت داشته باشند تا مردم به خرید از آن ها ترغیب شوند

محمدعلی محمدی با بیان اینکه باید به نحوی اقدام شود که تمرکز از رینگ اول برداشته شود، گفت: باید میوه های عرضه شده در چادرها و غرفه های توزیع میوه یلدا با بازار تفاوت قیمت و کیفیت داشته باشند تا مردم به خرید از آن ها ترغیب شوند.

چرخش ۸ دستی میوه از تولید تا مصرف| واسطه های فروش میوه در همدان حذف شود

وی با بیان اینکه بازارچه های شهرداری همدان باید در حوزه عرضه میوه فعالیت داشته باشند، مطرح کرد: باید فرآیند توزیع کوتاه شده و یک مباشر توزیع طرف قرارداد با شهرداری مشخص شود.

محمدی با بیان اینکه میوه ها از سوی تعاون روستایی تامین می شود و بر همین اساس باید طی یک کار و اقدام چارچوب دار، مباشر توزیع انتخاب شود، خطاب به مسئول تعاون روستایی همدان گفت: اهلیت افراد برای مباشر سنجیده و به آنها برنامه داده شود.

جلسه ای یک ساعته بین شهرداری و تعاون روستایی همدان برگزار و در مورد مباشر توزیع میوه تصمیم گیری شود ضمن اینکه این مباشر نباید روند هزینه ای ایجاد کند بلکه باید توزیع کننده میوه های مناسب به لحاظ کیفی و قیمتی باشد

وی عنوان کرد: برای رسیدن به نتیجه بهتر باید جلسه ای یک ساعته بین شهرداری و تعاون روستایی همدان برگزار و در مورد مباشر توزیع میوه تصمیم گیری شود ضمن اینکه این مباشر نباید روند هزینه ای ایجاد کند بلکه باید توزیع کننده میوه های مناسب به لحاظ کیفی و قیمتی باشد.

فرماندار همدان در ادامه صحبت های خود عنوان کرد: در خصوص توزیع میوه و بازارچه ها، شیوه نامه وزارت کشور از هشت ماه پیش ارسال شده و این اتفاق باید بیفتد تا نحوه توزیع و تامین مناسب انجام و در پیش گرفته شود.

محمدی ادامه داد: همدان در میدان میوه و تره بار دچار مشکل است چرا که غرفه دار ها فضای جلوی غرفه هایشان را اجاره می دهند بنابراین اگر قرار است که محصول راحت به دست مردم برسد چاره ای جز حذف واسطه ها نداریم چراکه قیمت ها حبابی است و میوه ها هشت دست می‌چرخند تا به دست مصرف کننده می رسند.

خرده فروشان در قبال فروش میوه از مردم حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد سود می گیرند
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان نیز با اشاره به بازدیدهای میدانی صورت گرفته از میدان میوه و تره بار همدان مطرح کرد: در این بازدیدها مشاهده شده که خرده فروشان در قبال فروش میوه از مردم حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد سود می گیرند.

چرخش ۸ دستی میوه از تولید تا مصرف| واسطه های فروش میوه در همدان حذف شود

داریوش جودکی با تاکید بر اینکه اولین کارمان باید این باشد که هزینه غرفه های شهرداری مشخص شود، گفت: پیاز کیلویی چهار هزار تومان در میدان میوه و تره بار تا به دست مصرف کننده برسد به کیلویی ۱۰ هزار تومان رسیده، کیوی هشت هزار تومانی به قیمت ۱۴ هزار تومان و اناری که قیمت هر کیلوی آن پنج هزار تومان تا ۲۸ هزار تومان است کیلویی ۱۲ تا ۵۰ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می رسد.

وی با تاکید بر اینکه در این مسیر باید همه طبقات جامعه مدنظر باشند، خاطرنشان کرد: مباشر میوه که انار را کیلویی ۲۸ هزار تومان می خرد باید آن را کیلویی ۳۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برساند و باید در این مسیر واسطه ها حذف و سود نهایتاً ۳۰ درصد باشد.

در حالی که میزان سود در فروش هر کیلو میوه باید ۳۰ درصد باشد اما فروشندگان از مصرف کننده تا ۷۰ درصد و حتی ۱۰۰ درصد سود گرفته اند

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان اضافه کرد: در حالی که این میزان سود باید ۳۰ درصد باشد اما فروشندگان از مصرف کننده تا ۷۰ درصد و حتی ۱۰۰ درصد سود گرفته اند.

جودکی با تاکید بر اینکه مباشر پای کار آمده نباید مقطعی باشد، گفت: می توان در این عرصه وارد کار شد و فروشگاه های زنجیره ای را پای کار آورد و میزان این سود را در همدان در حد ۱۵ درصد قرار داد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه چنان که مشکلات را در توزیع و عرضه مرغ در همدان حل کردیم و هم اکنون قیمت آن به ثبات رسیده است باید برای میوه هم چنین روندی دنبال شود، اظهار کرد: برای میوه نیز نباید بگذاریم که میوه چهار دست بچرخد و با قیمت دیگری به دست مصرف کنندگان برسد.

مرتضی بیدآبادی افزود: در این زمینه تعداد ۱۱ تیم برای بازرسی در این ایام در نظر گرفته شده است که نظارت جدی بر بازار میوه را انجام می دهند.

چرخش ۸ دستی میوه از تولید تا مصرف| واسطه های فروش میوه در همدان حذف شود

وی با تاکید بر اینکه انتظار مردم از بازرسان بازار برخورد با متخلفان است، گفت: نباید به نحوی اقدام شود که حضور بازرسان در بازار محسوس نباشد.

چهار چادر برای توزیع میوه شب یلدا در همدان راه اندازی شده است
رئیس اداره تعاون روستایی همدان نیز با بیان اینکه تعداد چهار چادر برای توزیع میوه شب یلدا در همدان راه اندازی شده است، عنوان کرد: از دیروز ۱۰ تن میوه به این چادرها اختصاص پیدا کرده است.

مسعود سعیدی توانا با اشاره به اینکه برای ایجاد مراکز بیشتری جهت عرضه میوه به مردم همدان نیز آمادگی داریم، عنوان کرد: تا شب یلدا باراندازها برای تامین میوه مناسب است.

وی با بیان اینکه توزیع کالاهای اساسی قرار است از سوی تعاون روستایی به انجام برسد، عنوان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرداری اگر می توانند تعداد این مراکز را اضافه کنند.

سعیدی توانا در خصوص انتخاب مباشر توزیع میوه در همدان نیز مخالفت خود را اعلام کرد و گفت: با این روند، حلقه ای به هزینه ها اضافه می شود.

کد خبر: ۱۲۴٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha