۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳
سیاست تخصیص ارز ترجیحی به جامعه هدف محقق نشده است
معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد:

سیاست تخصیص ارز ترجیحی به جامعه هدف محقق نشده است

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: اصابت سیاست تخصیص ارز ترجیحی به جامعه هدف کاملاً محل تردید و ابهام است.

به گزارش بازار، محمد هادی سبحانیان معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد درباره آثار تخصیص ارز ۴۲۰۰ برای مصرف کننده افزود: یکی از مهمترین اهداف اصلی تخصیص ارز ترجیحی برای کالاهای اساس این بود که مصرف کننده بتواند با قیمت مناسب کالاها را دریافت کند، اما بر اساس آمار از زمانی که سیاست ارز ترجیحی آغاز شد افزایش‌هایی که در کالا و خدماتی که مشمول ارز ترجیحی شدند به مراتب بیشتر از کالاهایی بوده که این ارز به آن‌ها اختصاص پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت در گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، روغن و کالاهایی که ارز ترجیحی به آن‌ها اختصاص داده شده است بالاتر از افزایش قیمت متوسط کالا و خدمات دیگر بوده است.

سبحانیان گفت: مهمترین هدفی که سیاست گذاری از این برنامه دنبال می‌کرده عملاً محقق نشده است.

وی خاطر نشان کرد: تخصیص این ارز منجر به رانت و فساد در اقتصاد کشور شد.

وی تصریح کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی موفق به دریافت ارز ترجیحی نشدند و از طرفی بسیاری از افرادی که ارز ترجیحی را دریافت کردند یا کالا به کشور وارد نکردند یا اگر وارد کشور کردند کالا را بصورت قاچاق از کشور خارج کردند، چون سود بسیار بالایی از طریق قاچاق بدست می‌آوردند.

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: دهک دهم در آمدی که بالاترین درآمدها را دارند ۲۷ برابر دهک اول درآمدی گوشت گوسفندی مصرف می‌کند یعنی حاکمیت با این سیاست به پر درآمدترین اقشار کشور یارانه پرداخت می‌کند که این با هیچ مکانیزم عدالتی ساز و گاری ندارد و منابع خودمان را بصورت غیر بهینه استفاده می‌کنیم.

کد خبر: ۱۲۴٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha