۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
تولید شیرینی با افزایش ۶۰ درصدی قیمت بازهم صرفه ندارد| روغن ۱۶۸هزار تومانی را ۴۵۰ هزار تومان می خریم
رییس اتحادیه قنادان شهر ری:

تولید شیرینی با افزایش ۶۰ درصدی قیمت بازهم صرفه ندارد| روغن ۱۶۸هزار تومانی را ۴۵۰ هزار تومان می خریم

بی بلا رییس اتحادیه قنادان شهر ری با بیان اینکه کارخانجات مواد اولیه خود را به جای عرضه مستقیم، در اختیار دلال ها قرار می دهند، گفت: روغنی که قیمت مصوب آن ۱۶۸ هزار تومان است را ۴۵۰ هزار تومان می‌خریم.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «قیمت شیرینی در دو ماه گذشته حدود ۶۰ درصد گران تر شده اما بازهم تولید آن برای قنادی ها نمی صرفد.» این بخشی از گفته های محمد بی بلا رییس اتحادیه قنادان شهرری است که ریشه همه مشکلات در وجود دلال ها و واسطه‌ها در اقتصاد ایران می داند. به گفته او، فعالین این صنف ناچارند که مواد اولیه را بعضا ۲ تا ۳ برابر قیمت مصوب از دلال خریداری کنند اما متاسفانه مسئولین هیچ فکری برای این مشکل نمی کنند.

زیان خود تحریمی بیشتر از تحریم های خارجی
رییس اتحادیه قنادان شهرری در گفتگو با بازار با اشاره به خسارت ناشی از پاندمی کرونا به فعالین صنعت شیرینی و شکلات گفت: شرایط رکودی بازار و همچنین دردسرهای تامین مواد اولیه باعث شده که بسیاری از واحدهای صنفی در دو سال گذشته تعطیل شوند. آنها هم که تعطیل نشده اند، مجبور به تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت تولید خود شده اند. به عنوان مثال  تولیدکننده‌ای داریم که دو سال پیش بالای ۱۰۰ نفر در کارگاه او کار می‌کردند اما  امروز تعداد کارگران او به ۱۰ نفر رسیده است.

 او با بیان اینکه بیماری کرونا دیر یا زود برطرف می شود، اما مشکلات کشور ما تمامی ندارد، افزود:تولیدکننده داخلی بیشتر از تحریم های داخلی رنج می برد. بیشتر مواد اولیه شیرینی تولید خودمان است، پس ارتباطی به تحریم ندارد و به خاطر دلال‌ها افزایش قیمت اتفاق می‌افتد.

کارخانجات مواد اولیه را به واسطه ها می فروشند نه مصرف کننده واقعی بازار. به همین دلیل روغن ۱۰ کیلویی که قیمت مصوب آن ۱۶۸ هزار تومان است را به قیمت ۴۵۰ هزار تومان خریداری می کنیم

کدام کارخانجات روغن را به دلال ها می فروشند؟
این فعال صنعت شیرینی و شکلات با بیان اینکه کارخانجات مواد اولیه را به دلال می فروشند نه مصرف کننده واقعی، گفت: هم اکنون تنها شرکت های لادن و پامچال روغن را به قیمت مصوب در اختیار قنادی قرار می دهند اما سایر محصولات روغنی را ناچاریم از دلال و به چند برابر قیمت مصوب خریداری کنیم.

او در پاسخ به این سوال خرید از دلال تا چه اندازه قیمت تمام شده تولید را افزایش داده است، گفت: یک مثال ساده پاسخ این سوال را به خوبی مشخص می کند. قیمت مصوب روغن ۱۰ کیلویی ۱۶۸ هزار تومان است در حالیکه ما این محصول را به قیمت ۴۵۰ هزار تومان یعنی حدود ۳ برابر بهای قانونی آن خریداری می کنیم.

بی بلا در پاسخ به این سوال که چرا مسئولین برخوردی با واسطه گری نمی کنند، گفت: فساد در تمام بخش های مختلف کشور ریشه دوانده و واسطه ها و دلال ها تا خود مجلس هم نفوذ کرده اند به همین دلیل است که فریادهای ما را کسی نمی شوند و مشکلات ما همچنان ادامه دارد.

قیمت شیرینی در دو ماه گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده اما بازهم تولید آن برای تولیدکننده توجیه اقتصادی ندارد چرا که سرعت رشد قیمت مواد اولیه خیلی بیشتر است

رشد ۶۰ درصدی قیمت شیرینی در دو ماه
رییس اتحادیه قنادان شهر ری  با بیان اینکه قیمت شیرینی خامه ای از ۵۴ هزار تومان در سال گذشته به ۷۸ هزار تومان رسیده است، ادامه داد: قیمت شیرینی در دو ماه گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده اما بازهم تولید آن برای تولیدکننده توجیه اقتصادی ندارد چرا که سرعت رشد قیمت مواد اولیه خیلی بالاتر از این حرف هاست.

به گفته او، قیمت مواد اولیه از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ درصد گران شده است. به عنوان مثال قیمت هر کارتن تخم مرغ از حدود ۱۵۰ هزار تومان به بالای ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت شکر هم در یک سال گذشته از ۵ هزار تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. بهای آرد هم افزایش چشم گیری را تجربه کرده است.

هزینه بریز و بپاش ها و ولخرجی دستگاه های دولتی را فعالین اقتصادی پرداخت می کنند. هر اداره ای که مشکل مالی پیدا می کند، می خواهد مشکل خود را از طریق فشار آوردن به بخش خصوصی رفع کند

هزینه ولخرجی های دولت را بخش خصوصی می دهد
افزایش نرخ مالیات و بیمه از دیگر مشکلات فعالین اقتصادی است که بی بلا به آن اشاره کرد و گفت: بهای بیمه از ابتدای سال تا حالا دوبار افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که خود به تعهداتش عمل هم نمی کند. به عنوان مثال اگر اتفاقی برای کارگر در حین کار رخ دهد، صدها بهانه برای طفره رفتن از تعهداتشان می تراشند.

او با بیان اینکه در بسیاری از کشورها دولت ها با پرداخت تسهیلات کم بهره به واحدهای تولیدی خود از آنها در برابر خسارت های ناشی از پاندمی کرونا حمایت کردند، گفت: ما از دولت تسهیلات کم بهره نمی خواهیم. حداقل کاری که می توانستند انجام دهند ثابت نگه داشتن نرخ مالیات و بیمه و تامین مواد اولیه بود.

این فعال صنفی  با بیان اینکه یک عمل بهتر از هزار شعار است، ادامه داد: حمایت از تولید داخل شعاری است که متاسفانه مسئولین کشور به آن اعتقادی نداشته و به آن پایبند نیستند. نبود حمایت ها موجب شده که بسیاری از تولیدکنندگان به شغل های واسطه گری و دلالی روی آورند و دست از فعالیت های مولد اقتصادی دست بردارند.

بی بلا با بیان اینکه هزینه بریز و بپاش ها و ولخرجی دستگاه های دولتی را فعالین اقتصادی پرداخت می کنند، گفت: هر اداره ای غیر از اداره بهداشت که مخمصه مالی پیدا می کند دست خود روی دوش فعال اقتصادی می گذارند و می خواهد مشکلات مالی خود را توسط فعالین صنفی رفع کند.

رییس اتحادیه قنادان شهر ری با بیان اینکه بیشترین همکاران ما با کمبود کارگر مواجه هستند، ادامه داد: بسیاری از کارگران به دلیل افزایش هزینه ناچار شده اند که کاری که در آن سابقه و مهارت دارند را رها کنند و راننده اسنپ شوند تا شاید اینطوری کمی درآمد بیشتر کسب کنند.

به گفته او، فعالیت به عنوان کارفرما در این روزها بسیار سخت است. من به عنوان یک کارفرما باید مواد اولیه را گران بخرم، حقوق خوب به کارگر بدهم اما نمی‌توانم کالای نهایی را به شکلی بفروشم که سود داشته باشد زیرا نه مردم توانایی خرید شیرینی را با قیمت گران دارند. من هم عنوان تولیدکننده نمی‌توانم دائم قیمت محصولات خود  را افزایش دهم.

کد خبر: ۱۲۴٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha