۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
فرصت‌های طلایی بودجه ۱۴۰۱ با محوریت انرژی
عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد

فرصت‌های طلایی بودجه ۱۴۰۱ با محوریت انرژی

با توجه به پرداخت ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی، قرار است چند دهک اول جامعه معاف از مالیات و یارانه انرژی شوند و در عوض با افراد پرمصرف برخورد سخت‌گیرانه صورت گرفته و در صورت نیاز جریمه بشوند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۱ فرصت‌های خوبی را برای بازار سرمایه ایجاد می‌کند گفت: با توجه به اینکه برخی اوقات نقدینگی‌ها با حجم بسیار بالایی در جامعه به بخش‌های مختلفی چون مسکن، ارز و طلا سرک می کشد، با کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید و به منظور حمایت از بخش تولید، به نظر می‌رسد، تولیدکنندگان تشویق شده و به سمت تولید و توسعه بیشتر و بازار سرمایه حرکت می‌کنند.

حسین حسین زاده افزود: کاهش فروش اوراق بدهی از سوی دولت از دیگر مباحثی است که در بودجه ۱۴۰۱ به آن اشاره شده است. متاسفانه بسیاری از اوراق که سررسید آن نیمه دوم سال و به خصوص سال آینده است و همچنین سازمان برنامه و بودجه که بین ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان ماهانه سررسید اوراق می‌دهد، کارها را بسیار سخت کرده است و باید برای این موضوع تدابیر جدی اندیشیده شود.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس اضافه کرد: موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز به دلیل ایجاد رانت در کشور و مسائلی دیگر در دستور کار است و امیدواریم با مدیریت و برنامه ریزی درست شاهد رفع چالش‌های موجود در این زمینه باشیم.

حسین زاده درباره نرخ سوخت و خوراک صنایع تصریح کرد: تا امروز هیچ‌گونه افزایشی مربوط به نرخ سوخت و خوراک صنایع در دستور کار نیست. با توجه به اینکه حدود ۷۸ درصد پتروشیمی‌های کشور در قالب سهام عدالت متعلق به وزارت دفاع، نفت و به صورت دولتی است، باید نقش آفرینی دولت در این زمینه بیشتر باشد و تدابیر درستی برای آن انجام شود.

نایب رییس مجمع نمایندگان استان فارس ادامه داد: با توجه به اینکه گاز کشور که خوراک اولیه بسیاری از پتروشیمی‌ها است و آنها در حال مصرف آن هستند، درصدد هستیم به شکلی پتروشیمی‌ها را در قالب قانون مکلف به نقش آفرینی بیشتر در جامعه کنیم تا در قالب مسئولیت‌های اجتماعی اثرگذاری بیشتری داشته باشند و خود به دنبال برق و آب و گاز و نیازهای اساسی خود بروند تا صنعت دچار آسیب نشود.

حسین زاده خاطر نشان کرد: با توجه به پرداخت ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی، قرار است چند دهک اول جامعه معاف از مالیات و یارانه انرژی شوند و در عوض با افراد پرمصرف برخورد سخت‌گیرانه صورت گرفته و در صورت نیاز جریمه بشوند. امیدواریم توازنی در بحث اقتصاد انرژی، یارانه انرژی و مسئولیت های اجتماعی که مربوط به مردم است، صورت گیرد.

کد خبر: ۱۲۴٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha