۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
اختیارات استان‌ها در بودجه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد| لزوم پیوست عدالت در برنامه‌های تدوینی
رئیس جمهور:

اختیارات استان‌ها در بودجه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد| لزوم پیوست عدالت در برنامه‌های تدوینی

یزد- رئیس جمهور بر ضرورت افزایش اختیارات استانداران تاکید کرد و گفت: در بودجه و سیاست‌های سال ۱۴۰۱ اختیارات استان‌ها افزایش می‌یابد و این امر در حد حرف نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار بازار، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی جمعه شب در دیدار با اقشار مختلف مردم یزد در سالن اجتماعات هلال احمر مرکز این استان با تأکید بر لزوم تعریف پیوست فرهنگ اصیل یزد در تمام طرح‌های میراث فرهنگی و گردشگری گفت: توسعه یافتگی برای استان ضرورت دارد چرا که یزد دارای یک فرهنگ بسیار اصیل، قوی و غنی است.

وی افزود: کتابخانه ها، فرهنگستان‌ها و مجموعه آثاری که در یزد وجود دارد و از گذشته تاکنون ایجاد شده همه گواه بر همین فرهنگ است و اگر امروز مردم یزد دارای یک ایمان قوی هستند و محور تلاش، فعالیت، کارآفرینی، سرمایه گذاری و توسعه این مردم زبانزد است به دلیل توجه به همین نگاه فرهنگی است.

یزد نماد تلاش
رئیس جمهور سه واژه قنوت و قنات و قناعت درباره یزدی ها را نشان دهنده فعالیت، تلاش، تولید، کار و روحیه قناعت که از دین فراگرفته شده و نشانه همان فرهنگ، آداب و رسوم اصیل و ارزشمند و درالعباده و دارالعلم بودن این استان دانست و نمونه این توانایی ها و داشتن روحیه خلاقیت را تیپ الغدیر یزد در زمان دوران دفاع مقدس معرفی کرد.

توسعه یافتگی برای استان ضرورت دارد چرا که یزد دارای یک فرهنگ بسیار اصیل، قوی و غنی است

رئیسی در پاسخ به درخواست چند تن از سخنرانان اقشار مبنی بر لزوم افزایش اختیار استان‌ها برای رفع مشکلات گفت: در این خصوص در بودجه و سیاست‌های سال ۱۴۰۱ به استان ها اختیارات لازم به صورت عملی و نه در حد حرف داده خواهد شد. 

وی با اشاره به ایجاد یک صندوق با مدیریت استانداران برای استفاده در مواقع خاص همچون اتمام طرح های نیمه تمام تصریح کرد: قرار است مازاد مالیاتی که در استان کسر می شود و یا درآمد حاصل از فروش اموال دولت به همراه تنخواهی که دولت اختصاص می دهد در این صندوق قرار می گیرد.

ارتقا در تولید
رئیس جمهور تأکید کرد: قصد داریم به استان ها کمک کنیم تا بتوانند در تولید، اشتغال و گره گشایی از مشکلات به ویژه پروژه های نیمه تمام کاری کنند که بخشی از سختی ها کاهش پیدا کند. باید تمام اقدامات دستگاه های دولتی پیوست محرومیت زدایی و مهمتر از آن پیوست عدالت داشته باشد تا بدانیم اقدامات و تصمیمات در دولت و بخش های اداری کشور چقدر به عدالت نزدیک شده است.

ایجاد یک صندوق با مدیریت استانداران برای استفاده در مواقع خاص همچون اتمام طرح های نیمه تمام

رئیسی با بیان اینکه برنامه دولت این است که در کوتاه ترین زمان ممکن ، فقر مطلق را از بین ببرد و اساس کار ما توانمندسازی است وگرنه پرداخت مبلغی آن هم به میزان ناکافی در سر ماه که مسئله مهمی نیست، افزود: یکی از کارهایی که بانوان می توانند در آن نقش بیشتری داشته باشند اقتصاد دانش بنیان و فعالیت های دیجیتال است و بانوان به ویژه بانوان سرپرست خانوار باید در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به بازدید از یک مزرعه نیروگاه خورشیدی یزد خاطرنشان کرد: پنل های خورشیدی برای کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و سراسر استان یزد هم ظرفیت لازم در این حوزه را دارد و در این بخش  با توجه به قول استاندار می توان ظرف یک سال تا یک سال و نیم  آینده شاهد تحول در این بخش در یزد باشیم. با توجه به ظرفیت های موجود در حوزه انرژی خورشیدی، یزد نه تنها در کشور بلکه در منطقه می تواند به عنوان قطب انرژی خورشیدی منطقه تبدیل شود.

مسئله مهم گردشگری
رئیس جمهور با بیان اینکه مسئله گردشگری در استان یزد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است گفت: در یزد یک سری زیرساخت های خوبی آماده شده که لازم است اما کافی نیست و حتما باید این زیرساختها کامل شود و باید به سمت اقتصاد گردشگری، دیجیتال، معدن و کشاورزی در استان یزد برویم.

رئیسی در بحث آمادگی بخش خصوصی استان یزد برای ساخت مسکن در صورت اختصاص تسهیلات در ابتدای شروع ساخت اظهار داشت: مسکن باید توسط بخش خصوصی، فعالان این میدان فعال شود و دولت در تمام حوزه ها نقش هدایت، حمایت و نظارت دارد. دولت باید به بخش خصوصی، کارآفرین و سرمایه گذار در حوزه ساختمان و ساخت و ساز میدان بدهد و زمینه ای فراهم شود که این بخش به بهترین شکل ممکن فعال شود.

مسئله گردشگری در استان یزد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است

وی نساجی را یکی از صنایع نام آور یزد دانست و گفت: یین صنعت دچار آسیب هازد از گذشته های بسیار دور با نساجی و تولیداتی همچون پارچه ترمه در کشور شناخته می شود ولی آسیب هایی دیده است که نمونه آن تعطیلی یک واحد نساجی از سال ۱۳۹۲ تاکنون توسط بانک است. معنی ندارد که بانک‌ها چندین سال یک ثروت ملی و عظیم و اشتغال تعداد زیادی از افراد را تعطیل نگاه دارند؛ ما به هیچ عنوان این وضعیت را نمی‌پذیریم که در این خصوص اعلام کردیم و اعلام می کنیم که هیچ بانکی حق ندارد هیچ واحد تولیدی را تعطیل کند.

حل مشکل آب
 رئیس جمهور درباره مشکل اصلی و مورد تأکید همه سخنرانان نشست اقشار یعنی آب گفت: این مسئله برای امروز و دیروز نیست و بحث آب یزد از گذشته وجود داشته و دولت حتما بنای مدیریت در این حوزه را دارد که نیازمند مشارکت مردم است.

رئیسی راه حل مشکل آب را مدیریت صحیح منابع آبی و تقسیم عادلانه دانست و افزود: با توجه به اینکه مشکل آب مشکل چند استان است تلاش داریم تا برنامه هایی را به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اجرا کنیم که این یک برنامه کوتاه مدت است و پس از آن برنامه بلند مدتی در نظر گرفته شده و در دست اقدام است.  همه مردم منطقه و دنیا طرفدار کالاهای ایرانی هستند ولی کالای باکیفیت می خواهند و لذا مهم است که امروز در منطقه کالای ایرانی یک کالای با کیفیت شناخته شود.

کد خبر: ۱۲۴٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha