۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
کشت قراردادی راه نجات دیمزارهای مازندران از برهوت
بازار گزارش می‌دهد؛

کشت قراردادی راه نجات دیمزارهای مازندران از برهوت

ساری- اجرا و توسعه کشت های قراردادی راه نجاتی برای خروج ۹۵ هزار هکتار از دیمزارهای مازندران از برهوت و بایر ماندن بوده و لازم است این طرح از سوی متولیان و زارعان مورد توجه قرار گیرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از ۹۵ هزار هکتار از اراضی مازندران دیمزار بوده و برای رونق تولید و افزایش سطح تولید، اجرای طرح‌هایی نظیر جهش تولید و کشت‌های قراردادی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

از مجموع دیمزارهای مازندران ۲۳ هزار هکتار گندم و ۲۵ هزار هکتار جو کاشته می‌شود و افزایش راندمان تولید در این مزارع مستلزم اجرای طرح‌های نوین و کشت‌های قراردادی است.

مشهدی اکرم از کشاورزان روستایی کجور مازندران است که چندسالی چندان رغبت به کشت گندمزارهایش را ندارد و گفت: هزینه‌های تولید و کاشت بالاست و محصول تولیدشده در دیمزار، خرج را تأمین نمی‌کند.

وی با اظهار اینکه چندسالی پسرعمویم در مزرعه ام به کشت گندم و جو می‌پردازد تا از بایرشدن آن جلوگیری شود، گفت: میزان تولید حتی هزینه بذر و کرایه تراکتور و بذرپاشی را نمی‌دهد و باید از جیب مایه بگذاریم.

به گفته این کشاورز، پایین بودن درآمد در دیمزارها و عملکرد پایین به دلیل خشکسالی سبب شده تا بسیاری از کشاورزان همانند یا مزارعشان را به دیگران برای کشت واگذار کنند و یا بفروشند.

تأمین نشدن بذر و پایین بودن نرخ گندم و محصولات زراعی از دیگر مواردی است که کشت و کار را در دیمزارهای مازندران سخت و پیچیده کرده است، از این رو اجرای طرح‌های مشوق آمیز می‌تواند، کالبدی دوباره به مزارع رو به برهوت شدن در دیمزارها بخشد

تأمین نشدن بذر و پایین بودن نرخ گندم و محصولات زراعی از دیگر مواردی است که کشت و کار را در دیمزارهای مازندران سخت و پیچیده کرده است، از این رو اجرای طرح‌های مشوق آمیز می‌تواند، کالبدی دوباره به مزارع رو به برهوت شدن در دیمزارها بخشد.کشت‌های قراردادی از جمله طرح‌هایی است که در مزارع مازندران هم کلید خورده است، مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشت قراردادی در استان کلید خورده است، افزود: این طرح در دیمزارهای استان هم اجرا می‌شود.

کشت قراردادی راه نجات دیمزارهای مازندران از برهوت

کشت قراردادی در مزارع مازندران انجام می‌شود
وی در گفتگو با خبرنگار بازار سطح دیمزارهای استان را ۹۵ هزار هکتار ذکر کرد و گفت: از این سطح، ۴۸ هزار هکتار به کشت گندم و جو و مابقی محصولات علوفه‌ای اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه کشت به روش نوتیلج را در دیمزارها شروع کردیم، گفت: این روش در برخی از مزارع اجرا شده است.

بهادری به اظهار اینکه برای کشت گندم کمبود بذر نداریم، از توزیع ۱۳۰۰ تن بذر گندم مادری و مرغوب در استان خبر داد و گفت: با تلاش محققان هر سال بذور جدید به چرخه تولید وارد می‌شود.

معاون جهاد کشاورزی مازندران از کشاورزان خواست تا به اصول فنی کشت توجه داشته باشند.

درحالی ترویج کشت قراردادی گندم در مازندران ضروری است که این استان برای تأمین آرد امسال بیش از ۲۷۰ هزار تن وارد کرده است و اجرای طرح‌های قراردادی سطح و میزان عملکرد تولید را ارتقا خواهد داد.

۳۰ هزار هکتار از دیمزارهای مازندران زیر کشت گندم می‌رود
سهراب سپهری مجری طرح خودکفایی گندم جهاد کشاورزی در حاشیه سفر به مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه طرح قراردادی کشت در دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از دیمزارها اجرا می‌شود، افزایش درآمد کشاورزان و خودکفایی را هدف اجرای این طرح ذکر کرد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۳۰ هزار هکتار از دیمزارهای مازندران نیز به زیر کشت گندم می‌رود، ادامه داد: کشت‌های قراردادی در واقع راه نجات محصولات کشاورزی و زراعی است و مازندران نیز استعدادها و ظرفیت‌های خوبی برای تولید دارد.

کشت قراردادی راه نجات دیمزارهای مازندران از برهوت

وی کاهش مصرف کودهای شیمایی را از مزیت‌های کشت‌های قراردادی و جهش تولید بیان کرد و گفت: افزایش قیمت گندم نیز به توسعه گندمزارها کمک خواهد کرد.

سپهری میزان گندم مورد نیاز در کشور را بیش از ۱۳ میلیون تن ذکر کرد.

شرایط اقلیمی مازندران از یک سو و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر کشت‌های نوتلیج و بدون شخم و یا قراردادی را در استان ضروری می‌سازد، حقیقی مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشت به روش نوتلیج و بدون شخم سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود، افزود: باید به سمتی برویم که کشاورزی برای مزرعه داران دارای صرفه اقتصادی باشد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برنامه جهش تولید از موضوعات مهم به شمار می‌رود، افزود: در راستای جهش تولید در دیمزارها، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز همکاری خوبی با بخش کشاورزی دارد.

وی با اظهار اینکه ۳۰ هزار هکتار از مزارع و گندمزارها در قالب طرح جهش تولید به زیر کشت رفته است، افزود: بذر مورد نیاز گندمکاران تأمین و توزیع شده است.

۱۵۵ هزار هکتار از مزارع مازندران به زیر کشت محصولات پاییزی می‌رود که ۵۵ هزار هکتار آن گندم زار است و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم در استان تولید می‌شود و اجرای طرح‌های کشت قراردادی و نو، در افزایش تولید محصولات زراعی و گندم تأثیرگذار خواه بود.

کد خبر: ۱۲۴٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha