۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
آشنایی با کپسول آتش نشانی و کاربرد آن در ساختمان

آشنایی با کپسول آتش نشانی و کاربرد آن در ساختمان

هنگامی که صحبت از حفظ جان و خطرات احتمالی جانی می‌شود، ابزار و وسایلی که می‌توانند مارا محافظت کنند و از این خطرات احتمالی جلوگیری کنند بسیار مهم و حیاتی می‌شوند.

به گزارش بازار، هنگامی که صحبت از حفظ جان و خطرات احتمالی جانی می‌شود، ابزار و وسایلی که می‌توانند مارا محافظت کنند و از این خطرات احتمالی جلوگیری کنند بسیار مهم و حیاتی می‌شوند. از این رو بهتر است که درمورد این ابزار وسایل اطلاعات دقیق را داشته باشیم تا هنگام بروز اتفاق ناگهانی سردرگم نشویم و بتوانیم از جان خود و دیگران محافظت کنیم. یکی از این ابزارها کپسول آتش نشانی است که بی شک با آن آشنا هستید و چیزهایی درباره آن شنیده اید. آیا تا به حال شده از خودتان بپرسید کپسول آتش نشانی واقعا چیست؟ چه انواعی دارد؟ چطور باید از آن استفاده کرد؟ ما در این مقاله تنها به معرفی اکتفا نکرده و برایتان آستین بالا زدیم تا به سوال‌های شما پاسخ دهیم که شما بتوانید. پس از جایتان تکان نخورید و تا انتهای مقاله همراه کپسول ۱۲۵ باشید.

کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول آتش نشانی یک محفظه‌ای از جنس فولاد است که قابل حمل بوده و مواقع ضروری تنها با فشار دادن اهمرم به خارج پرتاب می‌شود. ماده تشکیل دهنده آن معمولا از آب، گاز دی اکسید کربن، پودر بی کربنات سدیم یا پتاسیوم و یا فوم خاموش کننده به منظور خاموش کردن آتش، تشکیل شده است. هنگام فشردن محفظه فولادی گاز دی اکسید کربن با فشار به بیرون پرتاب می‌شود و در همین حین سه گاز دیگر نیتروژن هم با آن برای خاموش کردن آتش خارج می‌شود.

کپسول آتش نشانی

چند نوع کپسول آتش نشانی داریم؟

همانطور که می‌دانید همه آتش سوزی‌ها به یک صورت اتفاق نمی‌افتد بلکه هر کدام با دیگری فرق دارد، از این رو کپسول‌های آتش شنانی انوع مختلفی برای خاموش کردن آتش سوزی‌های مختلف دارند.

کلاس A: این نوع آتش سوزی به مواد جامد مانند چوب، کاغذ یا پارچه اختصاص دارد.
 کلاس B: این نوع آتش سوزی برای انواع مایعات قابل اشتغال مانند بنزین یا روغن می‌باشد.
کلاس C : مواد محترقه و مشتعل در این نوع آتش سوزی به گازها اختصاص دارد.
کلاس D: آتش سوزی کلاس سی برای آتش سوزی انواع فلزات است.

کلاس F: در این نوع آتش سوزی روغن‌های پخت و پز باعث آتش سوزی می‌شوند.
حال که با انواع آتش سوزی آشنا شدید بعد از آن به سراغ معرفی انوع کپسول آتش نشانی می‌رویم.

۱- خاموش کننده‌های آبی

کپسول‌های خاموش کننده آبی برای خاموش کردن آتش سوزی‌ها کلاس ای بسیار به صرفه هستند.
برای این نوع از خاموش کننده ها چهار نوع دستگاه وجود دارد که شامل :  جت آبی، آب همراه با افزودنی ها و بخار آب یا مه می‌شوند.

آشنایی با کپسول آتش نشانی و کاربرد آن در ساختمان

۲- خاموش کننده‌های جت آبی

این نوع از خاموش کننده‌ها یک جت آبی روی سطح خارجی مواد سوختنی اسپری می‌کند تا باعث خنک شدن آن شده و از دباره آتش گرفتن جلوگیری کند. توجه داشته باشید که خاموش کننده‌های جت آبی را به  هیچ وجه نباید روی وسایل الکتریکی بزنید.

۳- خاموش کننده‌های آب حاوی افزودنی :

این نوع خاموش کننده، حاوی آب و مواد افزودنی شیمیایی یا فوم هستند.

۴- خاموش کننده‌های اسپری آب :

در این روش یک اسپری است که در آن قطرات آب می‌باشد که هر قطره آن به طور غیر مستقیم با هوا احاطه شده است. خاموش کننده‌های اسپری آب معمولا دارای یک تست استاندارد دی الکتریک ۳۵ کیلو والتی هستند که این یعنی خاموش کننده ها در یک منبع برق ۳۵۰۰۰ ولت با طول یک متر مورد آزمایش قرار گرفته اند.

۵- خاموش کننده‌های آب یا مه :

در خاموش کننده‌های آب یا مه آب به صورت بخاطر یا مه است. اندازه قطره‌های موجود در این خاموش کننده کوچیکتر تر از قطره‌های در اسپری آب می‌باشد. هر چقدر که قطره آب کوچک تر باشد، سطح مقطع آن نیز بزرگ‌تر می‌شود و در نتیجه تبخیر آن سریع‌تر اتفاق می‌افتد که این عمر موجب می‌شود تا انرژی سریع‌تر  جذب شود. البته یکی از معایب شد خاموش کننده‌های بخار آب یا مه این است که هر چقدر قطرات آب کوچکتر باشند درنتیجه وزن آن هم کمتر می‌شود و در این  صورت قدرت شکل گیری بخاطر آب آن کمتر است.  

۲- خاموش کننده های فوم

خاموش کننده‌های فوم در آتش سوزی‌های کلاس ای و بی استفاده می‌شوند و همانطور که می‌دانید بیشتر برای خاموش کردن موادی مایع‌ای مانند سوخت دیزل بکار می‌روند. این نوع خاموش کننده‌ها از افشانه‌های جت آبی بسیار متنوع تر هستند به طوری که برای مواد جامد هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۳- خاموش کننده‌های پودر خشک

خاموش کننده‌های پودری یک نوع دیگر از خاموش کننده‌ها هستند که چند منظوره بوده و در همه‌ی کلاس ای، بی و سی استفاده می‌شوند. همچنین در آتش سوزی‌های ناشی از تجهیزات الکتریکی هم بکار می‌روند. اما خاموش کننده‌های پودری بیشتر برای کلاس دی مورد استفاده قرار می‌گیرند که این نوع آتش سوزی‌ها که شامل فلزات می‌شوند آتش را خنک نمی‌کنند.

هشدار: خاموش کننده‌های پودری ممکن است موجب کور شدن یا ایجاد مشکلات در تنفس شما بشوند. در نتیجه توصیه می‌کنیم که آن‌هارا در ساختمان‌ها استفاده نکنید.

آشنایی با کپسول آتش نشانی و کاربرد آن در ساختمان

خاموش کننده‌های دی اکسید کربن

دی اکسید کربن برای مکان‌های اداری که دارای تجهیزات رایانه و الکتریکی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع خاموش کننده‌ها عنصر اکسیژن را از بین برده و باعث خاموش شدن آتش می‌شوند. همچنین حرارات ناشی از  آتش سوزی  را از بین می‌بردند ...

خاموش کننده‌های دی اکسید کربن مانند خاموش کننده فوم پسماند بر جای نمی‌گذارند و در کلاس آتش سوزی‌های بی (مایعات قابل اشتغال پارافین یا بنزین) هم استفاده می‌شوند اما در آتش سوزی‌های کلاس تاثیر ندارند. نحوه کار خاموش کننده‌های دی اکسید کربن خنک کردن آتش و قطع جریان هوا است. .

خاموش کننده‌های شیمیایی سرد

این نوع خاموش کننده‌ها در آتش سوزی‌های کلاس اف مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید توجه داشته باشید که نحوه استفاده از خاموش کننده‌ها باید اصولی باشد. این نوع خاموش کننده‌ها آتش اشی از سوختن روغن را سرد کرده و به صورت محلول صابون شکل در می‌آیند. به عبارتی دیگر خاموش کننده‌های شیمیایی سرد مواد سطح خارجی روغن را مسدود می‌کند و باعث جلوگیری از سوختن دوباره می‌شود. گرچه این نوع خاموش کننده‌ها برای پخت و پز و چربی ساخته شده اند اما برای آتش سوزی‌های ناشی از سوختن چوب، کاغذ و پارچه  و آتش سوزی‌های کلاس بی هم (مایعات قابل اشتغال هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کد خبر: ۱۲۴٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha