۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
بازگشت ترافیک به جاده های کشور
بهره‌مندی دولت از ظرفیت ناوگان جاده‌ای در دوران پساکرونا

بازگشت ترافیک به جاده های کشور

به رغم محدودیت مسافرت‌های برون‌شهری اما مسافرت‌های درون شهری با طرح دولت برای حضور یک سوم از کارمندان در ادارت افزایش یافته است و در عین حال به گفته مسئولان دولتی در تامین کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد و دولت از ظرفیت ناوگان جاده‌ای در دوران پساکرونا نهایت بهره را خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری بازار، همزمان با پایان تعطیلات نوروزی و به رغم ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت آمد و شد در جاده های کشور از امروز شنبه ۱۶ فروردین حجم تردد در جاده های کشور و معابر جاده ای به دلیل بازگشت مسافران نوروزی از استان‌های مختلف  به محل سکونت خود و حضور در مراکز اداری، افزایش پیدا کرد. بنا بر اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای روز گذشته با افزایش ۱۱۵ درصدی تردد در جاده های کشور و امروز با رشد حدود ۱۸ درصدی نسبت به روز گذشته، تردد در جاده های کشور رکورد زد. هم اکنون با مصوبه دولت یک سوم از کارمندان در محل کار خود حاضر شده اند.  

با وجود آنکه تردد در جاده های کشور از روز گذشته افزایش داشت اما از امروز شنبه ۱۶ فروردین شاهد بالاترین نرخ آمد وشد در جاده های کشور نسبت به ۱۶ روز گذشته بودیم. در عین حال در هیچیک از معابر کشور انسداد را شاهد نبودیم و تمامی راه ها باز بودند، پلیس راهور در مبادی استان‌ها از تردد خودروهایی که با پلاک آن استان نبودند از ورودشان به استان ها جلوگیری کرده است و لی عبور آنها بلامانع بوده است.

در عین حال، نکته مهم این بود که نه تنها در ۱۶ روز گذشته مسیر تردد کالاهای اساسی و مواد فاسد شدنی و مواد اولیه از مراکز تولید و مبادی واردات به مقاصدشان قطع نشده بود بلکه از دیروز شاهد روند افزایش حمل کالا از بنادر و مبادی تولید به سمت مراکز تولیدی در استان ها بودیم. اگرچه بر اساس اعلام محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی حمل و نقل و تردد در جاده های مواصلاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد کاهش یافته است اما این کاهش تردد مختص به مسافرت ها بوده است و حمل و نقل بار برای رساندن اقلام عمومی و اساسی به مردم، در تعطیلات نوروز و ایام قرنطینه کار خود را انجام دادند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز در تازه ترین اظهار نظر خود در خصوص حمل کالاهای اساسی، همکاری و هماهنگی بنادر، ریل و ناوگان حمل و نقل جاده ای را در حمل کالاهای اساسی به اقصا نقاط کشور روندی مثبت ارزیابی کرده و گفته است: روزگذشته ۱۵ فروردین برای اولین بار قطارها به شکل همزمان با کامیون ها از کشتی بارگیری را انجام دادند و بلادرنگ بار از روی کشتی مستقیم حمل شد و به خارج از بندرآمد که این اقدام با فرمان رییس جمهور به منظور جلوگیری از گران فروشی در ستاد ملی اتخاذ شد.

اسلامی تاکید کرده است: رساندن کالا بلادرنگ از اقداماتی بود که وزارت راه و شهرسازی انجام داد و هم اکنون ناوگان ریلی شرکت‌های حمل و نقل ریلی، لوکوموتیوها، ناوگان حمل و نقل زمینی از جمله کامیونداران در حمل کالاهای اساسی به مردم، سهم بسزایی ایفا می‌کنند.

 امروز همچنین معاون وزیر جهاد کشاورزی مهندس سیف رییس شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد که هیچ خللی در روند تخلیه و بارگیری کالا در بنادر به واسطه انتشار ویروس کرونا ایجاد نشده است و روند لجستیک کالا یعنی حمل کالاهای اساسی از جمله برنج، شکر، روغن خام و ... از بنادر به استان ها ادامه دارد و تمام اینها در مسیرهای جاده ای به سمت استان ها حرکت کردند. همزمان با این اتفاق، راه آهن نیز به مدد ناوگان جاده ای آمده است و شاهد هستیم که بسیاری از کالاهای اساسی طبق اعلام شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مستقیما از کشتی در بنادر به قطار منتقل می شود و از طریق قطار روی شبکه ریلی به استان ها منتقل می‌شود.   دولت خود را آماده می‌کند تا از ظرفیت ناوگان جاده‌ای برای استفاده هرچه بیشتر در دوره پساکرونا استفاده کند تا اگر تقاضای سفری و حملی باقیمانده است جاده ها به راحتی بتوانند پاسخگوی نیاز حمل بار و مسافر باشند.

به رغم عدم محدودیت در حمل بار، همچنان انتقال مسافر از پایانه‌های مسافربری ممنوع است و افراد اجازه مسافرت ندارند. خبرهای تکمیلی در این حوزه نشان می‌دهد، برنامه تکمیل طرح‌های عمرانی در حوزه راهسازی با وجود وقفه‌ای که به دلیل تعطیلات نوروز و طرح فاصله گذاری اجتماعی در آنها ایجاد شده است دولت در صدد است تا این طرح ها روی زمین نماند و ادامه پیدا کنند.

پیمانکاران طرح‌های عمرانی در حوزه حمل و نقل یعنی راهسازان، بندرسازان، شرکت‌های مختلف طرح های عمرانی طرف قرارداد با دولت با نوشتن نامه ای به رییس جمهوری از رییس دولت درخواست کردند تا پیمان‌شان را به مدت ۳ ماه به تعویق بیندازد. در عین حال شرکت های کارفرمای دولتی در پاسخ به این درخواست پیمانکاران اعلام کردند که نیاز به تعویق نیست. زیرا مطابق مفاد پیمان‌های راهسازی اتفاقی که رخ داده شامل رخدادهای طبیعی بوده و خللی در قرارداد منعقده بین دولت و پیمانکاران بخش خصوصی ایجاد نمی شود. بنابراین باید منتظر ماند تا بعد از کرونا، چه زمانی شرایط عادی می شود تا پیمانکاران بتوانند بدون دغدغه طرح های عمرانی باقیمانده و نمیه تکمیل خود را در حوزه راهسازی و حمل و نقل دوباره اجرا کنند و به پایان برسانند.

کد خبر: ۱۲٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha