۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
هنوز نمی توان به نتیجه مذاکرات وین خوشبین بود| ایران و آژانس به اختلاف مهمی پایان دادند
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

هنوز نمی توان به نتیجه مذاکرات وین خوشبین بود| ایران و آژانس به اختلاف مهمی پایان دادند

پروفسور «پل پیلار» با اشاره به اینکه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به اختلاف مهمی پایان دادند گفت: با توجه به روند کنونی مذاکرات وین، نمی توان در خصوص حصول به نتیجه خوشبین بود.

بازار؛ گروه بین الملل: پس از اولین نشست دور هفتم مذاکرات وین که خروجی مثبتی نداشت، نشست دوم این دور در حال برگزاری است و اظهارنظرهای امیدوارکننده نسبت به آینده مذاکرات خروجی آن بود.

به گونه ای که اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین خبر داده کارگروه زمان‌بندی توافق برای نخستین بار از زمان آغاز دور جدید گفت‌وگوها تشکیل شده است.

در عین حال برخی کشورها از جمله آلمان اظهار داشته اند که هیچ پیشرفتی در مذاکرات وجود ندارد و ایران را تهدید به اتمام وقت دیپلماسی کرده اند. البته این موضع گیری را باید مرتبط به تغییر دولت آلمان نسبت داد؛ دولتی که وزیر خارجه آن از حزب سبزها است که در مواضع خود نسبت به ایران تندتر هستند.

در عین حال ایران و آژانس در خصوص چگونگی بازرسی از تاسیسات کرج به توافق رسیدند که نشانه ای مثبت از روند آتی مذاکرات وین می تواند ارزیابی شود.

در این خصوص «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در پیامی توییتری از توافق میان این نهاد و ایران در خصوص نصب دوربین های نظارتی در مجتمع تسا کرج خبر داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص ادامه داد: این موضوع برای راستی آزمایی ذیل توافق هسته ای بسیار مهم است و کار برای پرداختن به مسائل مهم پاردمانی دیگر ادامه خواهد داشت.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه آمده است.

«پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است.

کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*اولین نشست هفتمین دور مذاکرات وین در حالی به پایان رسیده بود که انتظار حصول توافق را غیر محتمل کرده بود. اما در چند روز اخیر و متعاقب دومین نشست اخبار مثبت از ادامه روند مذاکرات مخابره شد و طرفین اروپایی نیز اظهارات مثبتی بیان کرده بودند. دلیل تغییر مواضع در یک هفته اخیر چه بود؟
فکر نمی کنم در طول هفته تغییر موضعی از سوی طرف غیر ایرانی برجام ایجاد شده باشد. سخنان بعضاً متفاوتی که توسط سخنگویان مختلف در زمان‌های مختلف صادر می‌شود، اهداف متفاوتی را دنبال می‌کند. آقای بورل علاقه مند است که اتحادیه اروپا یا دیگران امید خود را برای بازگرداندن برجام قطع نکنند، بنابراین او احساس کرد که باید چیز مثبتی بگوید. اما با توجه به موضع محکمی که هیئت ایرانی در این دور از مذاکرات ارائه کرد، هنوز نمی توان در خصوص نتیجه مذاکرات چیزی گفت و هنوز بدبینی نسبت به نتیجه مذاکرات وجود دارد.

*نقش روسیه و چین را در مذاکرات اخیر چگونه ارزیابی می کنند و تا چه میزان بر اشتراک نظرات طرف مقابل با ایران موثر هستند؟
اگر فرمولی برای مصالحه ای یافت شود که مذاکرات را نجات دهد، نقش روسیه و چین در پیشنهاد چنین فرمولی حیاتی خواهد بود. هر دو طرف ایرانی و آمریکایی برای عقب نشینی از مواضع قبلی خود با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد. اگر طرف مقابل در ابتدا امتیازی نداده باشد، هیچ کدام نمی‌خواهند در حال امتیاز دادن باشند. اما اگر کشوری مانند روسیه بتواند پیشنهادی واقع بینانه ارائه دهد، ایران و ایالات متحده می توانند چنین پیشنهادی را بدون اینکه یک امتیاز یکجانبه به نظر برسد، امضا کنند.

*رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است به دنبال توافق با ایران برای نصب مجدد دوربین‌هایش در تاسیسات کرج است. و گفته است اینکه ندانیم چه اتفاقی در تاسیسات کرج می‌افتد مانع از آن می‌شود که به مذاکره کنندگان در وین اطلاعات بدهیم. البته ایران و آژانس در خصوص نصب دوربینهای آژانس به توافق رسیدند. ارزیابی شما از اینگونه اظهارات گروسی در میانه مذاکرات چیست؟
این وضعیت ظاهرا اکنون با اعلام توافق برای جایگزینی دوربین ها حل شده است. ایران و آژانس در خصوص نصب دوربینهای آژانس در تاسیسات کرج به توافق رسیدند.

 شاید بخشی از انگیزه ایران در این مقطع زمانی تهدید به محکومیت در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورت عدم حصول توافق باشد. دوربین ها برای نظارت بر فعالیت در تاسیساتی که می تواند سانتریفیوژهای پیشرفته تولید کند مورد نیاز است.

*به رغم برخی اظهارات مقامات اروپایی مبنی بر معقول بودن روند مذاکرات، آلمان اعلام کرده هیچ پیشرفتی در مذاکرات وین وجود ندارد و زمان برای ایران در حال اتمام است. دلیل موضوع سختگیرانه آلمان چیست؟ با توجه به قدرت رسیدن حزب جدید در آلمان که ضدیت بیشتری با ایران دارند مواضع آلمان را در ادامه مذاکرات چگونه ارزیابی می کنید؟
من معتقد نیستم که سیاست احزاب در آلمان خیلی با این موضوع ارتباط داشته باشد. ایده پایان یافتن زمان برای ایران نه تنها موضع آلمان، بلکه موضع سایر اعضای گروه ۱+۵ بوده است.

کد خبر: ۱۲۴٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha