۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
حقوق سهامداران عدالت را با بی تدبیری پایمال نکنید| بازخواست شرکت های تعلل کننده در پرداخت سود سهام!
گزارش «بازار» از ابهام در ساماندهی سهام عدالت؛

حقوق سهامداران عدالت را با بی تدبیری پایمال نکنید| بازخواست شرکت های تعلل کننده در پرداخت سود سهام!

بی توجهی به پرداخت سود سهام عدالت در موعد مقرر از سوی برخی شرکت ها باعث شد تا مجلس به موضوع تعلل ساماندهی وضعیت سهامداران عدالت ورود و دولت را ملزم به رسیدگی علل ناکارآمدی در این بخش کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: خیلی از مشمولان سهام عدالت که سهامشان را نفروخته اند بیش از دو سال است که سودی به حسابشان واریز نشده است. سهامی که بخشی از شرکتهای درآمدزایی است که پرتفوی خیلی قوی دارند، اما متاسفانه به دلیل مدیریت ناکارآمد و کم توجهی مسئولان مربوطه به آن باعث شده است که سهامداران عدالت همچنان در بلاتکلیفی بسر برند و یا دستیابی به سود اندک سهامشان نیز نامید کننده و زمانبر شود.

برای حل مشکلات و ابهامات موجود سهام عدالت در پرداخت ها و ... کارگروهی تشکیل شده است تا ساختار فرآیند اجرایی این نوع سهام  به درستی مورد بررسی دقیق قرارگیرد که این دارایی ارزشمند به نحو احسن مدیریت و به مالکان اصلی آن داده شود

اعتراف به وجود ابهامات اساسی در فرایند اجرایی سهام عدالت 
ضعف مدیریت و بی توجهی به موضوع سهام عدالت تا جایی است که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر اخیرا از وجود ابهامات و ایرادات اساسی آن نام برد و اعلام کرد؛ برای حل مشکلات و ابهامات موجود کارگروهی تشکیل شده است تا ساختار فرآیند اجرایی سهام عدالت به درستی مورد بررسی دقیق قرارگیرد که این دارایی ارزشمند به نحو احسن مدیریت و به مالکان اصلی آن داده شود.

بی توجهی به موضوع سهام عدالت شاید فقط به بحث عدم دسترسی به موقع سهامداران به مبلغ ناچیز سود خلاصه نشود، بلکه حکایت حدود ۸ تا ۱۰ میلیون جامانده بلاتکلیف سهام عدالت که مجلس قول داده است به وضعیت آنها برای پیوستن به این طرح بررسی می شود، موضوع دیگری است که همچنان مشمولان چنین طرحی را به انتظار نشانده است.

ازطرفی برچیده شدن شرکت های تعاونی شهرستانی سهام عدالت و تبدیل آن به شرکت های سهام عدالت استانی که حدود ۲ هزار نفر از کارکنان معترض شرکت های تعاونی سابق شهرستانی را بیکار کرده است، موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سهام عدالت آنقدر برای مسئولان بی اهمیت شده است که خیلی ها هنوز سود سهام خود را از سال ۹۸ تا کنون نگرفته اند در چنین شرایطی است که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اخیرا اعلام کرده است علل عدم پرداخت سود سهام عدالت سال گذشته و حتی سال ۹۸ در جلسه آتی شورای‌عالی بورس مطرح می‌شود و در مورد نحوه دریافت مبالغ از شرکت‌ها تصمیم گیری خواهد شد.

حقوق خیلی از مشمولان سهام عدالت و دست اندرکاران چنین طرحی به دلیل ناکارآمدی مدیریتی و بی اهمیتی مسئولان در به سرانجام رساندن این نوع سهام پایمال شده است که مجلس بی تردید پیگیر آن خواهد شد

پیگیری مجلس برای رسیدن حق به حق در در طرح سهام عدالت
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «بازار»   درباره علل بی توجهی دولت به موضوع سهام عدالت گفت: حقوق خیلی از مشمولان این نوع سهام و دست اندرکاران چنین طرحی به دلیل ناکارآمدی مدیریتی و بی اهمیتی مسئولان در به سرانجام رساندن سهام عدالت پایمال شده است که مجلس بی تردید پیگیر آن خواهد شد.

علی رضا سلیمی، با بیان اینکه ابهام برخی شرکت ها در زمینه تعلل و یا عدم پرداخت سود مناسب به سهامداران عدالت باید به درستی روشن و رفع شود افزود: هنوز خیلی از شرکت ها در پرداخت این نوع سود به سهامداران بی توجه اند که چنین مسئله ای باید مورد توجه دولت قرار گیرد، تا اگر شرکتی در این زمینه از قانون سرپیچی کرده است مورد بازخواست قرار گیرند چرا که شرکت های سهام عدالت کاملا مشخص و معین هستند و خود آنها می دانند که در انجام وظایف خود باید به درستی عمل کنند.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که سهامداران عدالت اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه محسوب می شوند، بنابراین دولت باید از حقوق ذینفعان این طرح جانانه دفاع کند نه اینکه کار به جایی برسد که شرکت های مشمول سهام عدالت نسبت به موضوع پرداخت سود به موقع به سهامداران تعلل کند و یا نسبت به برگزاری مجامع سالانه بی توجه و سهل انگارشوند.

بی انصافی است که اگر حقوق سهامداران عدالت چه آنهایی که مشمول این طرح هستند و در دریافت سهام جامانده اند و چه افرادی که به عنوان کارکنان شرکتهای شهرستانی تعاونی سهام عدالت به دلایلی بیکار شده اند پایمال شود با این وجود دولت و در ذیل آن مسئولان زیربط باید به این موضوع مهم ورود کرده و نگذارند اجحافی در حقوق این قشر از جامعه رخ دهد

دولت مانع اجحاف حقوق سهامداران عدالت شود
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بی انصافی است که اگر حقوق سهامداران عدالت چه آنهایی که مشمول این طرح هستند و در دریافت سهام جامانده اند و چه افرادی که به عنوان کارکنان شرکتهای شهرستانی تعاونی سهام عدالت به دلایلی بیکار شده اند پایمال شود با این وجود دولت و در ذیل آن مسئولان زیربط باید به این موضوع مهم ورود کرده و نگذارند اجحافی در حقوق این قشر از جامعه رخ دهد.

بنا به این گزارش، سهام عدالت از همان روزهای ابتدای آزاد سازی آن تا کنون مشکلات عدیده خود را به همراه داشته است.  از نحوه فروشی که خیلی ها از سر ناچار اقدام به فروش سهامشان با قیمت ناچیز کردند که با این اقدام در نهایت به سود خریداران آن که بانک ها بودند تمام شد و چه اینکه افرادی که سهم خود را نفروختند و منتظر ماندند تا از این سهام به عنوان پشتوانه ای برای آینده بهره ببرند، اما سهامشان به دلیل سقوط بورس آب رفت و دیگر خیلی امید به چنین سهامی با ارزش اندک را ندارند.

به گفته کارشناسان؛ سهام عدات بخشی از سهام شرکت های پردرآمد و صاحب نامی چون شرکت های پتروشیمی ها، بانک ها و شرکت های فولادی هستند که در بورس شاخص و همیشه سودآور و قوی هستند، اما معلوم نیست چرا سود سهامداران عدالت باید اینگونه با تعلل پرداخت شود و یا توجه ای به برگزاری مجامع سالانه شرکت های سهام عدالت در بورس نشود.

کد خبر: ۱۲۴٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha