۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
کارآموزی های فرمالیته راه به جایی نمی برد| لزوم جلوگیری از خام فروشی
نایب رئیس اتاق بازرگانی همدان:

کارآموزی های فرمالیته راه به جایی نمی برد| لزوم جلوگیری از خام فروشی

همدان - فلاح، نایب رئیس اتاق بازرگانی همدان بابیان اینکه باید به سمت کارآموزی های حقیقی و نه فرمالیته سوق پیدا کنیم، گفت: کارآموزی های فرمالیته راه به جایی نمی برد.

علی اکبر فلاح در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اتاق بازرگانی همدان سابقه ای حدود ۸۵ سال دارد، عنوان کرد: استان همدان از دیرباز در امر تجارت و بازرگانی فعال و اتاق ها تنها تشکل قانونی کشور در تعاملات داخلی و سایر کشورها هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اتاق بازرگانی همدان دارای ۷۰۰ عضو فعال از تولیدکنندگان در عرصه های مختلفی چون صنعتی، معدن، کشاورزی، خدمات، بازرگانی و غیره است، گفت: از این تعداد، ۱۵ نفر هیئت نمایندگان هستند که از بین آن ها پنج نفر مسئولیت اداره اتاق را به عهده دارند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه در حال حاضر نهمین دوره اتاق بازرگانی همدان فعال است، عنوان کرد: در اتاق بازرگانی همدان، تعداد ۹ کمیسیون تخصصی و کمیته های تخصصی متعدد است.

وی مطرح کرد: این کمیسیون ها شامل صنایع، مالیات، تامین اجتماعی و روابط کار، کشاورزی، گردشگری، بانک و سرمایه گذاری، صادرات و واردات، آموزش و کمیسیون بانوان بازرگان  و جوانان است.

فلاح با بیان اینکه می توان بحث تحقیق و پژوهش را نیز در مسیر حل مشکلات فعالان اقتصادی در کمیته های مربوطه مطرح و مورد بحث و بررسی قرار داد، اظهار کرد: این روند را می توان با حضور مسئولین اجرایی دستگاه های مربوطه پیش برد تا مسائل و مشکلات چاره اندیشی و حل شوند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی همدان در ادامه با بیان اینکه این اتاق به عنوان دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و عضو ستاد تسهیل در رفع موانع تولید مسئولیت دارد، اضافه کرد: احداث ساختمان جدید در جاده فرودگاه از ماندگار ترین مرکز فعالیت اقتصادی علمی در استان همدان خواهد بود که علاوه بر ساختمان اداری، پیش بینی مراکز تحقیق، پژوهش، آموزش، موزه فعالین اقتصادی، نمایشگاه های فعالین اقتصادی را نیز در بردارد.

در حوزه تحقیق و آموزش در این عرصه ها کار چندانی نشده و استان نیازمند فعالیت های گسترده، تحقیقات و پژوهش ها است

فلاح با تاکید بر اینکه در حوزه تحقیق و آموزش در این عرصه ها کار چندانی نشده و استان همدان نیازمند فعالیت های گسترده، تحقیقات و پژوهش ها است، اضافه کرد: هر چه قدر کار شده باشد، برای همان اقدامات هم نیازمند تحقیق و پژوهش هستیم؛ بدین سان داشته هایمان در مقابل نیازهایمان بسیار اندک است.

وی با بیان اینکه از دیرباز تاکنون بحث ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح بوده است، گفت: علی رغم این موضوع، انتظارات طرفین در حد انتظار و رسیدن به اهداف برآورده نشده و آشتی مورد نظر و انتظار صورت نگرفته است؛ هر چند تعدادی از شرکت های بزرگ استان و شرکت های دانش بنیان دارای دانش روز و تخصص های دنیا و دارای واحدهای آرندی و تحقیق و توسعه هستند و از دانش آموختگان به روز هم استفاده می کنند اما آن حد انتظار کلی جامعه برآورده نشده است.

فلاح ادامه داد: ارتباط ناموفق یا کم موفق صنعت و دانشگاه نیازمند تحقیق و پژوهش است تا در علل و چگونگی و چاره جویی برطرف شدن عواملی از قبیل اعتماد صنعت به دانشگا، ارجاع مشکلات صنعت به دانشگاه، باور صنعت به کارورزی و کارآموزی و نقش دانشگاه در حل مسائل، باور دانشگاه به تجارب صنعت و صاحبان صنایع که هزینه های بسیار سنگینی برای کسب این تجارب کرده اند و غیره وارد کار شویم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی همدان خاطرنشان کرد: باید دانشجویان را به سمت کارگاه ها و کارخانجات برای کسب مهارت های عملی و شهود عینی از کار سوق داد.

باید به سمت کارآموزی های حقیقی و نه فرمالیته سوق پیدا کنیم
وی با بیان اینکه باید به سمت کارآموزی های حقیقی و نه فرمالیته سوق پیدا کنیم؛ تصریح کرد: پیش روی این روند با نظارت تام اساتید و حتی ارائه راهنمایی برای پایان نامه های تحصیلی مناسب باید مدنظر باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی همدان با اشاره به اینکه زانو زدن علم و تجربه در کنار یکدیگر را باید شاهد باشیم، گفت: بایستی تجربیات را به مباحث قبل بحث در پایان نامه ها تبدیل و آن ها را کاربردی کنیم.

فلاح با بیان این موضوع مطرح کرد: واضح است که جامعه چه در زمینه صنعت برای ارتقای دانش روز و فناوری جدید و نوسازی صنایع، چه در بحث معادن در راستای فرآوری های معدنی و جلوگیری از خام فروشی و غیره نیازمند این روند است.

وی در ادامه این موضوع به حوزه های دیگری چون کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آب، جلوگیری از هدررفت و توسعه محصولات گلخانه ای و هم چنین، آمایش سرزمینی اشاره کرد و افزود: در استان همدان و در امر گردشگری، صنایع دستی، تجارت، صادرات و واردات و غیره نیازمند شدید به تحقیق و پژوهش هستیم که نقش اتاق بازرگانی در آموزش و تبیین و ایجاد باور با تمامی صاحبان صنایع مذکور که خود راغب و علاقه مند به این پژوهش ها باشند است و اتاق بازرگانی نقش خود را انجام خواهد داد.

کد خبر: ۱۲۴٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha