۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹
جزئیات مصوبه مجلس درباره رتبه‌بندی معلمان| آغاز رایزنی برای افزایش بودجه طرح تا ۳۵هزار میلیارد تومان
بازار گزارش می دهد

جزئیات مصوبه مجلس درباره رتبه‌بندی معلمان| آغاز رایزنی برای افزایش بودجه طرح تا ۳۵هزار میلیارد تومان

بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در جلسه روز گذشته مجلس به پایان رسید، اما پیشنهادات بودجه ای برای این لایحه همچنان در بودجه سالیانه - بودجه ۱۴۰۱ - ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی بازار - بررسی لایحه رتبه بندی معلمان روز گذشته بالاخره در مجلس شورای اسلامی به اتمام رسید. 

این لایحه روز گذشته- چهارشنبه ۲۴ آذرماه - در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و پیشنهادات متعدد به این لایحه از شروع به کار بررسی آن در صحن، مطرح شد،به طوری که بررسی این لایحه در مجلس باعث چالش نمایندگان با رئیس مجلس شورای اسلامی شد.

 جبار کوچکی نژاد روز گذشته طی تذکری شفاهی در صحن مجلس گفت: مجلس سه ماده از لایحه رتبه بندی معلمان را تصویب کرد و مابقی آن را جهت اعمال اصلاحات به کمیسیون آموزش ارجاع داد و آنان هم اصلاحاتی را در این لایحه ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه تغییرات لایحه رتبه‌بندی معلمان، این لایحه را مشابه قانون خدمات کشوری کرده است، بیان داشت: برخی از مواد لایحه رتبه بندی معلمان تغییرات زیادی داشته است؛ برای مثال در ماده ۷ این لایحه تعداد معلمانی که قرار است در رتبه بندی معلمان تعیین تکلیف شوند، محدود شده است در حالی که نباید این محدودیت وجود داشته باشد.

قالی باف رئیس مجلس اما در پاسخ به این تذکر نماینده رشت در مجلس گفت: تذکر شما وارد نیست. هدف ما از رتبه بندی معلمان آن است که منزلت و جایگاه معلمان را در جامعه اسلامی و آموزش و پرورش ارتقا دهیم.

وی بیان داشت: مجلس در ماده ۲ لایحه رتبه بندی معلمان مفاهیم مربوط به رتبه بندی را تعریف کرد و ما تأکید کردیم که رتبه بندی فقط برای معلمان است و ضمن احترامی که برای کادر اداری و خدماتی مدارس قائل هستیم، اما معتقدیم باید جایگاه و منزلت معلمان بالاتر باشد.

البته سرعت در بررسی این لایحه از سوی هئیت رئیسه، روز گذشته باعث شد که برخی از نمایندگان هئیت رئیسه را  مورد نقد قرار دهند.

 کوچکی نژاد در همین رابطه خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:  شما هم موافقید و هم مخالفید لذا بگذارید دولت و کمیسیون درباره پیشنهادات نظر بدهد، این طور خوب نیست که خلاف آئین نامه برخورد کنید.

البته بسیاری از نمایندگان روز گذشته در جریان بررسی این لایحه پیشنهاداتی را مطرح می کردند که عمدتا بار مالی داشت و این نکته چندین بار از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی مورد تذکر قرار گرفت.

با این حال در جریان بررسی پیشنهادات متعدد به این لایحه، روز گذشته مواد ۴ تا ۸ این لایحه به تصویب رسید.

در ماده ۴ این لایحه که به تصویب نمایندگان رسید، آمده است؛ فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دوره‌های ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و شهید رجایی، شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه بندی معلمان در یکی از رتبه‌های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

براساس تبصره این ماده افرادی که با عناوین شغلی مندرج در بند (۱) ماده (۲) این قانون، در پست‌های اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند، کماکان معلم هستند.

همچنین در جریان این جلسه نمایندگان با ماده ۵ این لایحه نیز موافقت کردند. به موجب ماده ۵ این لایحه؛ کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

بر اساس تبصره ۱ این ماده؛ دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی و مناطق محروم، مرزی و عشایری، به ازای هر سال خدمت ۳ ماه از سقف رتبه کاهش می‌یابد.

بر اساس تبصره ۲ این ماده؛ دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع آیین نامه احراز استعدادهای برتر و نخبگی مصوب ۱۳۸۵/۶/۱۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، صرفاً برای یکبار حداقل سه سال می‌باشد.

بر اساس تبصره ۳ این ماده؛ حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (۱۵) و (۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می‌شود.

همچنین نمایندگان در جریان این جلسه با ماده ۶ این لایحه موافقت کردند. به موجب ماده ۶ لایحه مذکور؛ در اجرای بند (۶) سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و تبصره (۳) ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حقوق و مزایای معلمان پس از اعمال رتبه‌های مندرج در ماده (۳) این قانون، به شکل زیر می‌باشد:

۱- برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ده درصد (۱۰%)، مربی معلم پانزده درصد (۱۵%) علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم دوازده درصد (۱۲%) علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، دانشیار معلم ده درصد (۱۰%) علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی و استاد معلم پنج درصد (۵%) علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوق العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده می‌شود.

۲- پس از اعمال بند (۱) این ماده، چنانچه حقوق و فوق العاده‌های هریک از معلمان از هشتاد درصد (۸۰%) مجموع حقوق و فوق العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران، کمتر باشد، مابه التفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد.

تبصره ۱- افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، تحت عنوان «فوق العاده رتبه بندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه می‌شود و مشمول کسور بازنشستگی نیز می‌گردد.

تبصره ۲- دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد و فوق العاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور می‌باشد.

تبصره ۳- افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، از تاریخ ۳۱/۶/۱۴۰۰ در سقف یکصد و بیست و پنج هزار میلیارد ریال (۱۲۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) پرداخت می‌شود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ منوط به پیش بینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی، به صورت کامل اعمال خواهد شد.

در ادامه این جلسه مواد ۷ و ۸ این لایحه تصویب و در نهایت بررسی این لایحه در مجلس به اتمام رسید.

محمد باقر قالیباف روز گذشته، پس از تصویب جزئیات لایحه رتبه بندی معلمان و ارسال آن به شورای نگهبان، تصریح کرد: از همه نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون آموزش که با تلاش خود موضوع رتبه بندی معلمان که قریب به یک دهه با فراز و نشیب هایی روبه رو بود در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم با تامین بار مالی به نتیجه رسانده اند، تشکر می کنم.

وی افزود: البته این بررسی و تصویب این لایحه در مجلس مقداری زمان بر شد زیرا نیازمند بررسی دقیق بود که هم رعایت مسائل قانون اساسی و بار مالی آن حل شود و هم منزلت، معیشت و ارتقاء کیفیت سطح آموزش و تحصیلات، شایسته سالاری و شایسته گزینی رعایت شود.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: مهم ترین سرمایه های کشور، فرزندان دلبند این سرزمین بوده که در اختیار معلمان ما هستند و آینده کشور ما در دستان این عزیزان است و فرهنگیان مطمئن باشند دغدغه اول مجلس شورای اسلامی و مجموعه حاکمیت معلمین است تا بتوانند تربیت و آموزش فرزندان این سرزمین را با امنیت کامل و با احساس و شعف خوبی پیش ببرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من از  افرادی که در تدوین و تصویب لایحه رتبه بندی معلمان نقش داشتند تشکر می کنم که در این فاصله زمانی این لایحه به تصویب رسید و امروز هم از همه عزیزانی که همراهی کردند و این موضوع را در مجلس نهایی کردند مجددا تشکر می کنم.

با همه این تفاسیر با شروع فصل بررسی بودجه در مجلس، منابع بودجه رتبه بندی معلمان هم محل بحث بوده و بسیاری همچنان معتقدند که بودجه رتبه بندی معلمان باید بیش از ۲۵ هزار میلیارد در نظر گرفته شود.

علیرضا منادی سفیدان، در رابطه با منابع رتبه بندی معلمان در بودجه سال ۱۴۰۱ به بازار می گوید: تاکنون رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان درباره لایحه رتبه بندی در بودجه گنجانده شده است و ما تا جایی که امکان داشته باشد این بودجه را افزایش خواهیم داد.

رئیس کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس این را هم گفت که باید اعتبارات لایحه رتبه‌بندی معلمان به ۳۵ هزار میلیارد تومان برسد لذا ما شاهد تورم در کشور بوده و قطعاً این افزایش رقم می‌تواند موجب اجرای بهتر این قانون شود.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که رتبه بندی چه سرنوشتی در بودجه سال ۱۴۰۱ پیدا خواهد کرد چراکه به اذعان بسیاری از نمایندگان بودجه این لایحه باید افزایش پیدا کند و در این زمینه پیشنهاداتی زیادی مطرح خواهد شد.

کد خبر: ۱۲۳٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      کارمند دانشگاه آزاد با مدرک کارشناسی ارشد و سابقه بالای ۲۰ سال دارد هفت میلیون می گیرد حقوق کارمندان دانشگاه آزاد از همه ادارات کمتر است یک فکری برای این قشر ضعیف هم بکنید
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 0
      این لایحه اصلا رتبه بندی نیست بلکه ترمیم حقوقه آنقدر اعتبارات را ضعیف بستندو آنقدر در لایحه تغییرات ایجاد کردند که رتبه بندی را از مسیر اصلی خودش منحرف کردند و این لایحه اصلا دیگر رتبه بندی نیست بلکه ترمیم حقوق می باشد