۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
تفاوت پروفیل ساختمانی و صنعتی

تفاوت پروفیل ساختمانی و صنعتی

در صنعت اگر بخواهند به مقطع ثابت و طول زیاد اشاره کنند از کلمه پروفیل استفاده می­کنند.

به گزارش بازار، در صنعت اگر بخواهند به مقطع ثابت و طول زیاد اشاره کنند از کلمه پروفیل استفاده می­کنند. انواع پروفیل مختلف وجود داشته و قیمت پروفیل بر همین اساس متفاوت است. انواع پروفیل را می­توان بر اساس جنس، کاربرد، روش ساخت و ... طبقه­بندی کرد. اگر بخواهیم پروفیل­ها را بر اساس کاربرد تقسیم­بندی کنیم دو نوع پروفیل ساختمانی و صنعتی خواهیم داشت. بر اساس این تقسیم­بندی انواع پروفیل ساختمانی در ساختمان­سازی کاربرد داشته و انواع پروفیل صنعتی در صنایع مختلفی نظیر صنایع خودروسازی، نظامی، دریایی و ... کاربرد دارند. به‌منظور شناسایی تفاوت­های انواع پروفیل از جمله پروفیل ساختمانی و صنعتی می­بایست ویژگی­های هرکدام از انواع شناسایی شود. از مهم­ترین تفاوت­های میان پروفیل صنعتی و ساختمانی که می­توان به آن­ها اشاره کرد، تفاوت در ضخامت، ابعاد، استحکام و مقاومت و قیمت پروفیل است.

پروفیل ساختمانی

تفاوت پروفیل ساختمانی و صنعتی

به پروفیل ساختمانی HSS که مخفف عبارت HOLLOW STRUCTURAL STEEL است نیز می­گویند. پروفیل ساختمانی از ورق فولادی تهیه می­شود که آلیاژ آن ST۳۷ خواهد بود. پروفیل ساختمانی از جمله پروفیل­های سبک بوده و استفاده مناسب از این پروفیل­ها وزن ساختمان را کاهش خواهد داد. از انواع پروفیل ساختمانی به‌منظور استحکام­بخشی به ساختمان و استفاده از انواع پروفیل ساختمانی به‌عنوان درب و پنجره استفاده می­شود. پروفیل­های ساختمانی انعطاف و شکل­پذیری زیادی دارند. قابلیت جوش­پذیری مطلوب از دیگر ویژگی­های پروفیل ساختمانی است. اگر نیاز باشد از پروفیل ساختمانی در موقعیت­هایی استفاده شود که در معرض اکسیدشوندگی و خوردگی قرار بگیرند از نوع گالوانیزه یا آلومینیوم این نوع از پروفیل ساختمانی استفاده می­کنند. پروفیل در نقاط مختلف دنیا با استانداردهای متفاوتی تولید می­شود. برای مثال در ایران از استاندارد DIN و در آمریکا از استاندارد AISC و ASTM برای تولید انواع پروفیل استفاده می­شود. واضح است که انواع پروفیل تولید شده با استانداردهای مختلف قیمت پروفیل متفاوتی را در برخواهد گرفت و استاندارد بر قیمت پروفیل تأثیرگذار است. پروفیل ساختمانی بسته نظیر پروفیل کرکره برقی، درب و پنجره و انواع پروفیل لوله و قوطی تقسیم می­شود. پروفیل ساختمانی بسته دارای ویژگی مشترکی است که در تمام آن­ها به‌منظور تولید پروفیل از نورد سرد استفاده می­شود. پروفیل ساختمانی باز نظیر تیرآهن، تسمه، میلگرد، چهارپهلو، ناودانی و نبشی تقسیم می­شوند. مقاطع و ورق فولادی پروفیل ساختمانی باز توسط نورد گرم تولید می­شود.

پروفیل صنعتی

از پروفیل­های صنعتی در صنعت نظیر سدسازی، پل­سازی، صنایع نظامی و ... و جایی که نیاز به تحمل فشار بالا است استفاده می­کنند. انواع پروفیل صنعتی ضخامت ۶ میلیمتر به بالا را در بر می‌گیرد. انواع پروفیل صنعتی عموماً از ورق سیاه تولید می­شوند. ورق سیاه ورق فولادی است که دارای آلیاژهای کربن، سیلیس، گوگرد، فسفر و منگنز است. به انواع پروفیل صنعتی پروفیل سنگین نیز می­گویند و علت این نام­گذاری ضخامت بالای انواع پروفیل صنعتی و تحمل فشارهای بیشتر است. استحکام و مقاومت انواع پروفیل صنعتی از انواع پروفیل ساختمانی به‌مراتب بالاتر است. پروفیل­های صنعتی ضخامت بالایی داشته و می­توان آن­ها را با بتن پر و به‌عنوان ستون مورداستفاده قرار داد. تعداد کارخانه­های ایرانی که پروفیل صنعتی تولید می­کنند محدود بوده و حجم زیادی از پروفیل صنعتی موردنیاز وارد کشور می­شود. قیمت پروفیل صنعتی از قیمت پروفیل ساختمانی بالاتر است.

تفاوت پروفیل ساختمانی و صنعتی

پروفیل ساختمانی و صنعتی را می­توان بر اساس فاکتورهای زیادی از قبیل ضخامت، ابعاد، استحکام و مقاومت پروفیل و در نهایت قیمت پروفیل مقایسه کرد.

ضخامت پروفیل ساختمانی از ضخامت پروفیل صنعتی کمتر است. ضخامت پروفیل ساختمانی تقریباً ۲ تا ۴ میلیمتر و ضخامت پروفیل صنعتی بالای ۶ میلیمتر است.

از لحاظ فاکتور ابعادی پروفیل صنعتی در شاخه­های ۱۲ متری و پروفیل ساختمانی در شاخه­های ۶ متری تولید می­شوند.

از منظر استحکام و مقاومت به‌تناسب ضخامت بالاتر پروفیل صنعتی مقاومت و استحکام بیشتری داشته و قادر است تا فشار و نیروی بیشتری را تحمل کند.

بر اساس فاکتور قیمتی، قیمت پروفیل صنعتی از قیمت پروفیل ساختمانی بیشتر است، هرچند کارخانجات تولید پروفیل صنعتی در ایران محدودتر هستند و میزان عرضه این مقطع نسبت به پروفیل ساختمانی کمتر است. قیمت پروفیل از قیمت شمش فولادی تأثیر می­پذیرد و با افزایش قیمت فولاد قیمت پروفیل نیز افزایش‌یافته و با کاهش قیمت فولاد قیمت پروفیل نیز کاهش خواهد یافت. علاوه بر تغییرات قیمت فولاد، میزان عرضه و تقاضا در سطح کشور، هزینه حمل‌ونقل، نوسانات نرخ ارز، تغییرات آب‌وهوایی، تصمیمات سیاسی، هزینه ساخت و نگهداری پروفیل، استانداردهای مورداستفاده در تولید پروفیل و ... همگی از عواملی هستند که بر قیمت پروفیل تولید شده تأثیر خواهند گذاشت.

کد خبر: ۱۲۳٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha