۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
چرا باید از گرانول استفاده کنیم؟ کاربردهای گرانول در صنایع

چرا باید از گرانول استفاده کنیم؟ کاربردهای گرانول در صنایع

خرید گرانول با کیفیت، یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان صنایع پلیمری است.

به گزارش بازار، خرید گرانول با کیفیت، یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان صنایع پلیمری است. هر تولیدکننده‌ای قبل از خرید گرانول ممکن است با سوالات زیادی مواجه شود: برای خرید گرانول باید به چه نکاتی توجه کرد؟ این ماده چه برتری‌هایی نسبت به سایر مواد پلیمری دارد؟ کاربردهای گرانول چیست؟ عوامل موثر بر قیمت گرانول کدام‌ها هستند؟ و...

در مقاله پیش رو، ضمن معرفی این ماده به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

گرانول چیست؟

گرانول یا ماده پلیمری دانه‌بندی شده، شکل دانه‌دانه‌ی مواد پلیمری است که باعث انقلابی در تولید محصولات پلاستیکی شده است. می‌توان با خرید گرانول به عنوان ماده اولیه تولید پلاستیک، در کنار پودر پلاستیک و پرک ماده از آن استفاده کرد.

مزیت گرانول بر پودر و پرک پلاستیکی چیست؟

اشکال مختلفی برای مواد اولیه مورد استفاده در ساخت محصولات پلاستیکی وجود دارد که در گذشته استفاده از پودر پلاستیک و یا پرک رواج بیشتری داشت. معایب استفاده از پودر و همینطور پرک این بود که در حین تولید در هوا پراکنده شده و مقداری از آن‌ها بدون اینکه به مصرف برسد هدر می‌رفت و این به معنای ضرر و افزایش هزینه بود. در عین حال، این پودرها و پرک‌ها با پراکنده شدن در هوایی که کارگران از آن تنفس می‌کردند موجبات بیماری‌های تنفسی را در کارگران فراهم می‌آوردند.

اما با خرید گرانول هیچکدام از مشکلات فوق را نخواهیم داشت و گرانول در عین تمیزی، با اتلاف کمتری در دستگاه‌های قالب‌گیر که به سه شکل بادی (دمشی)، تزریقی و دورانی کار می‌کنند به شکل دلخواه محصول ما در می‌آید.

کاربرد گرانول در چه صنایعی است؟

هرچیزی که ساختاری پلاستیکی دارد از گرانول به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند. البته گرانول‌هایی که در قالب‌گیری‌های بادی استفاده می‌شوند با گرانول‌های تزریقی تفاوت دارند و گریدهای متفاوتی هم دارند. همینطور گرانول‌های معروف به گرانول فیلم و پایپ لوله و سبک خطی هم کاربرد، ویژگی‌ها و قیمت خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی کاربردهای برخی از مهمترین انواع گرانول‌ها می‌پردازیم.

چرا باید از گرانول استفاده کنیم؟ کاربردهای گرانول در صنایع

کاربرد گرانول بادی چیست؟

گرانول بادی برای تولید ظروف، بطری‌های کوچک و بزرگ آب و مایعات، مخازن پلاستیکی، طناب‌های پلاستیکی و تولید هر ظرف پلاستیکی توخالی کوچک تا متوسط به کار می‌رود. این گرانول مقاومت شیمیایی بسیار خوبی دارد و در برابر خوردگی و سرما مقاوم است.

کاربرد گرانول تزریقی چیست؟

گرانول تزریقی در تولید انواع لوازم آشپزخانه، جعبه‌های پلاستیکی و از جمله جعبه نوشابه، دیواره‌های ضخیم پلاستیکی، سطل، سبد، دستگاه‌های صوتی و تصویری، تور ماهیگیری، اسباب‌بازی و پالت و هر قطعه پلاستیکی توپر استفاده می‌شود.

کاربرد گرانول فیلم چیست؟

گرانول فیلم بیشتر در تولید کیسه‌های زباله، سفره‌های یکبار مصرف، کیسه فریزر، کیف، ساک دستی، نایلون، روپوش پزشکی، دستکش یکبار مصرف، روکش سیم‌های برق، لوازم ورزشی، اسباب بازی و بسته‌بندی دارو و غذا کاربرد دارد.

کاربرد گرانول پایپ لوله چیست؟

جنس گرانول پایپ لوله با گرانول‌های بالا کاملاً متفاوت است و به دلیل کاربردی که دارد، بسیار طبیعی و قابل انتظار است. این گرانول‌ها در عین استحکام بالا، انعطاف‌پذیری بسیار خوبی دارند. همچنین در برابر تغییرات دمایی مقاومت زیادی نشان می‌دهند و در برابر خوردگی و نور خورشید هم بسیار قابل اطمینانند. گرانول‌های پایپ لوله به سه نوع تقسیم می‌شوند: با چگالی یا دانسیته بالا (حداقل ۰.۹۴۱ گرم بر سانتیمتر مکعب) با رنگ طبیعی سفید و جهت انتقال آب و سیستمهای تحت فشار، با چگالی متوسط (بین ۰.۹۲۶ تا ۰.۹۴۱ گرم بر سانتیمتر مکعب) با رنگ طبیعی آبی و جهت انتقال آب در حجم کمتر و مصارف خانگی، و با چگالی پایین (کمتر از ۰.۹۲۶ گرم بر سانتیمتر مکعب) جهت سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و انتقال آب گلخانه‌ای.

کاربرد گرانول سبک خطی چیست؟

گرانول سبک خطی چگالی پایینی دارد و از آن برای ساخت روکش کابل‌های برق و مخابرات و قطعات پلاستیکی و انواع پوشش‌ها استفاده می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت گرانول

به طور کلی در هنگام خرید گرانول باید به این نکته توجه داشت که قیمت گرانول تحت تاثیر سه عامل اصلی رنگ گرانول، میزان خلوص گرانول و عدد MFI یا شاخص جریان مذاب گرانول قرار دارد. در ادامه به توضیح مختصر هر کدام از موارد مذکور می‌پردازیم.

۱-رنگ گرانول

رنگ گرانول تاثیر زیادی بر قیمت گرانول می‌گذارد. به طور کلی گرانول‌های بی‌رنگ یا با رنگ روشن نسبت به گرانول‌های تیره‌رنگ قیمت بالاتری دارند.

اگر قصد دارید تا هزینه کمتری برای خرید گرانول بپردازید، می‌توانید با خرید گرانول تیره‌رنگ و ارزان قیمت و ترکیب آن با مستربچ سفید، گرانول را تغییر رنگ دهید. در عین حال مستربچ‌ها می‌توانند ضمن تغییر رنگ گرانول و افزایش درخشندگی آن باعث بهبود خواص مکانیکی گرانول و کاهش اصطکاک و افزایش مقاومت حرارتی آن شوند. بدیهی است افزایش مستربچ به گرانول امری تخصصیست و برای این کار نیاز به مشاوره با کارشناسان خبره دارید.

۲-میزان خلوص گرانول

میزان خلوص گرانول هم بر قیمت گرانول تاثیر زیادی دارد. برای سنجش میزان خلوص غیر پلیمری گرانول از آزمایش خاکستر استفاده می‌کنند. طی این آزمایش مشخص می‌شود چه میزان از گرانول از تالک یا پودر کربنات و امثال آن تشکیل شده است. وجود این ناخالصی‌ها موجب شکنندگی پلاستیک تولید شده از گرانول شده و وجود آن‌ها در ساختمان این ماده قیمت گرانول را کاهش می‌دهد. آزمایش دیگری که برای سنجش میزان خلوص پلیمری گرانول بکار می‌رود تست DST است. لازم به ذکر است این آزمون‌ها تنها به دست متخصصین امر صورت می‌گیرد و نتیجه آن نقش بسیار مهمی در تعیین عیار گرانول مصرفی خواهد داشت. صرف اینکه شرکتی اعلام کند گرانول با کیفیتی دارد مهم نیست و نتیجه آزمایش میزان خلوص است که بر قیمت گرانول تاثر می‌گذارد.

۳-شاخص جریان مذاب گرانول

عامل سوم موثر بر قیمت گرانول شاخص جریان مذاب است که به معنای میزان روانی و روندگی مواد مذاب است.

برای نشان دادن این شاخص از عدد MFI استفاده می‌کنند که رابطه مستقیم با میزان روانی مواد مذاب پلاستیکی دارد. یعنی هرچه این عدد بزرگتر باشد میزان روندگی گرانول بیشتر بوده و برعکس هرچه این عدد کوچک‌تر باشد گرانول سفت‌تر و مستحکم‌تر و قیمت گرانول بالاتر خواهد بود. ضمناً اگر در این زمینه صاحب تجربه و تخصص باشید به خوبی آگاهید که می‌توان با اندازه‌گیری شاخص مذاب به تعداد ذوب شدن‌ها و مصرف مجدد ماده پلاستیکی پی برد و متوجه شد گرانول کهنه است.

جمع‌بندی

برای خرید گرانول ابتدا باید مشخص کنیم آن را به منظور چه مصرفی می‌خواهیم و بعد برای حفظ هزینه‌ی تولید در سطح منطقی و رقابتی، با مشاوره با اهل فن و تحقیق کافی مشخص کنیم که هر گرانول را از کدام پتروشیمی و یا کدام شرکت خریداری کنیم. علاوه بر این، توجه به عوامل تاثیرگذار بر قیمت، می‌تواند در تولید محصول نهایی و قیمت آن بسیار حیاتی و تعیین‌کننده باشد. شما می‌توانید قبل از خرید گرانول، با مراجعه به سایت شرکت‌هایی که به عنوان تامین‌کننده معتبر گرانول فعالیت می‌کنند، نسبت به کسب اطلاعات بیشتر اقدام کرده و سپس اقدام به خرید کنید.

کد خبر: ۱۲۳٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha