۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
لزوم حمایت از کسب و کارها در شرایط کرونایی
خبرگزاری بازار بررسی می‌کند؛

لزوم حمایت از کسب و کارها در شرایط کرونایی

خبرگزاری بازار بزرگترین پرونده خبری با موضوع «لزوم حمایت از کسب و کارها در شرایط کرونایی» را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار بازار، ضربه بحران کرونا بر اقتصاد جهان شدید است، اما عمق خسارت به راحتی قابل برآورد نیست.

شیوع کرونا به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ برای کسب و کارهای کوچک و متوسط است که می‌تواند موجب تعطیلی بسیاری از این نوع کسب و کارها که استخوان‌بندی اصلی فضای کسب و کار ایران را تشکیل می‌دهند، شود.

تولیدات صنعتی به دلایلی مانند اختلال در عرضه مستقیم مشکلات مربوط به زنجیره ارزش و کاهش میزان کلی تقاضا با چالش مواجه شده است. کاهش تولید علل دیگری مانند کاهش حضور نیروی کار، تعدیل نیروی کار و کاهش بهره‌وری نیز دارد.

البته در بخش‌هایی مانند صنایع غذایی، افزایش فروش منجر به افزایش تولید هم شده است ولی با گذشت زمان این احتمال وجود دارد که به دلیل مشکلات زنجیره تامین، قیمت مواد اولیه بالاتر برود و تولید در کل کاهش یابد.

شوک کرونا از طرفی یک شوک به عرضه نیروی کار است زیرا سیاست‌های قرنطینه خانگی برای کنترل شیوع بیماری و از طرفی شوک به تقاضای کالاها و خدمات کاهش تقاضا و به تعویق افتادن خریدهای غیرضروری و جا به جایی تقاضا بین صنایع مختلف است.

شوک عرضه، شوک تقاضا را به همراه خواهد داشت؛ تعطیلی کسب و کارها منجر به تعدیل نیروی کار، کاهش درآمد افراد و کاهش تقاضا می‌شود و از طرف دیگر عدم اطمینان نسبت به آینده، خانواده‌ها را به پس انداز بیشتر و به تعویق انداختن خرید اقلام غیرضروری تشویق می‌کند، همین امر کاهش تقاضای کل بیشتری را موجب می‌شود. مهمترین موضوع در شوک سمت عرضه ناشی از اختلال در زنجیره تامین است.

یکی از اقدامات ضروری برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس، اجتناب از حضور در تجمعات است. از این ‌رو کسب‌ و کارهایی که به نوعی با تجمع پیوند خورده‌اند، همچون سینما، تئاتر و باشگاه‌های ورزشی با رکود شدید و حتی ورشکستگی مواجه شده‌اند. همچنین با توجه به اینکه تهیه غذا هم از مواردی است که با احتیاط با آن برخورد می‌شود و هم اکنون نیز رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا که اغلب ناچار شدند، خدمات خود را به صورت بیرون بر عرضه کنند با کمبود تقاضا مواجه شوند.

خبرگزاری بازار در استان خوزستان بزرگترین پرونده خبری با موضوع «لزوم حمایت از کسب و کارها در شرایط کرونایی» را بررسی می‌کند و در این گام بزرگ رسانه‌ای در نظر دارد تا با بسیاری از مسئولان، افراد صاحب نظر، فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل گفتگو داشته باشد.

کد خبر: ۱۲٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha