۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
بقای اقتصاد چین؛ اجرای سیاست های قوی پولی ثابت و نسبتاً منعطف
بازار گزارش داد؛

بقای اقتصاد چین؛ اجرای سیاست های قوی پولی ثابت و نسبتاً منعطف

سیاستهای جدید مربوط به اقتصاد پلتفرمی، تامین مالی املاک و مستغلات و اهداف کاهش انتشار کربن، در نشست سالانه کنفرانس کار اقتصادی مرکزی سران چین به مرحله اجرا رسید.

بازار؛ گروه بین الملل: اطلاعات منتشر شده پس از برگزاری نشست سالانه کنفرانس کار اقتصادی مرکزی سران چین، نقشه راه را برای پرداختن به مسائل و چالش های اقتصادی کوتاه مدت که در عین حال چشم بر اهداف کلیدی بلندمدت کشور دارد، ترسیم می کند.

در حالی که دستاوردهای اقتصادی سال جاری مورد تحلیل و شناسایی قرار گرفت، اصلاحات گسترده، مانند سیاست های جدید مربوط به اقتصاد پلتفرمی، تامین مالی املاک و مستغلات، و اهداف کاهش انتشار کربن، در نشستی که در هشتم تا دهم ماه جاری برگزار گردید به مرحله اجرا رسید.

بر همین اساس و به لطف این اصلاحات و مهار تا حد زیادی موثر همه‌گیری کووید-۱۹، انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی چین به طور گسترده به حدود هشت درصد یعنی بیشتر از شش درصد هدف‌گذاری شده، دست یابد. 

سیاست گذاران به خوبی از سه چالش فوری کوتاه مدت، یعنی انقباض نسبی تقاضا، شوک به عرضه و چرخش بدبینانه در انتظارات آگاه هستند. از این رو، این کنفرانس از همه سطوح دولت ها خواست تا تلاش های خود را به منظور تثبیت رشد در سال ۲۰۲۲ هماهنگ کنند.

در تغییر رویکرد از قالب سنتی تعیین وظایف کلیدی خاص، این بیانیه حاوی بحثی نقطه به نقطه در مورد اینکه چگونه اصول بلندمدت و تعدیل های کوتاه مدت باید در هفت حوزه سیاست کلیدی متعادل شوند، قابل مشاهده است. طبیعتاً سیاست های کلان اقتصادی در صدر فهرست قرار دارند در حالی که سیاست های مالی در زمینه کارایی و پایداری بالا نیز فعال باقی خواهد ماند. کاهش بیشتر مالیات و هزینه ها احتمالاً اجرا خواهد شد و انتظار می رود برخی از پروژه های زیربنایی به مرحله اجرا درآیند.

با این حال، با توجه به نظم و انضباط مالی بلندمدت، کنفرانس به دولت های محلی نسبت به افزایش بدهی ضمنی دولت هشدار داد.

سیاست پولی ثابت و نسبتاً منعطف باقی خواهد ماند
این کنفرانس با تایید روند کنونی ایجاد یک سیاست پولی ساختاری تر، پیشنهاد کرد که بودجه بیشتری برای شرکت های کوچک و متوسط ​​در دسترس قرار گیرد و نوآوری و سرمایه گذاری سبز برای تامین منافع بلند مدت کشور ترویج شود.

شش حوزه سیاستی کلیدی دیگر مربوط به سیاست‌ های اقتصاد خرد به منظور تقویت و سرزندگی نهادهای بازار، سیاست ساختاری برای تسریع گردش اقتصادی داخلی، سیاست علمی برای تقویت ظرفیت نوآوری، سیاست اصلاح و گشایش برای تقویت و توسعه سیاست منطقه‌ای برای بهبود تعادل فرازمانی و توسعه سیاست اجتماعی برای تقویت امنیت شبکه های اجتماعی است.

با تغییرات اساسی که در طول مرحله توسعه جدید در حال انجام است، کنفرانس به پنج موضوع سیاست داغ از طریق بحث دقیق و در عین حال دقیق پرداخته است:

اول: به عنوان بخشی از تلاش‌ های بلندمدت برای دستیابی به رفاه مشترک، تلاش‌ های جمعی به منظور ایجاد ثروت و رفاه اقتصادی مقدم بر ایجاد یک سیستم عادلانه در جهت توزیع و تقسیم منافع است.

دوم: سرمایه به عنوان یک عامل تولید به طور مثبت به اقتصاد بازار سوسیالیستی چین کمک می کند که با این حال، اثرات منفی مانند سوء استفاده از قدرت بازار باید مهار شود. 

سوم: محدودیت های عرضه در محصولات اولیه می تواند تهدیدی برای معیشت مردم و ثبات قیمت ها باشد. در حالی که حفاظت از عرضه ضروری است، چین باید در استفاده از منابع اولیه نیز صرفه جویی کند.

چهارم: در حالی که دولت‌ های محلی و تنظیم‌کننده‌ های مالی و صنعتی باید برنامه‌ای برای مدیریت و کاهش ریسک‌ های مالی تهیه کنند، شرکت‌ ها باید تمهیداتی را برای نجات خود در نظر گیرند.

و پنجم: یک شرکت یا بخش نمی تواند با توسل به تغییر رویکرد ناگهانی در سیاست های خود به بی طرفی کربن دست یابد.

 حذف تدریجی سوخت های فسیلی در تامین انرژی باید با افزایش ظرفیت عرضه در انرژی های تجدیدپذیر پیش شرط شود.

در یک محیط پیچیده جهانی، توسعه با کیفیت بالاتر مستلزم ایجاد تعادل مناسب بین سیاست های کوتاه مدت برای حفظ ثبات اقتصاد کلان و تعهد بلندمدت به اصلاحات ساختاری عمیق است.

 کنفرانس کار اقتصادی مرکزی با تشخیص بادهای مخالف قوی، راهبردهای روشنی را برای تثبیت اقتصاد چین و هدایت آن در مسیر دستیابی به توسعه با کیفیت بالاتر و رفاه مشترک تدوین کرد.

کد خبر: ۱۲۳٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha