۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
رتبه دوم سمنان در پرداخت تسهیلات رونق تولید| نقش بانک‌ها در رشد اقتصادی
بازار بررسی می‌کند؛

رتبه دوم سمنان در پرداخت تسهیلات رونق تولید| نقش بانک‌ها در رشد اقتصادی

سمنان- مسئولان استان سمنان اعلام کرده اند که این استان در پرداخت تسهیلات رونق تولید رتبه دوم کشور را دارد اما همچنان راه درازی در زمینه احیای واحدهای راکد باقی مانده است.

بازار، گروه استان‌ها: تسهیلات برای رونق تولید از جمله حربه‌های دولت و بانک‌ها برای رونق تولید و تحقق شعار سال در راستای جهش تولید است و علی رغم تمام انتقاداتی که در زمینه عملکرد بانک‌ها و رویکرد شان به تسهیلات می‌شود، توانسته بخشی از مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدی استان سمنان را کاهش دهد.

در زمینه تسهیلات بانکی همچنین باید گفت که افزایش بی رویه آن هم می‌تواند مخاطراتی داشته باشد که از جمله آنها به بدهی بانکی بخش تولید و احتمالاً تملک واحدهای صنعتی اشاره می‌شود. حالا اما مسئولان استان سمنان اعلام کرده‌اند که این استان در زمینه پرداخت تسهیلات رونق تولید رتبه دوم کشور را دارد.

پرداخت تسهیلات بانکی
استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کسب رتبه دوم سمنان در پرداخت تسهیلات رونق تولید بر اساس ابلاغیه دبیرخانه کارگروه تسهیل کشور کسب شده است، گفت: این امر نشان می‌دهد که بانک‌ها توانسته‌اند در این استان همراهی خوبی با کارگروه رونق تولید داشته باشند.

سید محمد رضا هاشمی با اشاره به اینکه بانک‌های عامل نقش مهمی در حوزه رونق تولید و اقتصاد استان سمنان دارند، بیان کرد: همانطور که در نشست با بانک‌های خصوصی استان نیز اعلام کردیم هریک از بانک‌های خصوصی استان سه واحد نیمه فعال و با ظرفیت تولیدی کمتر در حال فعالیت را با پرداخت تسهیلات تقویت کند.

بانک‌های عامل نقش مهمی در حوزه رونق تولید و اقتصاد استان سمنان دارند

وی با بیان اینکه برای رشد ۸.۶ درصدی اقتصادی استان در سال آینده که از سوی دولت برای استان سمنان مورد تاکید قرار گرفته، می‌بایست همراهی بیشتر و بهتر بانک‌ها به خصوص بانک‌های خصوصی را شاهد باشیم، بیان کرد: بانک‌های خصوصی نیز سهم خود را از رونق تولید ایفا کنند.

رتبه دوم سمنان در پرداخت تسهیلات رونق تولید | نقش بانک‌ها در رشد اقتصادی

تصویب تسهیلات سفر رئیسی
استاندار سمنان همچنین به سفر رئیسی به استان طی ماه گذشته نیز اشاره کرد و درباره تسهیلات مصوب در این سفر، گفت: ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در این سفر برای استان مصوب شد که طی دو سال یعنی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ پرداخت خواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه هنوز برخی از بانک‌های استان نسبت به پرداخت تسهیلات به خصوص تسهیلات حوزه کشاورزی اقدام نکرده حال آنکه می‌بایست علت عدم پرداخت تسهیلات اعلام شود، گفت: پرداخت سهم تسهیلات در بخش کشاورزی در شش‌ماهه اول سال ۹۹ بالغ بر ۱۱.۲ درصد و این میزان در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ به ۶.۸ درصد کاهش یافته و این در حالی است که هنوز برخی از بانک‌ها وام‌ها را پرداخت نمی‌کنند.

آنطور که رئیس سازمان صمت استان سمنان می‌گوید تا نیمه آذرماه ۱۴۰۰ در واقع پرونده ۲۳۲ واحد تولیدی سمنان برای اخذ تسهیلات در دست بررسی است که نشان می‌دهد تعداد تسهیلات بانکی نسبت به سال‌های قبلی کاهش چشم گیر نداشته و همچنان سیاست اعطای تسهیلات در استان تداوم دارد.

برگزاری بیش از ۳۰۰ نشست رونق تولید
رئیس سازمان صمت استان سمنان با بیان اینکه تا کنون بیش از ۳۲۰ نشست کارگروه رونق تولید در سطح استان برگزار شده که نشان از عزم جدی برای ارتقای تولید در استان دارد، گفت: مشکلات یک هزار و ۳۵۲ واحد تولیدی تاکنون در سراسر استان بررسی شده است.

پرداخت سهم تسهیلات در بخش کشاورزی در شش‌ماهه اول سال ۹۹ بالغ بر ۱۱.۲ درصد و این میزان در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ به ۶.۸ درصد کاهش یافت

علی تشنه دل با بیان اینکه تاکنون دو هزار و ۸۶۵ مصوبه به تصویب اعضای کارگروه رونق تولید و رفع موانع تولید رسیده است، بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون تسهیلات رونق تولید به ۵۵۴ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی استان پرداخت‌شده است.

وی با اشاره به اینکه ۷۸۶ واحد تولیدی در استان سمنان ۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند، افزود: ۱۳۸ واحد صنعتی و ۴۱۶ واحد کشاورزی توانسته‌اند تسهیلات دریافت کنند که نشان از پویایی خوبی در زمینه کارگروه رونق تولید استان سمنان است.

اعطای تسهیلات برای ایجاد ۲۳۱ شغل
آنطور که استانداری سمنان اعلام کرده از ابتدای سال جاری تا نیمه آذرماه ۱۴۰۰ همچنین ۱۲۴ طرح تولیدی در مجموع ۳۰۹ میلیارد تومان تسهیلات خواهند کرد و پرداخت این تسهیلات ۲۳۱ فرصت شغلی را در استان سمنان ایجاد خواهد کرد همچنین در مجموع باید گفت تا دهم آذرماه سال جاری و با هدف رونق تولید و کمک به اشتغال، تسهیلات رونق تولید به ۵۱۰ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی استان پرداخت شده است.

در کنار تسهیلات رونق تولید اما در استان سمنان وام‌های مرتبط با مشاغل روستایی و همچنین موضوع تسهیلات تبصره ۱۶ کار و اشتغال نیز پرداخت می‌شود و اتفاقاً بازار گرمی هم دارد سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان درباره آخرین وضعیت این تسهیلات به بازار می‌گوید: در مجموع یک هزار و ۴۰۰ پرونده برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۶ به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

محمد حمیدی با بیان اینکه تبصره ۱۶ در واقع تسهیلات به روستاییان و عشایر برای ماندگاری، توانمند سازی و اشتغال زایی است، بیان کرد: در مجموع و در سراسر استان سمنان تا کنون هفت میلیارد تومان از این تسهیلات پرداخت و همچنین یک میلیارد تومان نیز در مراحل نهایی پرداخت قرار دارد.

تسهیلات رونق تولید به ۵۱۰ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی استان پرداخت شد

وی با بیان اینکه این تسهیلات جنبه رفع و رجوع مشکلات و معضلات روستاییان و عشایر را دارد، بیان کرد: بانک‌ها پیرامون منابع و پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در استان محدودیتی ندارند در نتیجه انتظار است که همراهی کافی را با مردم داشته باشند تا از این تسهیلات بهره مند شوند.

رتبه دوم سمنان در پرداخت تسهیلات رونق تولید | نقش بانک‌ها در رشد اقتصادی

تسهیلات تبصره ۱۶ روستایی
از طرف دیگر مهدی صمیمیان مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان در گفتگو با صدا و سیمای مرکز سمنان اعلام کرده بود که «تبصره ۱۶ قانون بودجه امسال هزار میلیارد تومان برای توانمند سازی، پرداخت تسهیلات، خرید انشعابات و خرید تأسیسات خانگی و همچنین کارگشایی امور خرد روستایی برای کل کشور در نظر گرفته که سهم استان سمنان با توجه به تعداد روستاها، تقریباً ۱۹ میلیارد تومان است»

صمیمیان با بیان اینکه برای دریافت این تسهیلات باید تمام روستاییان که در روستا سکونت و اقامت دارند بعد از معرفی دهیاران، بخشداران و همچنین فرمانداران به دفتر امور روستایی استانداری، موارد احصا و سپس به بانک ارجاع داده شوند، بیان کرد: برای پرداخت تسهیلات همچنین پنج بانک عامل در استان سمنان شامل صادرات، ملی، مسکن و … در نظر گرفته شده است تا مردم بتوانند با مراجعه به آنها تسهیلات خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه نرخ سود آنها چهار درصد و دوره بازپرداخت این تسهیلات روستایی نیز هفت ساله است، افزود: توانمند سازی روستاییان و رفع مشکلات آن‌ها برای افزایش ماندگاری در روستاهای هدف اصلی این تسهیلات است.

بانک‌ها پیرامون منابع و پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در استان محدودیتی ندارند

تمام اینها نشان می‌دهد که استان سمنان از لحاظ تسهیلات بانکی پرداختی به تولید و روستاییان برای ارتقای اقتصادی و معیشتی، افزایش ماندگاری، رفع موانع تولید، رونق تولید و اشتغال و … عملکرد نسبتاً خوبی را داشته است اما باید گفت که همه مشکلات واحدهای تولیدی استان سمنان مالی نیست که بتوان آن را با تسهیلات برطرف کرد لذا باید به فکر دیگر موضوعات مانند فقدان بازار فروش، مشکلات تأمین نیروی کار ماهر و قطعات، لوازم و ماشین آلات فرسوده و… نیز توجه داشت.

کد خبر: ۱۲۳٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha