۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
فراز و نشیب طلا در سال ۲۰۲۱| پیش بینی کاهش قیمت طی روزهای آینده
بازار گزارش می‌دهد؛

فراز و نشیب طلا در سال ۲۰۲۱| پیش بینی کاهش قیمت طی روزهای آینده

در سال ۲۰۲۱ بازار طلا با نوسان های زیادی روبرو بود و پیش بینی می شود در سال جدید میلادی قیمت این فلز ارزشمند در بازار جهانی کاهش پیدا کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در آخرین روزهای سال ۲۰۲۱ قرار داریم و گزارشهای زیادی در مورد تحولات بازارهای کالاهای اساسی در یک سال اخیر ارایه شده است. یکی از بازارهایی که در یک سال اخیر با تحولات زیادی همراه  بود، بازار طلا بود و هنوز هم تحولات زیادی در این بازار وجود دارد که توجه تحلیل گران اقتصادی و بازار را به خود جلب کرده است.

بازار طلا، بازاری است که در یک سال گذشته نقشی بیش از یک بازار فلزی را داشت و همواره به عنوان بازاری برای حفظ ارزش دارایی ها معرفی شده بود. بازاری که با جذب سرمایه های سرگردان توانست سهم خود را در اقتصاد اشوب زده و کرونایی دنیا بیشتر کند و ارزش ان با سرعت افزایش یابد. در این سال ما شاهد رسیدن قیمت هر اونس طلا به بیش از ۲ هزار دلار بودیم.

بررسی روند تغییرات قیمت طلا طی یک سال اخیر نشان می دهد هر زمان که همه گیری کرونا در دنیا اوج گرفته است و شمار مرگ و میر افزایش یافته است، قیمت طلا هم رشد کرد و هر زمانی که امیدواری برای گذر از بحران بیشتر شد، قیمت طلا هم در بازار کاهش پیدا کرد.

 بر مبنای گزارش ارایه شده توسط  trading economics در روز ۲۷ نوامبر سال قبل هر اونس طلا دربازار جهانی ارزشی برابر با ۱۷۹۹ دلار  داشت و به تدریج تا اوایل سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و به مرز ۱۹۵۲ دلار رسید.

از آن پس قیمت طلا در بازار کاهش پیدا کرد تا اینکه در ماه مارس به ۱۶۸۰ دلار تقلیل پیدا کرد. دوباره بازار رشد ارزش را تجربه کرد و تا اواسط سال قیمت بالغ بر ۱۹۰۰ دلار در بازار جهانی ثبت شد و از ان پس تا کنون بازار طلا همواره سیر کاهشی داشته است.

این نوسان های زیاد در بازار ریشه در تغییرات ایجاد شده در ساختار اقتصادی دنیا به دلیل همه گیری کرونا و اوج گیری یا افول بحران کرونا داشت. رویترز در گزارش اخیر خود در مورد مهمترین مسایلی که می تواند بازار طلا را تحت تاثیر قرار دهد نوشت: «افزایش تزریق به اقتصاد در یک سال اخیر و کاهش نرخ بهره بانکی تا مرز صفر درصد سبب شد تا نگرانی در مورد قدرت اقتصاد دنیا برای بازسازی اسیبهای اقتصادی کاهش یابد. در این دوره قیمت هر اونس طلا در بازار رشد کرد که ریشه در نگرانی های سرمایه گذاران داشت. اما بررسی ها نشان می دهد در کشورهای صنعتی سیاستهای پولی در حال تغییر است. روند تزریق متوقف شده است و افزایش نرخ بهره بانکی به تدریج شروع می شود. این تغییر رویکرد می تواند بازار طلا و دیگر کالاهای اساسی را تحت تاثیر قرار دهد.»

در روز ۲۵ نوامبر سال جاری قیمت هر اونس طلا به مرز ۱۷۹۲ دلار رسید. حال پیش بینی ها نشان می دهد در سال جدید میلادی قیمت طلا در بازار جهانی کاهش پیدا می کند به گونه ای که در نیمه اول سال بعد متوسط قیمت هر اونس طلا به ۱۷۰۰ دلار و در نیمه دوم سال به ۱۶۰۰ دلار می رسد. این پیش بینی در صورتی محقق می شود که موج تازه ای از همه گیری در دنیا ایجاد نشود و بتوان اطمینان داشت که واکسن های موجود برای سویه اومیکرون کارایی دارد و باعث اوج گیری مرگ و میر نمی شود.

کد خبر: ۱۲۳٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha