۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
کشاورزی حفاظت شده؛ آینده صنعت کشاورزی امارات| تولید بیشتر در مناطق کوچکتر با هزینه و آب کمتر
بازار گزارش می دهد؛

کشاورزی حفاظت شده؛ آینده صنعت کشاورزی امارات| تولید بیشتر در مناطق کوچکتر با هزینه و آب کمتر

به منظور اجرای طرحهای کشاورزی محافظت شده، کشاورزان اماراتی در حال آموزش هستند تا مقدار بیشتری سبزیجات را در مناطق کوچکتر با هزینه کمتر و استفاده کمتر از آب پرورش دهند.

بازار؛ گروه بین الملل: کشاورزی حفاظت شده (PA) به استفاده از فناوری برای اصلاح محیط طبیعی  مانند دما، بارندگی، رطوبت، باد و غیره که محصول را احاطه کرده و به منظور برداشت محصول بیشتر و با کیفیت بهتر در طولانی مدت اشاره دارد. این نوع کشاورزی، برای حفظ خاک و افزایش حاصلخیزی بسیار مؤثر است به طوری که حفظ ماده آلی خاک و کاهش هزینه تولید از نکات برجسته طرح کشاورزی حفاظتی است. 

بر همین اساس، با رعایت اصول کشاورزی حفاظتی یا حفاظت شده، مجددا خاک زنده و حاصلخیز شده در حالی که این روش از کشاورزی دیمی و کشاورزان وابسته به زمین‌های دیمی حفاظت می‌کند.

در کشوری مانند امارات، فشار زیاد در خصوص وجود منابع ناچیز آب زیرزمینی به دلیل گسترش کشاورزی و دوره‌ های خشکسالی طولانی مدت موجب نگرانی بسیاری از کارشناسان در مورد آینده کشاورزی شده است. 

شوری، افت شدید سطح آب زیرزمینی، خشک شدن چاه ها و جویبارهای آب طبیعی که از کوه ها و چشمه ها بیرون می آید، کارشناسان کشاورزی را وادار به جستجوی روش های جایگزین برای آبیاری مزارع و نجات این مراتع سرسبز از تبدیل مجدد به کویر زرد کرده است

شوری، افت شدید سطح آب زیرزمینی، خشک شدن چاه ها و جویبارهای آب طبیعی که از کوه ها و چشمه ها بیرون می آید، کارشناسان کشاورزی را وادار به جستجوی روش های جایگزین برای آبیاری مزارع و نجات این مراتع سرسبز از تبدیل مجدد به کویر زرد کرده است. سطح آب های زیرزمینی در امارات با سرعت نگران کننده و حدود یک متر در سال کاهش می یابد. بر همین اساس، اگر این روشها مورد بررسی قرار نگیرد، تخلیه سریع منابع آب زیرزمینی به زودی با باراش باران دشوار خواهد شد.

در امارات ، کشاورزی بیشترین مصرف آب را به خود اختصاص داده و پس از آن مصارف خانگی قرار دارد. تقاضای آب کشاورزی در این کشور عربی در سال ۲۰۰۰ به ۱۴۰۰ میلیارد متر مکعب (میلیارد متر مکعب) رسید در حالی که بر اساس پیش بینی ها قرار است در سال ۲۰۲۵ به ۲۰۵۰ میلیارد متر مکعب برسد.

در همین راستا، «انجنیر عبدالرشید المعله» مدیر منطقه مرکزی کشاورزی وزارت زراعت و شیلات امارات، راه حل های عملی را برای غلبه بر مشکل کمبود آب کشاورزی پیشنهاد کرده است. المعله که در سال ۱۹۸۵ مدرک دکترای خود را در رشته تولیدات گیاهی از دانشگاه العین دریافت کرده، کار خود را وقف توسعه کشاورزی در امارات کرده است.

وی در ۱۶ سال گذشته در سمت های مهم مختلف در وزارتخانه خدمت کرده و اکنون مدیر منطقه کشاورزی مرکزی، دومین منطقه بزرگ در امارات بعد از ابوظبی است.

برای مقابله با مشکل کم آبیاری چه باید کرد؟
انجنیر عبدالرشید المعله در ابتدا گفت: حدود هفت درصد از مزارع به دلیل شوری و کمبود آب در منطقه به بیابان تبدیل شده اند. بنابراین، سیستم آب شیرین کن بهترین راه حل برای غلبه بر کمبود آب برای آبیاری است. از طرفی، آب دریا باید نمک زدایی شود و از طریق خطوط لوله در اختیار مزارع قرار گیرد. کنتورهای آب باید در مزارع با استفاده از آب شیرین کن لوله شده نصب شوند، در حالی که کشاورزان هزینه آب مصرفی خود را پرداخت می کنند.

وی افزود: این مسئله نه تنها به غلبه بر کمبود آب کمک می کند، بلکه کشاورزان موظف خواهند بود که هیچ آبی را هدر ندهند. در حال حاضر، ما در حال مطالعه این موضوع هستیم و امیدواریم بتوانیم با مطالعه ای عملی به نتیجه برسیم ضمن اینکه مطالعه ای نیز برای رشد محصولات زراعی با مخلوطی از آب نمک زدایی و شور در حال انجام است زیرا این راه به رشد محصولات کشاورزی کمک کرده و استفاده از آب شیرین گرانبها را به حداقل می رساند.

از طریق کشاورزی حفاظت شده، کشاورزان مقدار بیشتری سبزیجات را در مناطق کوچکتر با هزینه کمتر و استفاده کمتر از آب پرورش می دهند

وزارتخانه چه تکنیک های مدرنی را برای به حداقل رساندن استفاده از آب اتخاذ کرده است؟
المعله تصریح کرد که وزارتخانه پروژه های مختلفی را برای غلبه بر کمبود آب در منطقه مرکزی و بهبود عملکرد محصولات مختلف آغاز کرده است. علاوه بر ساخت سدهای جدید در سراسر کشور در جهت ذخیره آب، این وزارتخانه در حال معرفی روش های جدید کشاورزی برای به حداقل رساندن استفاده از آب بوده است.

وی گفت: برخی از تکنیک های جدیدی که ما روی آنها کار می کنیم، شامل سیستم های کشاورزی حفاظت شده در گلخانه ها و سیستم آبیاری قطره ای است. ما، همچنین در حال انجام آزمایشاتی بر روی سبزیجات و درختان میوه مناسب برای آب و هوای محلی هستیم که حداقل آب را مصرف می کنند.

با توجه به منابع آب، آینده کشاورزی در امارات متحده عربی در سیستم کشاورزی حفاظت شده نهفته است

کشاورزی حفاظت شده در راه کمک به کشاورزان
این مدیر کشاورزی اذعان کرد که برخلاف کشاورزی معمولی، محصولات زراعی در یک گلخانه در آب و هوای کنترل شده با حداقل استفاده از آب و آفت کش ها کشت می شوند. بر همین اساس، کشاورزان برای کشاورزی محافظت شده آموزش می بینند، زیرا می توانند مقدار بیشتری سبزیجات را در مناطق کوچکتر با هزینه کمتر و استفاده کمتر از آب پرورش دهند.

المعلمه ادامه داد: آنها می توانند خیار، گوجه فرنگی، کاهو، بادمجان، هندوانه و خربزه شیرین را در سیستم کشاورزی حفاظت شده با استفاده از تکنیک های مدرن سیستم آبیاری قطره ای پرورش دهند. بنابراین، با توجه به منابع آب، آینده کشاورزی در امارات متحده عربی در سیستم کشاورزی حفاظت شده نهفته است.

با توجه به کاهش سطح آب و شوری آن، به کشاورزان پیشنهاد داده شده تا به جای کاشت درختان میوه دیگر، درختان خرما را که مناسب شرایط جغرافیایی امارات است، بیشتر بکارند 

 محصولات جایگزین برای حداقل رساندن استفاده از آب
مدیر منطقه مرکزی کشاورزی وزارت زراعت و شیلات امارات گفت: با توجه به کاهش سطح آب و شوری آن، این وزارتخانه همچنین به کشاورزان پیشنهاد می کند که به جای کاشت درختان میوه دیگر، درختان خرما را که مناسب شرایط جغرافیایی امارات است، بیشتر بکارند.

وی اضافه کرد: ما همچنین در حال آزمایش کشت گیاهان بومی از بیابان هستیم تا جایگزین علوفه فعلی شود که آب زیادی مصرف می کند. حدود چهار نوع مختلف از گیاهان وحشی انتخاب شده از صحرا در مرکز تحقیقات وزارت در الذید کشت می شود. با این حال، محصول عمده در این منطقه، درخت خرما است. حدود ۲.۸ میلیون درخت خرما در این منطقه وجود دارد. حدود ۹۷۸ هزار نفر مولد هستند در حالی که ۱.۸ میلیون تا کنون غیرمولد بوده و عمدتاً به دلیلی زیر سن هستند.

وی گفت: علوفه دام در زمینی به مساحت ۳۰۶۲۱ دونوم (یک دونوم برابر با ۱۰۰۰ متر مربع) کشت شده، در حالی که سبزیجات در مساحت ۲۴۰۰۰ دونوم به کشت می رسند.

آموزش تکنیک های جدید کشاورزی به کشاورزان
این مدیر بخش کشاورزی تصریح کرد: مهندسان کشاورزی در مرکز آزمایشی وزارت در الضید همواره مشغول انجام آزمایشات برای بهبود کیفیت محصولات محلی هستند.آنها کشاورزان را به مراکز خود دعوت کرده و در مورد تکنیک های جدید در جهت افزایش کیفیت و کمیت محصولات خود به آنها توصیه می کنند.

وی ادامه داد: آنها همچنین به کشاورزان یاد می دهند که چگونه از تکنیک های مدرن استفاده کنند و چه اقداماتی باید برای کنترل بیماری های محصولات انجام شود. ما همچنین آفت‌کش‌ها، کودها، دانه‌ها، گیاهان منتخب را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم و به آنها کمک می‌کنیم تا روش‌هایی برای کشاورزی محافظت شده اتخاذ کنند.

 المعلمه گفت: این وزارتخانه همچنین تسهیلات مختلف دیگری مانند دستگاه های سمپاش و پمپ ها را با ۵۰ درصد تخفیف در اختیار کشاورزان قرار می دهد. علاوه بر آن، تراکتورها برای شخم زدن مزارع خود به صورت رایگان ارائه می شوند و کارشناسان این وزارتخانه یک سیستم آبیاری برای کشاورزان ایجاد می کنند تا مناسب مزارع و محصولات آنها باشد. همچنین، تجهیزات آبیاری با نرخ یارانه ای توسط وزارتخانه ارائه می شود.

سیستم هیدروپونیک در ایستگاه آزمایشی الذید وزارتخانه در حال آزمایش
«انجنیر عبدالرشید المعله» خاطر نشان کرد: هیدروپونیک روشی برای پرورش گیاهان است که از طریق شن و با استفاده از آب و بدون استفاده از خاک انجام می شود. این سیستم می تواند بر مشکلات کمبود آب غلبه کند و در عین حال تولید را افزایش دهد.

وی گفت: کشاورزان با استفاده از این سیستم می توانند با مصرف کم آب به تولید زودرس و کمی با کیفیت و بالا دست پیدا کنند، هزینه های کارگری را کاهش داده، بیماری ها و حشرات را به طور موثر کنترل کرده، استفاده از مواد شیمیایی و کودهای شیمیایی را محدود کرده و مهمتر از همه می توانند محصولات خارج از فصل را در هر زمانی از سال در آب و هوای کنترل شده گلخانه کشت کنند. 

این مدیر اضافه کرد: در حال حاضر، این مسئله در مرکز در حال آزمایش است و از کشاورزان دعوت می شود تا با این سیستم آشنا شوند. اگرچه در ابتدا کمی پرهزینه است، اما در دراز مدت بسیار ارزان تر از سیستم کشاورزی سنتی خواهد بود.

نقش مصرف کنندگان در بخش کشاورزی
مدیر منطقه مرکزی کشاورزی وزارت زراعت و شیلات امارات گفت: من از شهروندان اماراتی می خواهم که برای تشویق کشاورزان، ترجیحا سبزیجات تولید داخل را خریداری نمایند. مردم نباید نسبت به خرید سبزیجات و میوه های تولید داخل احساس شک و تردید داشته باشند، زیرا امکان خرید وارداتی را دارند.

وی تصریح کرد: سبزیجات و میوه های موجود در بازار بسیار بهتر از محصولات وارداتی هستند زیرا هم تازه بوده و همچنین با حداقل استفاده از آفت کش ها رشد می کنند. محصولات داخلی از طرفی، برای مصرف بسیار ایمن تر هستند، زیرا وزارتخانه هرگز اجازه فروش محصولات آلوده در بازار را نمی دهد.

کد خبر: ۱۲۳٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha