۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
اهمیت سند همکاری‌های ایران و چین در شرایط حضور بیگانگان در منطقه
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد

اهمیت سند همکاری‌های ایران و چین در شرایط حضور بیگانگان در منطقه

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سند جامع همکاری‌های ایران و ترکیه، گفت: با توجه به ظرفیت‌های دو کشور و حضور بیگانگان در منطقه انعقاد چنین سندی حائز اهمیت است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فداحسین مالکی با اشاره به اهمیت سند جامع همکاری‌های ایران و ترکیه که در آستانه نهایی شدن قرار دارد، گفت: همکاری جمهوری اسلامی و ترکیه همیشه مورد توجه همه جانبه دو کشور بوده و در مجامع بین المللی بازتاب خوبی داشته است. دو کشور از نظر تجاری، اقتصادی سیاسی و حتی امنیتی ظرفیت های بالایی دارند و در این شرایطی که حضور کشورهای بیگانه از جمله آمریکا و اسرائیلی‌ها را در منطقه داریم، ضرورت انعقاد یک پیمان و تفاهم نامه همه جانبه بین ایران و ترکیه نسبت به گذشته بیشتر احساس می‌شود و می‌تواند تاثیرگذار باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: دو کشور دارای موقعیت‌های خوبی بوده و قدرت تاثیر گذار در مجامع بین المللی محسوب می‌شوند و می‌توانند روند توسعه در همه زمینه‌ها بین دو کشور فراهم کنند.

وی با بیان اینکه چارچوب کلی سند نیاز به بررسی دارد، تصریح کرد: چکش کاری لازم درباره این سند باید صورت گیرد، مجلس با این سند دو جانبه با توجه به ضرورتی که ذکر شد، موافقت می‌کند اما قدری باید بیشتر روی سند کار شود تا بتوانیم نگاه راهبردی به این سند شکل گیرد.

مالکی در ادامه اظهار کرد: این سند متفاوت از قرارداد بیست و پنج ساله بین ایران و چین است. ترکیه همسایه ماست و دو ملت دارای فرهنگ مشترک اسلامی، قومیتی و مذهبی هستند. قرارداد ایران و چین از منظر و نگاه دیگر مورد توجه قرار گرفته است. چین قدرت بزرگ تجاری و اقتصادی دنیا است و مقام اول دنیا است و حتی می‌تواند با آمریکا رقابت کند، ایران نیز ظرفیت‌هایی دارد که چین به آنها نیاز دارد. موقعیت ایران از لحاظ جغرافیایی و اتصال به دریای آزاد، آرزوی چند ساله چینی هاست. از سوی دیگر ما به سرمایه گذاری کلان چینی ها در ایران نیازمندیم، خصوصا چینی‌ها باید تعهد دهند که در شرایط تحریم و غیر تحریم نفت و مواد نفتی ایران را خریداری کنند و ملاحظات سیاسی تحریم در دستور کار آنها نباشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت وجود نگاه راهبردی بین ایران و ترکیه، گفت: دو کشور همسایه باید در هر شرایطی به تعهدات خود عمل کنند. بعضا اسرائیلی‌ها در مرزهای ما دخالت می‌کنند و در این شرایط ترکیه می‌تواند در امنیت مرز همسایگان تاثیرگذار باشد. به هیمن جهت در این سند راهبردی به همه ابعاد باید توجه شود تا امنیت ایران از ناحیه همسایگان مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۱۲۳٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha