۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
سیب زمینی از مرغ گرانتر شد!
ناظران غافل و گرانیهای سربه فلک کشیده

سیب زمینی از مرغ گرانتر شد!

در روزهایی که مسئولان و مردم سرگرم موضوع قرنطینه و مقابله با ویروس کرونا هستند قیمت میوه ها و محصولات کشاورزی که سهم بسزایی در سبد خانوار اقشار کم درآمد دارد به شدت سر به فلک کشیده است.

خبرگزاری بازار؛ ملیحه خورده پا- افزایش فشارهای اقتصادی، رشد نرخ تورم و عدم افزایش دستمزد کارگران و کارمندان متناسب با گرانی کالاها موجب شد تا روز به روز سفره این اقشار کوچکتر شود. عدم تناسب میان درآمد و هزینه زندگی اقشار متوسط و کم درآمد موجب شد تا آنها بسیاری از اقلام لازم برای سلامت از جمله گوشت، شیر و محصولات لبنی و میوه های گران قیمت و حتی مراجعه به پزشک برای چکاب های دوره ای را از سبد معیشت حذف کرده و محصولات ارزان قیمت از جمله بال، گردن، سنگدان و پای  مرغ، استخوان گوسفند و گاو، سویا و تخم مرغ را جایگزین گوشت کرده و نان و سیب زمینی را قوت غالب سفره های خود به جای برنج و محصولات پروتئینی کردند.

اما مساله حایز اهمیت این است که در روزهای سخت کرونایی قیمت محصولات کشاورزی و میوه و سبزیجات به حدی گران شده است که اگر نظارتی در این زمینه انجام نشود بدون شک سفره بسیاری از مردم شهرهای مان خالی خواهد ماند به ویژه در این روزهایی که بسیاری از کارگران فرصتهای شغلی خود را از دست داده اند.

پیاز دانه ای ۳ هزار تومان و سیب زمینی ۲۳۰۰ تومان

خانم میانسالی که برای خرید مایحتاج اولیه زندگی به میوه فروشی مراجعه کرده است با حیرت از فاکتوری که فروشنده صادر کرده است به خبرنگار بازار می گوید: برای خرید ۱۰ عدد سیب زمینی ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و برای خرید ۸ عدد پیاز درشت ۲۴ هزار تومان باید هزینه پرداخت کنم.

وی که متعجب از قیمت های سربه فلک کشیده این اقلام است، ادامه می دهد: در روزهای ابتدایی عید خرید این محصولات را انجام دادم اما قیمتها تا این حد گران نبود.

افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت سیب زمینی

مهران کریمی صاحب میوه فروشی درباره قیمت ها به خبرنگار بازار می گوید: در روزهای ابتدایی سال قیمت سیب زمینی بین ۴۵۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان بود اما این روزها کیلویی ۱۰ هزار تومان است که البته این رقم در برخی واحدهای صنفی به بیش از ۱۱ هزار تومان نیز رسیده است.

این فعال صنفی ادامه می دهد: قیمت پیاز نیز از کیلویی ۴ هزار تومان به بیش از ۱۰ هزار تومان رسیده است.

وی  می افزاید: سیب زمینی را قبل از عید کیلویی سه تا ۳۵۰۰ تومان می خریدیم اما این روزها قیمت این محصول در میدان مرکزی میوه و تره بار کیلویی بیش از هشت هزار تومان شده است و ما با رعایت حداقل سود آن را کیلویی ۱۰ هزار تومان به فروش می رسانیم.

خبری از نظارت  در میدان بارفروشان نیست

بدون تردید اگر این میزان از گرانی در جامعه ادامه دار شود وضعیت زندگی برای بسیاری از مردم جامعه سخت تر از روزهای گذشته خواهد شد زیرا این روزها تعداد زیادی از مردم که حقوق و دستمزد ثابت ندارند درآمدی ندارند و بخش عمده ای از کارگران به دلیل تعدیل نیروی انسانی به خیل بیکاران و افراد بی درآمد جامعه اضافه شده اند بنابراین اگر نظارتی بر قیمت ها به ویژه اقلامی که مایحتاج اصلی مردم است، نشود تعداد زیادی از سفره ها خالی خواهد ماند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از نبود نظارت در میدان بارفروشان گله مند است و در این باره به خبرنگار بازار می گوید: متاسفانه در ایام تعطیلات از سوی کمیسیون نظارت و بازرسان هیچ نوع نظارتی برعملکرد بارفروشان نمی شود و همین امر منجر به افزایش بی رویه قیمت اقلام اساسی و مورد نیاز مردم به خصوص در ایام تعطیلات می شود.

اسداله کارگر می افزاید: در ایام تعطیلات تعداد بسیار محدودی از بارفروشان فعالیت می کنند و نبود نظارت موجب می شود تا آنها قیمت میوه و سبزیجات را براساس تقاضایی که در بازار وجود دارد، تعیین کنند.

این فعال صنفی خاطرنشان می کند: به تعطیلات رفتن اعضای کمیسیون نظارت نیز یکی دیگر از عواملی است که تنظیم بازار میوه و سبزیجات را برهم می زند. متاسفانه از چند روز به پایان سال مانده تعیین قیمت ها تعطیل شده و باید تا فردا(یکشنبه ۱۷ فروردین) منتظر بمانیم تا اعضای این کمیسیون از تعطیلات برگشته و کشف قیمت انجام داده و اعلام کنند و این درحالیست که باید کشف قیمت در روز جمعه انجام شده و برای فروش صبح روزشنبه هر هفته به کسبه اعلام شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که چرا قیمت یک محصول با کیفیت مشابه در واحدهای صنفی متفاوت است، نیز اینچنین توضیح می دهد: در میدان بارفروشان به دلیل نبود نظارت فروش محصولات را با یک قیمت پایه شروع می کنند و اگر برای آن روز میزان تقاضا را رو به افزایش دیدند به نفرات بعدی همان محصول را با قیمتی بالاتر عرضه می کنند و همین امر موجب می شود که شاهد تفاوت قیمت یک محصول با کیفیت مشابه در واحدهای صنفی مختلف باشیم.

این روزها که قیمت هر کیلو سیب زمینی به ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان رسیده و شاهد برابری قیمت مرغ با سیب زمینی و پیاز هستیم باید بدانیم زنگ خطری جدی برای معیشت اقشار کم درآمد با صدایی بلندتر نواخته می شود بنابراین لازم است با هر عاملی که به این گرانیها دامن می زند برخوردی جدی تر صورت بگیرد و نگذاریم مسئولان در رده های مختلف با سلب مسئولیت از خود و فرافکنی شرایط زندگی را برای اقشار کم درآمد سخت تر و سختتر کنند.

کد خبر: ۱۲٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha