۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
سیکل معیوب افزایش حقوق ها به زیان مردم است! | رشد یارانه نقدی و تداوم یارانه معیشتی در سال آینده
پاسخ میرکاظمی به تبعات افزایش ۱۰درصدی حقوق ها:

سیکل معیوب افزایش حقوق ها به زیان مردم است! | رشد یارانه نقدی و تداوم یارانه معیشتی در سال آینده

میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان دولت شاید فشار اقتصادی را به خانوارها تحمیل کند اما اثرات مثبت آن به دلیل جلوگیری از خلق پول درآینده نمایان می شود.

بازار؛ گروه ایران: نخستین نشست خبری رئیس سازمان برنامه و بودجه، امروز با هدف پاسخگویی وی به اصحاب رسانه درباره زوایای بودجه سال ۱۴۰۱ برگزارشد.

در این نشست، سید مسعود میرکاظمی در ابتدا ضمن خوش آمد گویی به خبرنگاران گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ متفاوت از بودجه سالهای قبل بوده و تلاش شده است تا این بودجه بر اساس واقعیات بسته شود.

پس از حذف ارز ترجیحی، یارانه هر فرد بین ٩٠ تا ١١٠ هزار تومان افزایش می یابد و این احتمال وجود دارد که یارانه برخی افراد در دهک‌های کم درآمد حتی به بیش از ١٢٠ هزار تومان هم برسد

حذف نامعادله ای بنام ارز ۴٢٠٠ تومانی در اقتصاد کشور| افزایش یارانه دهک های پایین درآمدی در سال آینده
در این نشست که بیشترین سئوالات محور تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح بود، وی در پاسخ به خبرنگاران اظهارداشت: ارز ۴٢٠٠ تومانی یک نامعادله برای اقتصاد ایران محسوب می شود که این موضوع چندین سال ادامه داشت بدون اینکه ثمرات قابل توجهی برای مردم داشته باشد، چرا که معلوم نبود پایه ارز ۴٢٠٠ تومانی چیست. البته باید گفت؛ اگر بخواهیم اقتصاد یک کشور بهم ریخته شود کافی است که یک نامعادله به آن اضافه شود که ارز ترجیحی مصداق بارز همین نامعادله است.

وی در پاسخ به اینکه با حذف ارز ترجیحی سرنوشت یارانه ها چگونه خواهد شد؟ گفت: پس از حذف ارز ترجیحی، یارانه هر فرد بین ٩٠ تا ١١٠ هزار تومان افزایش می یابد و این احتمال وجود دارد که یارانه برخی افراد در دهک‌های کم درآمد حتی به بیش از ١٢٠ هزار تومان هم برسد این در حالی است که یارانه معیشتی نیز در سال آینده همچنان به مشمولان پرداخت می شود.

تغییرات قیمتی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را اصلا تکذیب نمی‌کنم و ممکن است تلاطمی در بازار ایجاد شود و تورم انتظاری رخ دهد اما باید توجه داشته باشیم که ما حق انتخاب نداریم. اگر بخواهیم در این شرایط ارز ۴۲۰۰ تومانی را از محل بازارهای نیمایی و خزانه تامین کنیم با کسری بودجه مواجه خواهیم شد، بنابراین ادامه این روند در سال آینده امکان پذیر نیست

احتمال ایجاد تلاطم و تورم انتظاری با حذف ارز ترجیحی
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه تغییرات قیمتی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را اصلا تکذیب نمی‌کنم و ممکن است تلاطمی در بازار ایجاد شود و تورم انتظاری رخ دهد اما باید توجه داشته باشیم که ما حق انتخاب نداریم. اگر بخواهیم در این شرایط ارز ۴۲۰۰ تومانی را از محل بازارهای نیمایی و خزانه تامین کنیم با کسری بودجه مواجه خواهیم شد، بنابراین ادامه این روند در سال آینده امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به معنای قطع حمایت‌ها نیست، گفت: مابه التفاوت ارز ترجیحی محاسبه شده و معادل ریالی آن در تبصره ۱۴ بودجه آمده است که چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل ما به التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی به حمایت از مردم اختصاص پیدا می‌کند که این رقم علاوه بر ۷۵ هزار میلیارد تومان یارانه‌های بنزینی و معیشتی خواهد بود.

ممکن است برای مثال قیمت مرغ پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بالا برود اما ما تا ۵ دهک به ‌ازای حذف ارز ترجیحی حمایت خواهیم داشت تا قدرت خرید این دهک‌ها افزایش یابد اما قرار نیست از دهک‌های دیگر که قدرت خرید بالاتری دارند و سرانه مصرف آنها بالاتر است حمایت شود

احتمال افزایش قیمت ها پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی| دهک های بالا سال آینده پول بیشتری خرج کنند
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه هنوز استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد و مشمول کالاهای اساسی مانند دارو و گندم می‌شود گفت: به طور قطع قانون برای استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده به دولت اجازه نمی‌دهد و تا به همین جا هم برای استفاده مازاد خارج از مجلس اجازه گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم خواهد داشت گفت: طبق محاسباتی که کارگروهی متشکل از نماینده‌های بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و... و. انجام داده‌اند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۷.۶ درصد تورم ایجاد می‌کند اما ۶.۹ درصد آن به اصلاح پایه پولی کشور برمی‌گردد.

میرکاظمی با اشاره بر احتمال افزایش قیمت‌ها پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی توضیح داد: ممکن است برای مثال قیمت مرغ پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بالا برود اما ما تا ۵ دهک ما به ‌ازای حذف ارز ترجیحی حمایت خواهیم داشت تا قدرت خرید این دهک‌ها افزایش یابد اما قرار نیست از دهک‌های دیگر که قدرت خرید بالاتری دارند و سرانه مصرف آنها بالاتر است حمایت شود.

هم اکنون ۸۵ میلیارد دلار یارانه پرداخت می شود،  یارانه ها در این بخش عادلانه توزیع  نمی شود. بنابراین عمده یارانه های پنهان نصیب متمکنین می‌شود. آنطور که طبق گزارش‌های رسمی از ۶۰ میلیون نفری که امروز یارانه می‌گیرند ۲۲ میلیون نفر در یک سال گذشته بالای یک میلیارد تومان ورودی در حساب‌های بانکی‌شان داشتند 

وجود ۸۵ میلیارد دلار یارانه پنهان
میرکاظمی در ادامه با بیان اینکه در بخش یارانه های پنهان، هم اکنون ۸۵ میلیارد دلار یارانه پرداخت می شود گفت:  یارانه ها در این بخش عادلانه توزیع  نمی شود. بنابراین عمده یارانه های پنهان نصیب متمکنین می‌شود. آنطور که طبق گزارش‌های رسمی از ۶۰ میلیون نفری که امروز یارانه می‌گیرند ۲۲ میلیون نفر در یک سال گذشته بالای یک میلیارد تومان ورودی در حساب‌های بانکی‌شان داشتند و باید این موضوعات بررسی شود.

هرساله افزایش حقوقی خارج از سقف بودجه در نظر گرفته می شد که در نهایت دولت را مجبور به استقراض می‌ کرد و این موضوع پایه پولی را بالا می برد  طوری که هم اکنون بخش قابل توجهی از رقم ۴ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی ناشی از همین اقدام یعنی افزایش حقوق‌ها است

استقراض برای افزایش حقوق، به ضرر مردم است
وی در پاسخ به خبرنگار «بازار» راجع به اینکه در قانون خدمات کشوری ماده ۱۲۵ افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت باید متناسب با نرخ تورم انجام شود اما اکنون نرخ تورم در کشور حدود ۴۰ درصد است ولی این سازمان برای سال آینده حقوق ۱۰ درصدی را برای کارمندان دولت درنظر گرفته است، آیا این رقم معیشت کارمندان را سخت نمی کند؟ افزود:  هرساله افزایش حقوقی خارج از سقف بودجه در نظر گرفته می شد که در نهایت دولت را مجبور به استقراض می‌ کرد و این موضوع پایه پولی را بالا می برد طوری که هم اکنون بخش قابل توجهی از رقم ۴ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی ناشی از همین اقدام یعنی افزایش حقوق‌ها است.

میرکاظمی اضافه کرد: استقراض برای افزایش حقوق کارمندان که در سالهای گذشته اتفاق می افتاد رویکرد درستی نبوده و نیست و ادامه این سیکل معیوب به نفع مردم نمی باشد، بنابراین برای افزایش حقوق‌ها در سنوات گذشته استقراض صورت می گرفت که این موضوع منجر به  رشد پایه پولی کشور می شد و آثار منفی آن تورمی است که به کل جمعیت کشور تحمیل می شود. در چنین شرایطی حداقل باید یکی ۲ سال تحمل کنیم تا قدرت درآمد خانوار با بهبود شرایط اقتصادی بالا برود و بسمت ثبات اقتصادی حرکت کنیم تا ثمره آن را ببینیم.

وی افزود: به هر حال باید برای افزایش حقوق ها منابع لازم دیده شود چرا که افزایش حقوق بدون منابع و از طریق استقراض پول تاثیر بسزایی بر رفاه خانوارها ندارد با این وجود برای کاهش نرخ تدریجی تورم و ممانعت از چاپ پول باید تا حدودی تورم را تحمل کرد تا ثمره آن را در آینده به خوبی دید.

بخش مالیاتی کشور، ظرفیت درآمد ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی را دارد که در بودجه ۲۷۰ هزار میلیارد تومان دیده شده اما عملکرد، بیشتر از این است و در بودجه سال گذشته هم درآمد واقعی از مالیات دیده نشده بود

۴۰ تا ۴۴ درصد افزایش درآمدهای مالیاتی برای سال آینده
وی در ادامه درباره میزان درآمدهای مالیاتی برای سال آینده گفت: میزان افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده بین ۴۰ تا ۴۴ درصد است و اعدادی که از افزایش درآمدهای مالیاتی تا ۶۲ درصد منتشر می‌شود، درست نیست. معتقدیم بخش مالیاتی کشور، ظرفیت درآمد ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی را دارد که در بودجه ۲۷۰ هزار میلیارد تومان دیده شده اما عملکرد، بیشتر از این است و در بودجه سال گذشته هم درآمد واقعی از مالیات دیده نشده بود.  

میرکاظمی با اشاره به امید به مذاکرات در بودجه سال آینده گفت: چند دهه است که کشور را معطل مذاکرات کرده‌ایم و در سال‌های گذشته هم بحث انجام مذاکرات مطرح بود. در دولت گذشته اعلام کردند برجام در حال انجام است و مراکز هسته‌ای کشور را تعطیل کردند اما دیدیم که نه تنها تحریم‌ها کمتر نشد بلکه تحریم‌های شدیدتری علیه ایران وضع کردند.

تلاش دولت سیزدهم در این است که به هیچ وجه پایه پولی بالا نرود و هزینه‌تراشی نداشته باشیم که منجر به رشد تورم باشد. هدف‌گذاری ما تسویه ۱۷۲ تا ۱۷۵ هزار میلیارد تومان اوراق است که بخشی از این اوراقی که سال آینده تسویه می‌شود اوراق سنوات گذشته است

تلاش دولت برای جلوگیری از افزایش پایه پولی
میرکاظمی با اشاره به موضوع اوراق در بودجه گفت: تلاش دولت سیزدهم در این است که به هیچ وجه پایه پولی بالا نرود و هزینه‌تراشی نداشته باشیم که منجر به رشد تورم باشد. هدف‌گذاری ما تسویه ۱۷۲ تا ۱۷۵ هزار میلیارد تومان اوراق است که بخشی از این اوراقی که سال آینده تسویه می‌شود اوراق سنوات گذشته است، به اضافه این رقم، ۲۵ هزار میلیارد تومان بدهی باید پرداخت شود و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم برای صندوق‌ها در نظر گرفته‌ایم.

معاون رئیس جمهور اذعان کرد: در بودجه سال آینده، نیروهای مسلح هم امکان فروش نفت را دارند و این امکان در بودجه‌های دوره‌های گذشته هم دیده می‌شد و وجود داشت.

میرکاظمی تصریح کرد: یکی از عوامل مهم در ایجاد کسری بودجه، افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است که دولت سیزدهم جلوی آن را گرفته است و اجازه افزایش دارایی‌های خارجی را نمی‌دهیم که در نهایت منجر به پول پرقدرت در کشور شود.

کد خبر: ۱۲۳٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      10 1
      سلام اقای میر کاظمی دردی سنگین تر از این نیست که نتونی احتیاجات نوجوانت بر اورده کنی برگرده تو صورتت بگه باید کار کنم اخه اقازاده های شما که لاکچری زندگی میکنن شما نمی تونید درد من بازنشسته یا کارمند بدونید که باید سکته کنم از این هم فشار
    • علی اشرف شمسعلی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      6 1
      افزایش حقوق نمی خواهیم ولی بفرماییدمردم بارانی تورم برای پنجاه درصد چه کنندپولهایی که حتی به کابین زنان نشون رفته پس بگیرد اگرانقلابی وپیرو امیرعدالت خواهان هستید
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      14 1
      این چرت و پرت ها چیه افزایش حقوق متناسب با تورم حق قانونی کارمندان و کارگران است.
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      6 3
      بجای این افزایش حقوق،فارغ التحصیلای بیکارا جذب کنین تا عدالت برقرار بشه.
    • محمد خورشیدی IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      5 0
      سلام آقای میرکاظمی به نظر شما اعداد تورم ۸سال گذشته را باهم جمع و اعداد افزایش حقوق کارگر و کارمندان در ۸سال قبل جمع کنید تا حساب کار دستتان بیاید دیگر سفره ای در خانه مان نمانده که کوچک شود.آیا فکر کرده اید که پولی که به کارگر و کارمند می‌دهید رونق بازار است و با چند سالی جلوگیری از افزایش حقوق تورم درست می‌شود.
    • مرتضی IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      4 0
      حقوق من بازنشسته تامین اجتماعی به اندازه پول توجیبی بچه های شماست ۱۰ درصد بدرد خودتون میخوره که بالای ۱۰۰میلیون میگیرد اقا
    • احمد IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      1 0
      دلسوز کی بودی تو؟ ؟تا حالا کجا بودی دلسوز؟؟؟
    • عبداله IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      1 0
      اقای میرکاظمی متوجه هستی من معلم بازنشسته با مدرک فوق لیسانس هستم با 7 میلیون حقوق و هیچ معلمی کمتر از 8 میلیون نمیگیره و خیلی خوب هست اما تکلیف ما چه میشه الان شاگرد تازه کار ما از ما پیشی میگیرد نوش جانش ولی کار ما را زودتر درست کنید که خیلی بی عدالتی میشود و اعتراض دو چندان میشود