۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان بیست و دوم آذر ماه

خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان بیست و دوم آذر ماه

آخرین قیمت نفت، قیمت ارز و طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، افزایش ارزش سهام ها در بازار آسیا، و ثبات دلار و افزایش قیمت طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:

قیمت نفت افزایش یافت
روز دوشنبه قیمت نفت افزایش یافت و به طور کل نسبت به جمعه گذشته افزایش قیمت داشت، که در واقع خوش‌بینی به محدود شدن تاثیر سویه اومیکرون کرونا بر رشد اقتصادی جهانی و تقاضای سوخت کمک کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت پس از ۱ درصد افزایش روز جمعه، تا ساعت ۴:۳۰ صبح به وقت تهران با ۵۳ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش به ۷۵.۶۸ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) پس از یک درصد افزایش قبلی، با ۶۹ سنت یا ۱.۰ درصد افزایش به ۷۲.۳۶ دلار در هر بشکه رسید.

 هفته گذشته هر دو معیار حدود ۸ درصد افزایش داشتند که اولین افزایش هفتگی آنها طی ۷ هفته گذشته است. این دو معیار بیش از نیمی از ضررهای متحمل شده از زمان شیوع اومیکرون در ۲۵ نوامبر را جبران کرده اند. به گفته یک تحلیل گر: با کاهش تهدید اومیکرون، احساسات بازار رو به بهبودی است. وی گفت احتمالاً نفت خام وست تگزاس اینترمدیت بالاترین قیمت اخیر خود یعنی ۷۳.۳۴ دلار را آزمایش خواهد کرد تا به ۷۸ دلار برسد، سطحی که قبل از نگرانی های اومیکرون به فروش شدید در اواخر ماه گذشته منتهی شد.

دانشمندان آفریقای جنوبی هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه اومیکرون باعث بیماری شدیدتر می‌شود، ندیدند، مقامات اعلام کرده‌اند که قصد دارند تزریق دوز سوم را افزایش دهند. روز جمعه آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا اعلام کرد واکسن های دوز سوم کووید-۱۹ به طور قابل توجهی در برابر بیماری خفیف ناشی از نسویه اومیکرون محافظت ایجاد می کنند. سرمایه گذاران با توجه به آزادسازی هماهنگ شده ذخایر نفت خام توسط کشورهای مصرف کننده نفت و همچنین تنش بین روسیه و اوکراین محتاطانه عمل کردند.   روز جمعه وزارت نیروی ایالات متحده اعلام کرد که طی قسمتی از برنامه قبلی برای کاهش قیمت بنزین، ۱۸ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک نفت خود (SPR) را در ۱۷ دسامبر به فروش خواهد رساند.   روز یکشنبه، گروه هفت در بیانیه‌ای هشدار داد که اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین حمله کند، روسیه با عواقب هنگفت و هزینه‌های سنگین روبرو خواهد شد. وزیر نفت عراق هم گفت انتظار دارد اوپک در نشست بعدی خود سیاست فعلی خود مبنی بر افزایش تدریجی ماهانه عرضه تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز را حفظ کند.

 ارزش سهام ها در معاملات بازارهای آسیا و اقیانوسیه افزایش داشتند
روز دوشنبه بازارهای آسیا و اقیانوسیه جهش داشتند با اینکه سرمایه گذاران، جلسات سیاست پولی که در این هفته برگزار می شود را در نظر دارند. نیک کی ۲۲۵ ژاپن، ۰.۹۱  درصد افزایش یافت در حالی که شاخص تاپیکس۰.۳۷ درصد افزایش یافت. کاسپای کره جنوبی ۰.۵۵ درصد و ای اس اکس ۲۰۰  استرالیا ۰.۵۷ درصد افزایش یافت. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۱.۱ درصد افزایش یافت. رویترز گزارش داد که گروه راه اندازی هوش مصنوعی چینی سنس تایم پس از قرار گرفتن در لیست سیاه سرمایه گذاری ایالات متحده، عرضه اولیه ۷۶۷ میلیون دلاری در بازار هنگ کنگ خود را پس خواهد گرفت. سهام های چین نیز رشد کرد: کامپوزیت شانگهای ۰.۶۸ درصد و شنژن ۰.۶ درصد افزایش یافت.

 به گزارش آسوشیتدپرس، روز یکشنبه دولت بریتانیا در مورد تهدید ویروس کرونا هشدار داد که شیوع سریع سویه اومیکرون این کشور را پرخطر نموده است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفته است که بریتانیا با نوسان در موارد ابتلای اومیکرون مواجه است.

بازار ارز
در آغاز هفته ای که جلسات بانک مرکزی احتمالاً بازارهای ارز را هدایت می کند، دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود تقریباً ثابت معامله شد. شاخص دلار با افزایش اندکی نسبت به قبل، در ۹۶.۱۵۳ قرار گرفت. ین ژاپن با قیمت ۱۱۳.۵۱ در هر دلار تغییر کرد که نسبت به سطح قبلی در حدود ۱۱۳.۲۵ تضعیف شد، در حالی که دلار استرالیا ۰.۰۷ درصد کاهش یافت و به ۰.۷۱۶۶ دلار رسید.

قیمت جهانی طلا افزایش یافت
روز دوشنبه قیمت طلا اندکی افزایش یافت در حالی که افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات متحده، جذابیت این فلز را به عنوان محافظ تورم افزایش داد، سرمایه‌گذاران هم منتظر جلسات سیاست گذاری بانک مرکزی این هفته، شامل فدرال رزرو ایالات متحده، هستند. پس از افزایش قیمت ۰.۸ درصدی روز جمعه، تا ساعت ۵:۴۳ صبح به وقت تهران، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۷۸۶.۵۱ دلار رسید. معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۷۸۷.۷۰ دلار رسید. قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات متحده در ماه نوامبر بیشتر افزایش یافت و بهای کالاها و خدمات با محدودیت‌های عرضه افزایش یافت و منجر به بزرگ ترین افزایش سالانه از سال ۱۹۸۲ شد. هفته گذشته، مراکز آسیا با کاهش قیمت‌های داخلی تا پایان سال، شاهد تقاضای مناسب طلای فیزیکی بودند، اگرچه نوسان نرخ‌ها خریداران خرده‌فروشی و جواهرات در هند را منصرف کرد. هر اونس نقره با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۲.۲۶ دلار رسید. پلاتین در ۹۴۲.۰۰ دلار ثابت بود و پالادیوم با ۱.۴ درصد افزایش به ۱۷۸۶.۵۴ دلار رسید.

کاهش قیمت بیت کوین و اتریوم
در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز صبح ساعت ۸:۸ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۲.۷۱ درصدی در ۴۹۰۴۶.۶۷ دلار و اتریوم با کاهش ۳.۴۷  درصدی در ۴۰۱۴.۷۹ دلار قرار گرفت.

کد خبر: ۱۲۳٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha