۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
رویداد روز ملی صادرات در نمایشگاه بین‌المللی تهران

رویداد روز ملی صادرات در نمایشگاه بین‌المللی تهران

بیست و پنجمین سالروز ملی صادرات از ساعتی دیگر در سالن همایش‌های خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران و با شعار «صادرات پشتیبان رونق تولید» برگزار می‌شود.

به گزارش بازار، امسال پرونده بیش از ۵۰۰ بنگاه صادراتی از گروه‌های کالایی و خدماتی مختلف برای انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی بررسی شد که منتخبان آن در این مراسم معرفی خواهند شد.

بر اساس این گزارش، فرآیندهای سنتی انتخاب صادرکننده نمونه از سوی سازمان توسعه تجارت ایران اصلاح شده و امسال برای نخستین‌بار صادرکننده نمونه از میان شرکت‌های کوچک و متوسط نیز انتخاب شده است.

به فروش یا عرضه کالاها و خدمات هر کشور به کشورهای دیگر، در ازای دریافت کالاها، خدمات، ارز، طلا، تسویه بدهی‌ها و یا منظور کمک بلاعوض، صادرات گفته می‌شود.
همچنین به هر شخص حقیقی و یا حقوقی که با کارت بازرگانی و یا مجوز وزارت‌خانه‌های ذیربط اقدام به صدور کالا نماید صادرکننده اطلاق می‌شود.

صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می‌کند، زیرا تقویت ظرفیت‌های تولید و ایجاد ظرفیت‌های جدید، هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه گذاری‌های موجود و کاهش انحصار پررنگ‌تر می‌کند. ضمن اینکه توسعه تجارت خارجی و به ویژه صادرات از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که می‌تواند علاوه بر رشد اقتصادی، موجب افزایش توان رقابت پذیری کشورها باشد.

اهمیت صادرات و نقش آن در رونق بخشی به تولید و اشتغال کشور موجب شد تا از سال ۱۳۷۶ بیست و نهم مهر با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، به عنوان روز ملی صادرات نامگذاری شود تا بیانگر عزم و اراده ملی در مجموعه دولت و مردم برای توسعه صادرات غیر نفتی و درنتیجه توسعه اقتصادی کشور باشد. بی شک نامگذاری یک روز به نام صادرات، ضمن ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم و تقدیر از فعالان اقتصادی، فرصتی برای تبادل افکار، شناخت دغدغه‌ها و تنگناهای حوزه صادرات و بررسی راهکارهایی برای دستیابی به هدف جهش صادراتی است.

اگرچه ۲۹ مهر به نام روز ملی صادرات نامگذاری شده، اما به علت مشکلات ناشی از کرونا، بیست و پنجمین سالروز ملی صادرات با تاخیر حدود ۵۰ روزه تا ساعتی دیگر در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود.

برای انتخاب صادرکننده نمونه در مراسم بیست و پنجم، معیارهایی، چون ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغال زایی، جلوگیری از خام‌فروشی، مصرف بهینه انرژی و آب در محصولات صادراتی و توجه به مهارت‌های تخصصی صادراتی مانند نفوذ در لایه‌های نهایی بازار هدف در کنار دیگر شاخص‌های اصلی به‌صورت دقیق و موشکافانه در پرونده‌های صادرکنندگان متقاضی بررسی شده است.

کد خبر: ۱۲۳٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha