۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴
مرغ بار دیگر شهروندان همدانی را به صف کرد| وقتی مرغ همسایه ارزان تر فروخته می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

مرغ بار دیگر شهروندان همدانی را به صف کرد| وقتی مرغ همسایه ارزان تر فروخته می‌شود

همدان-درحالی قیمت مصوب برای فروش هرکیلوگرم مرغ در کشور ۳۱هزارتومان اعلام شده که برخی فروشندگان درهمدان مرغ وارداتی شمال را به قیمت ۲۷هزارتومان عرضه می کنند که همین موضوع سبب تشکیل صف برای خرید می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: مرغ پروتئینی که بیشتر از گوشت در سبد غذایی خانوارهای ایرانی جای گرفته هرماه اگر نگوییم اما هرچند ماه یک‌بار داستان جدیدی به خود می‌بیند.

یک‌بار شاهد گرانی یک‌باره و سرسام‌آور آن بودیم بار دیگر نحوه عرضه‌اش به چالش تبدیل شد و ساعت توزیع در بازار عجیب بود و این بار تفاوت قیمت مرغ‌های توزیعی داستان ساز شده است تا آنجا که هنوز هم که هنوز است صف‌های خرید مرغ در بازار همدان پابرجاست.

دریکی از خیابان‌های شهر صف شلوغ شهروندان نظر خبرنگار بازار را به خود جلب می‌کند و از این حیث خبرنگار بازار به میان شهروندان همدانی که در صف طولانی مقابل مرغ فروشی ایستاده بودند رفته و علت را  جویا می‌شود.

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: یک‌هفته‌ای می‌شود که روزانه شاهد صف کشیدن مردم مقابل مغازه‌ای که ادعا دارد مرغ شمال باقیمتی کمتر از مرغ همدان عرضه می‌کند هستیم.  

وی در جواب سؤالی مبنی بر اینکه قیمت مرغ شمال با مرغ همدان چه میزان تفاوت دارد؟ اظهار کرد: در هر کیلوگرم مرغ یک هزارتا یک هزار و پانصد تومان تفاوت قیمت وجود دارد.  

مرغ بار دیگر شهروندان همدانی را به صف کرد| وقتی مرغ همسایه ارزان تر فروخته می‌شود

شهروند دیگری گفت: یک‌هفته‌ای است که بازار مرغ نوسان دارد و منطقه به منطقه قیمت مرغ متفاوت است به‌طوری‌که دریکی از مناطق شهر مرغ باقیمت هر کیلوگرم ۳۱ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.  

مرغ فروشی که شهروندان مقابل مغازه‌اش صف‌کشیده بودند نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در جواب سؤالی مبنی بر اینکه طبق اعلام مسئولین قیمت مرغ در سراسر کشور به یک‌میزان است و این قیمت‌ها، مصوب است اما علت صف چیست،  گفت: مرغ را تا قیمت ۳۱ هزار تومان هم مجاز به فروش هستیم و این همان نرخی است که اتحادیه مصوب کرده‌است. 

مرغ همدان کیفیت ندارد و ما در مغازه مرغ شمال و زنجان که از کیفیت بهتری برخوردار است عرضه و به فروش می‌رسانیم

وی در ادامه در جواب خبرنگار مبنی بر اینکه چرا مرغ همدان در این مغازه عرضه نمی شود؛ عنوان کرد: مرغ همدان کیفیت ندارد و ما در مغازه مرغ شمال و زنجان که از کیفیت بهتری برخوردار است عرضه و به فروش می‌رسانیم.  

وی اظهار کرد: با  اخذ مجوز مرغ شمال و زنجان در این مغازه به فروش می‌رسد و جالب‌تر اینکه در شهرهای دیگر قیمت مرغ نسبت به همدان ارزان‌تر است.

وی ادامه داد: قیمت مرغ ۳۱ هزار تومان است و تمامی عرضه‌کنندگان مرغ مجاز هستند تا قیمت هر کیلو ۳۱ هزار تومان مرغ را به دست مصرف‌کننده برسانند.

شهروند دیگری گفت: قیمت مرغ همدان هر کیلو ۳۱ هزار تومان است ولی این مغازه مرغ شمال را باقیمت ۲۷ هزار تومان عرضه می‌کند که کیفیت آن‌هم از مرغ همدان بهتر است.  

مرغ بار دیگر شهروندان همدانی را به صف کرد| وقتی مرغ همسایه ارزان تر فروخته می‌شود

در ادامه گزارش شهروندی که اظهار می‌داشت بازنشسته یکی از کشتارگاه‌های مرغ است در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: حدوداً ۲۳ سال دریکی از کشتارگاه مرغ همدان مشغول به کار بودم و هم‌اکنون بازنشسته شده‌ام.  

متأسفانه چربی مرغ و اجزاء دیگر مرغ را باهم دربسته بندی وارد کرده و با همان وضعیت در بازار عرضه می کنند

وی در ادامه با اظهار به اینکه کیفیت مرغ همدان خوب نیست، یادآوری کرد: ۲۳ سال در کشتارگاه مرغ شاهد بودم که متأسفانه چربی مرغ و اجزاء دیگر مرغ را باهم دربسته بندی وارد کرده و با همان وضعیت در بازار عرضه می کنند.  

این بازنشسته کشتارگاه مرغ در ادامه در جواب سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه مگر ناظر بهداشتی و دیگر ناظران در کشتارگاه‌ها حضور ندارند؟ اظهار داشت: حضور دارند اما حضورشان مؤثر نیست.

این بازنشسته کشتارگاه مرغ عنوان کرد: از مسئولین عاجزانه تقاضا می‌کنیم نظارت وجدان پسندانه در بازار اعمال کنند و دلشان برای پیرمرد و پیر زنی بسوزد که چاره‌ای جز خرید اقلام و کالای بی‌کیفیت ندارد و مجبورند خرید کنند.

به خیابان باباطاهر همدان که قسمتی آن به عرضه مرغ اختصاص دارد نیز رفتیم که یکی از فروشندگان مرغ همدان گفت: هم‌اکنون مرغ همدان با قیمت هر کیلو ۲۸ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد درحالی‌که قیمت ۳۱ هزار تومان برای فروش مصوب شده اما چون بین کشتارگاه‌های مرغ حالت رقابتی پیش‌آمده به همین منظور هریک سعی دارند مرغ‌ها را باقیمت پایین‌تر از دیگر کشتارگاه‌ها عرضه کرده و به فروش برسانند.

مغازه‌های دیگر با مبلغ ۵۰۰ تومان ارزان‌تر در ازای هر کیلوگرم مرغ را عرضه می‌کنند و برخی شهروندان تنها به خاطر ارزان‌تر بودن آن‌هم رقم ۵۰۰ تومان این‌گونه در صف‌های طولانی می‌ایستند

این فروشنده مرغ در جواب سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه علت به‌صف ایستادن شهروندان در مقابل مغازه‌های دیگر چیست؟ عنوان کرد: مغازه‌های دیگر با مبلغ ۵۰۰ تومان ارزان‌تر در ازای هر کیلوگرم مرغ را عرضه می‌کنند و برخی شهروندان تنها به خاطر ارزان‌تر بودن آن‌هم رقم ۵۰۰ تومان این‌گونه در صف‌های طولانی می‌ایستند. 

مرغ بار دیگر شهروندان همدانی را به صف کرد| وقتی مرغ همسایه ارزان تر فروخته می‌شود

وی با اشاره به اینکه برخی مغازه‌های شهر که مقابل مغازه آن‌ها شهروندان صف می‌کشند درواقع مرغ ماکیان را به نام مرغ ارگانیک به فروش می‌رسانند، یادآوری کرد: ماکیان بدترین نوع مرغ بازار است. 

وی در جواب سؤالی در این خصوص که برخی شهروندان در گزارش عنوان کردند که کیفیت مرغ همدان در مقایسه با سایر استان‌ها در سطح بسیار نازلی قرارداد و اینکه پیرو اظهارات برخی شهروندان  نظارتی در مورد عرضه مرغ، باکیفیت مناسب وجود ندارد، اظهار داشت: تمام ارگان‌های مربوطه و دستگاه‌های نظارتی نماینده‌ای در کشتارگاه‌ها دارند و به‌صورت کلی نظارت می‌کنند.  

عرضه مرغ با افزایش روبرو شده و به همان نسبت تقاضای خرید با کاهش روبروست

این فروشنده مرغ در ادامه بابیان اینکه قیمت مصوب کشور برای فروش و عرضه مرغ ۳۱ هزار تومان است اما چون عرضه مرغ با افزایش روبرو شده و به همان نسبت تقاضای خرید با کاهش روبروست، گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ در همدان ۲۸ هزار تومان است.  

وی در جواب سؤالی مبنی بر اینکه شهروندان علت کاهش تقاضا برای خرید مرغ را کیفیت نامناسب مرغ همدان ذکر می‌کنند، عنوان کرد: مرغ‌هایی که به نام مرغ شمال در برخی مغازه‌ها بفروش می‌رسد مرغ ارگانیک شمال نیست چراکه مرغ ارگانیک شمال تا کیلویی ۵۰ هزار تومان هم به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و این مرغ‌های عرضه‌شده مرغ ماکیان است که دربسته بندی‌های شکیل به‌عنوان مرغ ارگانیک عرضه می‌شود.

پیش‌ازاین مرغ عرضه‌شده در مغازه ما تقریباً روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلو بود اما در حال حاضر این رقم به ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلو در روز رسیده که علت این موضوع هم آن است که توان خرید پایین آمده و تقاضا برای خرید مرغ با کاهش محسوسی روبروست

این فروشنده مرغ بابیان  اینکه در حال حاضر مرغ گوشت‌آوران همدان ازنظر کیفیت قابل قبول است، گفت: پیش‌ازاین مرغ عرضه‌شده در مغازه ما تقریباً روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلو بود اما در حال حاضر این رقم به ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلو در روز رسیده که علت این موضوع هم آن است که توان خرید پایین آمده و تقاضا برای خرید مرغ با کاهش محسوسی روبروست.  

مرغ بار دیگر شهروندان همدانی را به صف کرد| وقتی مرغ همسایه ارزان تر فروخته می‌شود

با تفاسیر عنوان‌شده و شواهد موجود باید اذعان داشت که اوضاع مالی مردم آن‌قدر بحرانی شده که برخی از خرید مرغ امتناع می‌کنند و برخی دیگر هم به دنبال خرید مرغ باقیمت پایین‌تر هستند.

با شواهد موجود این سوال در ذهن‌ها متبادر می‌شود که تا چه زمان باید مردم همچنان خرد و پاره‌پاره از سفره‌هایشان بزنند و حتی از خرید مایحتاج اولیه زندگی و خوردوخوراکشان امتناع کنند چراکه  قیمت‌های سرسام‌آور دیگر توان خرید را از آن‌ها سلب کرده و برخی حتی باسیلی هم نمی‌توانند صورت خود را سرخ نگه‌دارند.  

این گزارش مردمی آنجا غم را در دلم نشاند که وقتی با یک خانم سالخورده مواجه شدم درحالی‌که با قدی خمیده و ظاهری بسیار نحیف مبلغ ۲۰ هزار تومان را در دستانش داشت رو به من کرد و گفت: این ۰ هزار تومان تمام موجودی پول من است آیا متوانم با این مبلغ  مرغ خریداری کنم!؟  

کد خبر: ۱۲۳٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha