۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴
بحران انرژی جهان رو به وخامت است

بحران انرژی جهان رو به وخامت است

رئیس‌جمهور صربستان اعلام کرد که بحران انرژی جهان با سرعتی باورنکردنی در حال وخیم‌تر شدن است.

به گزارش بازار به نقل از شانا، الکساندر ووچیچ روز شنبه (۲۰ آذرماه) پس از دیدار با مقام‌های ارشد نظامی در شهر نیش اعلام کرد که شرایط انرژی در سراسر جهان و منطقه بالکان با سرعتی باورنکردنی در حال وخیم‌تر شدن است.

وی گفت: شرایط در حال وخیم‌تر شدن است و کمبود گاز اروپا به ۷۰ میلیارد مترمکعب رسیده است. چین همه چیز را می‌خرد؛ زغال‌سنگ و گاز را از آفریقا، از آمریکای جنوبی و از سراسر جهان و به هر مقداری خریداری می‌کند.

رئیس‌جمهوری صربستان افزود: مسائل در حال پیچیده‌تر شدن است و همه چیز با سرعتی باورنکردنی در مقابل چشمان ما در حال اتفاق افتادن است. اگر متوجه آن نباشیم، به اندازه کافی جدی و مسئولیت‌پذیر نیستیم.

ووچیچ در ادامه تصریح کرد که شرایط بحران انرژی در منطقه بالکان ناامیدکننده است.

وی گفت: ما دیروز به یکی از کشورهای همسایه برق را به قیمت ۴۹۹ یورو به ازای هر مگاوات ساعت فروختیم، در حالی که هزینه تمام‌شده آن ۵۲ یورو بود، به عبارتی ۱۰ برابر قیمت فروختیم. برق در بازار نیست و آنها مجبور بودند برق را با ۱۰ برابر قیمت از ما بخرند.

ووچیچ اوایل آذرماه و پس از نشستی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به خبرنگاران گفته بود: موفق شدیم برای ۶ ماه آینده گاز مورد نیاز خود را با قیمت باورنکردنی ۲۷۰ دلار برای هر ۱۰۰۰ مترمکعب تأمین کنیم، بنابراین قیمت تغییر نمی‌کند و حجم گاز دریافتی ما هم در ۶ ماه آینده افزایش می‌یابد.

در آن زمان، قیمت شاخص گاز تی‌تی‌اف هلند (شاخص قیمت گاز اروپا) با افزایش هفتگی ۴.۵ درصدی، هزار و ۲۵ دلار برای هر ۱۰۰۰ مترمکعب بود.

کد خبر: ۱۲۳٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha