۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
تورم در امریکا و نگرانی از سویه اومیکرون بازار نفت و طلا را متاثر کرد
مطالعات بازار نشان داد،

تورم در امریکا و نگرانی از سویه اومیکرون بازار نفت و طلا را متاثر کرد

در این روزها اقتصاد دنیا با چالش تازه ای روبرو است. از یک طرف نگرانی از همه گیری با سویه اومیکرون وجود دارد و از طرف دیگر تورم در کشورهای صنعتی به یک معضل تبدیل شده است.

بازار،گروه بین الملل: طبق گزارش فارکس دیلی به دنبال انتشار گزارش تورم بی سابقه در امریکا و رسیدن نرخ تورم به مرز ۶.۸ درصد در ماه گذشته، بازار طلا در یک هفته اخیر نوسان کمی داشت. اما انتظار می رود باز هم فاز افزایشی در قیمت طلا شروع شود و ارزش آن به عنوان کالایی برای حفظ ارزش دارایی ها رشد کند.

فارکس دیلی پیش بینی می کند تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره بانکی تاثیر بسزایی در این بازار داشته باشد. قرار بر این است چهارشنبه هفته اینده فدرال رزرو امریکا جلسه ای تشکیل دهد و در مورد سیاستهای بانکی و نرخ بهره اطلاع رسانی کند.

فارکس دیلی نوشت: «با وجود اینکه پیش بینی نمی شود نرخ بهره بانکی در این جلسه تغییری بکند ولی می توان اینطور انتظار داشت که به دنبال رشد تورم، افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور اغاز شود تا از فشار افزایش تورم در کشور بکاهد. در صورتیکه این طرح در امریکا اجرا شود بازار طلا با شوک تازه ای روبرو خواهد شد و ارزش ان تحت تاثیر این سیاست تغییر می کند.»

از طرف دیگر بازار نفت هم در این روزها نوسان زیادی را تجربه می کند. آمارها نشان می دهد از اغاز نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی و بعد از افزایش نرخ واکسیناسیون در کشورهای صنعتی، روند افزایش قیمت نفت در بازار شروع شد.

دلیل این مساله امیدواری به از سرگیری فعالیتهای اقتصادی در دنیا بود که جهان را  با رشد تقاضا برای نفت روبرو می کرد. این روند افزایشی قیمت تا ماه گذشته هم ادامه داشت و حتی پیش بینی هایی در مورد سه رقمی شدن قیمت نفت در بازار در اوایل سال بعد منتشر شد ولی شناسایی سویه اومیکرون و نگرانی در مورد کاهش کارایی واکسن ها روی این سویه موجب شد تا ورق در بازار برگردد و قیمت نفت بازهم تنزل یابد.

در یک ماه اخیر قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی در بازه ۷۰ تا ۷۵ دلار در حال نوسان است و انتظار می رود تا زمانیکه نگرانی در مورد سویه اومیکرون در دنیا کاهش پیدا نکند، این روند تغییر محسوسی نداشته باشد.

پیش بینی می شود تا اواسط ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی قیمت نفت در بازار جهانی به ۶۵ دلار برسد و در صورتیکه نگرانی از اومیکرون باعث افزایش محدودیتهای سفر و محدودیت فعالیتهای اقتصادی شود، بازهم روند کاهش قیمت تداوم خواهد یافت. اما برطرف شدن نگرانی در مورد این سویه می توان پیش بینی کرد ورق در بازار نفت برگردد.

 از طرف دیگر مذاکرات هسته ای ایران هم روی بازار نفت تاثیر گذاشته است. در صورتیکه این مذاکرات به نتیجه برسد و ایران بتواند ازادامه نفت خود را در بازار جهانی عرضه کند، قیمت نفت در بازار کاهش بیشتری پیدا می کند.

مساله ای که به نفع اقتصاد دنیا و اقتصاد کشورهای وارد کننده نفت است و می تواند سرعت بازسازی اقتصادی را در دنیا افزایش دهد. ایران به دلیل تحریم های نفتی در سالهای اخیر نتوانسته است با حداکثر ظرفیت خود نفت تولید کند و صادرات نفت در این کشور هم روند چندان چشمگیر نبود.

کد خبر: ۱۲۳٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha