۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
افزایش قیمت دلار محتوای اقتصادی ندارد| هشدار به دولت پیرو خاموش نشدن موتور تورم
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بازار مطرح کرد

افزایش قیمت دلار محتوای اقتصادی ندارد| هشدار به دولت پیرو خاموش نشدن موتور تورم

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: منشا افزایش قیمت دلار محتوای اقتصادی ندارد و گواه این مسئله در این است که ما هیچ تغییری در درآمدهای ارزی کشور نداشته ایم.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر بیان داشت: افزایش قیمت دلار تحت تاثیر فضای سیاسی قرار گرفته  و ارتباطی با واقعیت های اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار بر پایه یک فضای عرضه و تقاضای واقعی نیست، افزود: به نظر می رسد که یک عامل غیر اقتصادی در فضای کنونی کشور بر افزایش قیمت دلار اثر گذار بوده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تحریکات بیرون از کشور هم بر افزایش قیمت ارز تاثیر گذار بوده است، بیان داشت: این افزایش قیمت زمانی رخ می دهد که بر روند مذاکرات تاثیر گذار باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه منشا افزایش قیمت دلار محتوای اقتصادی ندارد و گواه این مسئله در این است که ما هیچ تغییری در درآمدهای ارزی کشور نداشته ایم، بیان داشت:حتی ما شاهد آثار مثبتی هم در این بخش بوده ایم.

پورابراهیمی با اشاره به  گزارش اخیر وزارت نفت به کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: این گزارش حاکی از این بود که درآمدهای نفتی امسال معادل کل سال ۹۹ است بنابراین تا پایان سال درآمدنفتی ما بیشتر از سال گذشته خواهد بود و خود این مسئله علامت مثبتی به بازار ارسال خواهد کرد.

وی بیان داشت: همچنین از سویی دیگر تقاضای ما برای خروج ارز از کشور جهت خرید کالا، نسبت به سال گذشته بیشتر نشده است و مبحث تقاضای ارز برای خرید کالا در همان وضعیت قبلی است، حتی  ورود برخی اقلام هم به دلیل ساخت داخل، کمتر هم شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه پیش بینی درآمدهای ارزی در سال جاری نسبت به سالهای گذشته پیش بینی مثبت تری است، اظهارداشت: همچنین دسترسی ایران به منابع بلوکه شده خود، به واسطه دیپلماسی اقتصادی بیشتر شده است که این هم در تراز تجاری ما اثرگذار خواهد بود و نمونه آن همان ۳ میلیارد دلاری است که اخیرا دولت توانست به آن دسترسی پیدا کند بنابراین وقتی این موارد را کنار هم می چینیم می بینیم یک سری عوامل روانی و سیاسی و غیر اقتصادی بر افزایش قیمت ارز اثر می گذارد.

پورابراهیمی با بیان اینکه عمدتا ما شاهد تقاضای کاذب ارزی در بازار هستیم، اظهارداشت: البته دولت اگر بخواهد التهابات حوزره ارزی کاهش پیدا کند، باید موتور تورم در کشور را خاموش و یا از سرعتش بکاهد در غیر اینصورت اگر دولت اقدامی به غیر از این مسئله انجام دهد که آن اقدام علامتی برای سرعت بخشی رکود و تورم در اقتصاد کشور باشد، - به مانند استقراض از بانک مرکزی، ناترازی بودجه و امثالهم -  مطئن باشید اثر منفی این موضوع علی رغم وجود برخی از شاخصه ها پیرو درآمد ارزی، ما را به سمت کاهش ارزش پول ملی می کشاند.

کد خبر: ۱۲۲٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha