۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
روند کُند معاملات و توقف مقطعی داد و ستدهای ارزی در بازار!| فروشندگان زیاد شدند
گزارش میدانی از بازار ارز؛

روند کُند معاملات و توقف مقطعی داد و ستدهای ارزی در بازار!| فروشندگان زیاد شدند

دلار درحالی همچنان با قیمت ۳۰ هزار تومان در بازار توسط برخی دلالان معامله می شود که به گفته کارشناسان، با توجه به روند کُند و بعضا توقف مقطعی معاملات در این بازار، احتمال کاهش نرخ ها دور از ذهن نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز امروز همچون روزهای گذشته به دلیل انتشار اخباری مبنی بر پیشرفت مذاکرات وین با محوریت لغو تحریم ها، از جنب و جوش خاصی برخوردار نیست. این موضوع باعث شده است که داد و ستد چندانی در بازار انجام نشود و در برخی ساعات روند معاملات متوقف شود.

بازاری که تحت تاثیر مذاکرات برجام قرار گرفته است و قیمتها در این بازار مهم اقتصادی با انتشار اخبار مثبت و منفی حاصل از چگونگی روند مذاکرات، هیجانی بالا و پایین می شوند. طوری که قیمت ها طی ۲ هفته گذشته در بازار آزاد ارز به صورتی غیر واقعی بر مدار رشد قرار گرفته و نرخ دلار اکنون مرز روانی ۳۰ هزار تومانی را در نوردیده است.

به گفته کارشناسان، اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نیفتاده است تا قیمت ارز به این شکل تغییر و سیر صعودی به خود گیرد بلکه افزایش قیمت ها در این بازار هیجانی و غیر واقعی است و معلوم نیست تا دقایق دیگر نرخ ها در این آشفته بازار چگونه رقم خورد

بازار ارز همچنان تحت تاثیر مذاکرات برجام
هر چند این روزها قیمت ها تحت تاثیر جو روانی ادامه مذاکرات و یا لغو تحریم ها قرار گرفته است، اما طبق گفته کارشناسان، اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نیفتاده است تا قیمت ارز به این شکل تغییر و سیر صعودی به خود گیرد بلکه افزایش قیمت ها در این بازار هیجانی و غیر واقعی است و معلوم نیست تا دقایق دیگر نرخ ها در این آشفته بازار چگونه رقم خورد.

مشاهده خبرنگار «بازار» از روند معاملات ارزی در میدان فردوسی و خیابانهای همجوار آن بیانگر آرامش نسبی در این بازار به نسبت روزها و هفته گذشته است، صرافیها همچنان با صف های آرام متقاضیان ارزی مواجه بوده و نیازهای ارزی آنها را طبق روال قانونی و بدون هیچ مشکلی البته با مدرک و مستندات لازم پرداخت می کنند.

بازار خرید و فروش آزاد ارز که معمولا توسط دلالان انجام می شود خیلی گرم نیست، خریداران کمتر و فروشندگان زیادی در حال فروش ارز خود البته با قیمت بالای ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان هستند، اما دلالان نرخ ارز را برای خرید ۳۰ هزار تا ۳۰ هزار ۲۰۰ و بعضا ۳۰۰ تومان را به فروشندگان پیشنهاد می دهند

بازار سرد داد و ستد ارز 
بازار خرید و فروش آزاد ارز که معمولا توسط دلالان انجام می شود نیز امروز خیلی گرم نیست، خریداران کمتر و فروشندگان زیادی در حال فروش ارز خود البته با قیمت بالای ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان هستند، اما دلالان نرخ ارز را برای خرید ۳۰ هزار تا ۳۰ هزار ۲۰۰ و بعضا ۳۰۰ تومان را به فروشندگان پیشنهاد می دهند.

یکی از فعالان بازار ارز در گفتگو با «بازار» گفت: همانطور که می بینید؛ داد و ستد ارزی این روزها در بازار به دلیل انجام مذاکرات تا حدودی متوقف شده است، اما قیمت ها همچنان در این بازار به نسبت هفته های گذشته بالاست و حتی با هشدار مسئولان رده بالای اجرایی کشور مبنی بر غیر واقعی بودن قیمت ارز در کف بازار، همچنین ایجاد راهکارهایی برای فروکش التهاب قیمت ها در این بازار چون دریافت مالیات از خرید و فروش ارز هم خیلی نتوانسته است قیمت دلار را به زیر ۳۰ هزار تومان برساند.  

این فعال بازار ارز با بیان اینکه فعالیت درچنین بازاری هم اکنون به روند مذاکرات و حصول نتایج آن گره خورده است، گفت: افت و خیر قیمت ها در بازار ارز این روزها از سر هیجان بوده و جز مسائل سیاسی آن هم در قالب چگونگی روند مذاکرات، موضوع دیگر بر تغییر قیمت ارز در بازار تاثیر نگذاشته است.

وی ادامه داد: مدیریت بازار ارز همچون مدیریت دولت گذشته بوده و بازار تا حدودی رها شده است اما آن طور که مشخص است بازار با سیاست گذاری های جدید در حال تغییر است که نمونه آن گرفتن مالیات از معامله گران ارزی است که آن هم در نهایت به نفع دولت تمام می شود.

افزایش قیمت ها در بازار ارز این روزها هیجانی و برگرفته از نتایج چگونگی روند مذاکرات برجامی است، بنابراین تغییر قیمت ها در این بازار مقطعی بوده و معلوم نیست بالاخره قیمت دلار و انواع ارز در چه نقطه ای و با چه رقمی بماند

رشد هیجانی قیمت ارز دربازار
آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و تحلیگر بازار ارز نیز در گفتگو با «بازار» می گوید: افزایش قیمت ها در بازار ارز این روزها هیجانی و برگرفته از نتایج چگونگی روند مذاکرات برجامی است، بنابراین تغییر قیمت ها در این بازار مقطعی بوده و معلوم نیست بالاخره قیمت دلار و انواع ارز در چه نقطه ای و با چه رقمی بماند.

وی با بیان اینکه بهترین راهکار برای جلوگیری از رشد نرخ ارز در بازار توجه مسئولان به نحوه قیمت گذاری کالاهای مهمی چون خودرو، لوازم خانگی و ... است، گفت: وقتی قیمت خودرو دربازار رسما افزایشی می شود، قطعا نرخ ارز نیز تحت تاثیر افزایش قیمت ها در بازار قرار می گیرد، بنابراین در چنین شرایطی دولت باید با سیاست گذاریهای خاص کنترل قیمت ها را در بازار در دست گیرد تا از این طریق مانع از رشد قیمت ها در بازار ارز شود.

این کارشناس اقتصادی به کاهش التهاب در بازار ارز نسبت به روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: طبق بررسی هایی که خود بنده از بازار ارز دارم مشخص است که داد و ستد این کالا در بازار آزاد تا حدودی متوقف شده و قیمتها نیز با اندکی کاهش همراه است از طرفی خریدار آنچنانی در بازار ارز وجود ندارد بلکه بیشتر فعالان ارزی فروشنده شده اند.

دولت و سیاست گذاران ارزی باید ابتدا تمام توان و انرژی خود را با تصمیم گیریهای کارشناسانه صرف کنترل نرخ تورم در بازار کنند، اکنون نرخ تورم در کشور بالاست و این رشد تورم بالا تاثیر بسزایی بر افزایش نرخ ارز در بازار به جای می گذارد

کنترل نرخ تورم بهتر از کنترل نرخ ارز است
وی با بیان اینکه دولت و سیاست گذاران ارزی باید ابتدا تمام توان و انرژی خود را با تصمیم گیریهای کارشناسانه صرف کنترل نرخ تورم در بازار کنند افزود: اکنون نرخ تورم در کشور بالاست و این رشد تورم بالا تاثیر بسزایی بر افزایش نرخ ارز در بازار به جای می گذارد.

بغزیان تصریح کرد: از آنجایی که نرخ تورم در کشور صعودی است، بعید است که حتی با رفع احتمالی تحریمها در مذاکرات وین قیمت دلار به ۲۶ یا ۲۷ هزار تومان برگردد، اما باید این را گفت؛ افزایش قیمت دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان در بازار آزاد نیز چون تحت تاثیر جو روانی بازار قرار دارد خیلی واقعی نمی تواند باشد چرا که اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نداده است که نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهد.

طبق مشاهدات خبرنگار «بازار» از بازار داد و ستد ارز در میدان فردوسی، قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی هم اکنون ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت خرید ۲۷ هزار و ۱۵۰ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت فروش یورو ۳۱ هزار و ۹۹۴ تومان و قیمت خرید ۳۱ هزار و ۳۶۱ تومان اعلام شده است از طرفی قیمت دلار در بازار آزاد نیز هم اکنون ۳۰ هزار ۷۰۰ تومان است.

بنا به این گزارش، بازار ارز همچنان در بلاتکلیفی بسر می برد و این بلاتکلیفی به دلیل انجام مذاکرات برجام در وین است. به گفته کارشناسان افزایش بی منطق و غیر واقعی قیمت ها در این بازار که طی یکی دو هفته اخیر اتفاق افتاده است، هیجانی و بر گفته ازجو روانی بازار است، بنابراین با توجه به پرریسک بودن معامله در این بازار، معلوم نیست که قیمت ها تا ساعات و حتی دقایق دیگر در چنین بازاری چگونه و چه رقمی شود.

کد خبر: ۱۲۲٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha