۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
 ناکارآمدی سازوکارهای مالیاتی برای مدیریت مسکن
عضو هیات علمی دانشگاه انتقاد کرد

ناکارآمدی سازوکارهای مالیاتی برای مدیریت مسکن

شکوهی، عضو هیات علمی دانشگاه از ناکارآمدی سازوکارهای مالیاتی برای مدیریت حوزه زمین و مسکن و عدم شفافیت سخن گفت و افزود: در این فضای غیرشفاف، برای یک عده محتکر رانت های بزرگ ایجاد شود.

به گزارش بازار، محمدصالح شکوهی، عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران با تصریح بر اینکه ما در اجرای اصل قانون اساسی مربوط به بخش مسکن خیلی ضعیف هستیم گفت: وقتی اکثر خانوارها مستاجر هستند یعنی از اصل قانونیِ حق داشتن مسکن متناسب با نیاز خانواده فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه مسکن هایی که در حال حاضر مردم در کلانشهرها سکونت دارند متناسب با نیاز خانوارها نیستند افزود: بخشی از جمعیت کشورمان مسکن ندارند و مستأجرند و بدتر از آن کسانی اند که حتی قدرت اجاره مسکن هم ندارند.

عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه مسکن، حدود ۴۰ درصد از بخش درآمدی خانوارها را تشکیل می دهد گفت: این نشان می دهد که ما به این حق نرسیدیم و روز به روز هم از آن دور می شویم و درآمد خانوارها نیز دیگر کفاف قیمت مسکن را نمی دهد.

شکوهی ساخت مسکن استیجاری در شرایط عدم ثبات تورم را یک راهکار مقطعی و نامناسب خواند و گفت: ما آلمان و آمریکا نیستیم که تورم ۴ درصدی داشته باشیم و بتوانیم این راهکارها را پیاده سازی کنیم.

عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران با تأکید بر اینکه ساخت مسکن باید متناسب با نیاز و وضعیت خانوارها باشد اظهارکرد: مسکن های فعلی به دلیل بی کیفیت بودن معماری، آرامش لازم را برای خانوارها فراهم نمی کنند.

شکوهی اضافه کرد: بر اساس قانون، دولت موظف است با رعایت اولویت برای افراد نیازمند درخصوص روستانشینان زمینه داشتن مسکن مناسب را فراهم کند اما معنای این، صرفاً ساخت مسکن نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ میلیون خانواده ایرانی داریم گفت: این درحالیست که موجودی مسکن در کشور ما ۲۷ میلیون واحد است و این یعنی بیشتر از تعداد خانواده، خانه خالی داریم.

عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران از ناکارآمدی سازوکارهای مالیاتی برای مدیریت حوزه زمین و مسکن و عدم شفافیت سخن گفت و افزود: طبیعی است که در چنین فضای غیرشفافی رانت های بزرگی برای یک عده محتکر ایجاد شود.

شکوهی از تمرکز جمعیت در شهرها بدون توجه به مسئله کمبود آب انتقاد و اظهارکرد: ما در ساخت و سازها هیچ برنامه ای برای موضوع و مسئله آب نداریم درصورتیکه این کار منجر به فشار به منابع آب زیرزمینی می شود.

وی همچنین با انتقاد از اینکه پروژه های مسکن حمایتی در محله های فقیرنشین اجرا می شود گفت: معمولاً عموم این افراد احساس تعلق به آن محله ها را ندارند و به محض اینکه به پولی برسند محل سکونت خود را تغییر می دهند.

کد خبر: ۱۲۲٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha