عوامل مؤثر بر فضای کسب‌وکار از اختیار فعالان اقتصادی خارج است
عضو هیات رئیسه‌ اتاق ایران:

عوامل مؤثر بر فضای کسب‌وکار از اختیار فعالان اقتصادی خارج است

کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به اینکه عوامل مؤثر بر فضای کسب‌وکار از اختیار فعالان اقتصادی خارج است، بر لزوم تشکیل کمیته بهبود محیط کسب‌وکار در شورای گفت‌وگوی استانی تأکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، عضو هیات رئیسه اتاق ایران بر لزوم تشکیل کمیته بهبود فضای کسب‌وکار ذیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تأکید کرد.

کیوان کاشفی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه با بیان اینکه متأسفانه کرمانشاه دوباره جایگاه نامناسبی ازنظر فضای کسب‌وکار را به خود اختصاص داده، اظهار کرد: عمده عوامل مؤثر بر فضای کسب‌وکار از اختیار فعالان اقتصادی خارج است و توسط ساختار حاکمیت ایجاد می‌شود.

رئیس اتاق کرمانشاه ادامه داد: فضای کسب‌وکار تحت تأثیر دو دسته مؤلفه‌های آماری و پیمایشی است که مؤلفه‌های پیمایشی سهم ۸۰ درصدی در نتایج پایش فضای کسب‌وکار دارد.

به گفته کاشفی، بر اساس مؤلفه‌های پیمایشی از فعالان اقتصادی کسب نظر می‌شود که متأسفانه در این بخش جایگاه مناسبی نداریم.

او بر لزوم تشکیل کمیته بهبود فضای کسب‌وکار ذیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تأکید کرد تا بتوان در قالب این کمیته به موانع کسب‌وکار پیش روی فعالان اقتصادی پرداخت.

او ادامه داد: این کمیته مشکلات را از طریق تشکل‌های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دریافت خواهد کرد و نتایج جلسات آن به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی منعکس خواهد شد.

رئیس اتاق کرمانشاه خاطرنشان کرد: این کمیته متشکل از معاون اقتصادی استانداری به‌عنوان رئیس کمیته، اتاق بازرگانی به‌عنوان دبیر و نمایندگانی از دستگاه‌ها و صاحب‌نظران دانشگاهی خواهد بود.

موضوع دیگری که رئیس اتاق کرمانشاه به آن اشاره کرد معضلات حاصل از رفع تعهدات ارزی برای صادرکنندگان بود و افزود: در استان صادراتی مانند کرمانشاه که سالانه بین دو تا سه میلیارد دلار صادرات داریم این مشکلات دوچندان است.

کاشفی با اشاره به در نظر گرفتن چهار روش برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، عنوان کرد: هریک از این چهار روش مشکلات خود را دارد و به‌نوعی صادرکنندگان را گرفتار می‌کند.

وی از پیامدهای عدم عمل به تعهدات ارزی هم یاد کرد و گفت: از بین رفتن نرخ صفر مالیات برای صادرکنندگان اولین مشکل است که گاهی باعث می‌شود مالیات‌های چند میلیارد تومانی برای صادرکنندگان لحاظ شود.

رئیس اتاق کرمانشاه سپس به موضوع انحلال کارگروه تعیین ماهیت مشتقات نفتی پرداخت و گفت: در گذشته برای تعیین ماهیت فرآورده‌های نفتی صادراتی باید آزمایش این فرآورده‌ها در استان‌های دیگر ازجمله اصفهان صورت می‌گرفت که هم فرآیند بسیار طولانی داشت و هم تضامینی که صادرکنندگان اخذ می‌شد آنها را زمین‌گیر کرده بود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمانشاه، این کارگروه در استان تشکیل شد و چند سال فعالیت داشت و علاوه بر کرمانشاه به استان‌های هم‌جوار مانند کردستان، ایلام و ... نیز ارائه خدمات می‌کرد.

کاشفی با اشاره به توقف و انحلال این کارگروه طی چند ماه اخیر، اظهار کرد: اکنون دوباره مجبوریم نمونه‌های مشتقات نفتی را به اصفهان ارسال کنیم که این امر صادرکنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی خواستار احیا مجدد این کارگروه در استان شد.

مطلب پایانی که رئیس اتاق کرمانشاه به آن اشاره داشت مشکلاتی بود که سامانه جامع تجارت برای برخی از واحدهای تولیدی ایجاد کرده است و گفت: بر اساس مصوبه وزارت صمت، تمام واحدهایی که از بورس کالا خرید می‌کنند هم خرید خود و هم محصولی که فروخته‌اند را باید در سامانه جامع تجارت ثبت‌کننده و خریدار نهایی محصول آنها نیز باید با مراجعه به این سامانه خرید خود را تأیید کند.

کاشفی معتقد است: اگرچه شفافیتی که فعالیت این سامانه ایجاد کرده بر کسی پوشیده نیست اما برخی واحدها خصوصاً در زمینه صنایع پلی‌اتیلن را با چالش جدی مواجه کرده است.

او اضافه کرد: عمده خریداران محصولات پلی‌اتیلن کشاورزان هستند که تأیید خرید محصول توسط آنها در سامانه جامع تجارت کار بسیار دشواری بوده و عملیاتی نیست و این امر صنایع را دچار چالش جدی کرده است.

کد خبر: ۱۲۲٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha