۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
کرونا زائران بحرینی را در مشهد سرگردان کرد/ ۱۲۰۰ زائر جامانده است
روایت بازار از مشکلات گردشگران بحرین برای سفر به ایران

کرونا زائران بحرینی را در مشهد سرگردان کرد/ ۱۲۰۰ زائر جامانده است

مشهد- از آن جا که شیعیان اکثریت جامعه بحرین را تشکیل می‌دهند لذا مشهد مقدس یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری مذهبی بحرین است که از هنگام قطع روابط دیپلماتیک بحرین با جمهوری اسلامی ایران این سفر ها با دشواری بسیاری همراه شده است.

خبرگزاری بازار- گروه استان ها: سالانه زائران و مسافران بسیاری از بحرین در حاشیه جنوبی خلیج فارس رهسپار مشهد مقدس با هدف زیارت اماکن متبرکه می شوند که امسال به دلیل قطع روابط دیپلماتیک بحرین با جمهوری اسلامی ایران و هم چنین شیوع بیماری کرونا بسیاری از گردشگران این کشور در مشهد مقدس سرگردان  و اجازه بازگشت به کشورشان را پیدا نکردند.

 رنج سفر برای زیارت

از آن جا که دولت بحرین روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده است لذا این موضوع مشکلات بسیاری را برای گردشگران و زائران بحرینی برای سفر زیارتی به مشهد مقدس ایجاد کرده است.

در همین رابطه محسن شکوری یکی از فعالان صنعت گردشگری و دفاتر خدمات گردشگری به خبرنگار بازار می گوید: قطع روابط دیپلماتیک با بحرین موجب شده تا پرواز های مستقیم از این کشور به ایران به ویژه مشهد مقدس قطع شود و این موضوع مهم ترین مشکل برای زائران بحرینی است.

وی در پاسخ به این سوال که پس زائران بحرینی از چه طریقی به مشهد سفر می کنند، می گوید: به دلیل نبود پروازهای مستقیم از بحرین به مقصد مشهد و تهران و هم چنین تعطیلی شرکت هواپیمایی امارات، لذا شرکت‌های مسافرتی بحرینی مجبور هستند تا از خطوط هوایی«قطر ایرویز» استفاده کنند.

افزایش هزینه سفر

وی با اشاره به اینکه شهر مشهد یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری مذهبی برای شیعیان بحرین است، ادامه می دهد: عدم سرویس دهی شرکت های هواپیمایی موجب شده تا زائران با بهره گیری از شرکت هواپیمایی «العربیه» از طریق شارجه، شرکت هواپیمایی «الجزیره» از طریق کویت و هم چنین شرکت هوایی«دبی فلای» به مشهد پرواز کنند.

وی با بیان اینکه البته این موضوع خود موجب سوء استفاده برخی از این شرکت ها شده و نسبت به افزایش قیمت بلیط خود اقدام کرده اند، اذعان می کند: قیمت بلیت پرواز این شرکت‌ها در مقایسه با سایر شرکت‌ها بسیار گران است و لذا این موضوع مشکلات گردشگران مذهبی بحرین که قصد سفر به مشهد را دارند، دو چندان کرده است.

وی با بیان اینکه با این حال برخی از دفاتر گردشگری بحرین بلیت های مشهد را از طریق هواپیمایی قطر از مبداء کویت و از طریق دوحه برای مسافران بحرینی فراهم  می کنند، می افزاید: با وجود تمام محدودیت هایی که زائران بحرینی برای سفر به مشهد دارند از جمله ممنوعیت تردد و سفر به قطر اما این رنج سفر را به جان می خرند تا به زیارت ثامن الحجج(ع) مشرف شوند.

کرونا سرآغاز مشکلی جدید

به گزارش خبرنگار بازار؛ هم زمان با شیوع بیماری در حالی که بسیاری از کشورهای جهان برای بازگشت گردشگران و یا اتباع خود تمهیدات خاصی را در نظر گرفتند، اما متاسفانه حدود ۱۳۰۰ مسافر بحرینی به دلیل کوتاهی دولت بحرین به ناچار مجبور به اقامت ناخواسته در مشهد شدند.

اگر چه در آخرین ماه سال گذشته تعداد ۱۶۵ مسافر بحرینی با همکاری دولت عمان به بحرین بازگشتند اما دولت بحرین به بهانه اینکه ۷۷ نفر از مسافران مبتلا به کرونا بوده‌اند اجازه ورود همین تعداد شهروندانش را هم نداد لذا این زائران به جمع زائران سرگردان در مشهد افزوده شدند.

به گزارش خبرنگار بازار اگر چه در پنجم فروردین ماه امسال نیز مقرر شد تا ۶۸ مسافر بحرینی از مشهد به کشورشان منتقل شوند، اما مجوز پرواز مشهد - بحرین از سوی این کشور صادر نشد و تعداد بسیاری از زائران بحرینی از سال گذشته تاکنون در مشهد مقدس سرگردان و در انتظار جواز بازگشت به کشورشان هستند.

بازگشت زائران از سر گرفته شد

در همین حال معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی در تشریح اقامت اجباری زائران بحرینی در مشهد مقدس به خبرنگار ما گفت: از اسفندماه سال گذشته که بحث شیوع کرونا در مشهد جدی شد، موضوع لغو تورهایی که از طریق بحرین به ایران آمده بودند در دستور کار قرار گرفت و لذا مقرر شد برای بازگشت حدود یک هزار و ۲۰۰ زائر بحرینی به کشورشان اقدام شود که البته به دلیل عدم پذیرش کشور بحرین از اتباع خودش لذا این زائران مجبور به اقامت ناخواسته در مشهد شدند.

یوسف بیدخوری با اشاره به برخی محدودیت ها هم چون تعطیلی هتل ها و مراکز اسکان افزود: این زائران که در مراکز مختلفی اسکان داشتند با همکاری و هماهنگی نمایندگی وزارت امورخارجه در استان و استانداری خراسان رضوی  و نیروی انتظامی به طور متمرکز در ۹ واحد اقامتی  بدون مسافر اسکان داده شدند.

وی با اشاره به این موضوع که حضور این زائران به دلیل قرنطینه و انجام معاینات پزشکی مستمر هیچ تهدیدی در بر نداشت، خاطر نشان کرد: تمامی تلاش ها برای بازگشت این زائران به کشورشان در دست اقدام است.

بازگشت مسافران بحرینی زمان بر است

بیدخوری در خصوص زمان و چگونگی بازگرداندن این زائران به کشورشان نیز گفت: بازگشت این تعداد زائربه کشورشان زمان بر بوده و احتمال دارد افزون بر یک یا دو ماه طول بکشد.

وی با بیان اینکه تاکنون تعداد ۳۱۹ زائر بحرینی به کشورشان بازگشتند گفت: تاکنون تعداد ۱۶۰ نفر از طریق هواپیمایی سلام  و تعداد ۱۵۹ نفر نیزاز طریق هواپیمایی کیش ایر طی دو مرحله پرواز به کشورشان بازگشتند.

وی افزود: باقی زائران تا زمان بازگشت به شکل مطلوبی میزبانی خواهند شد.

کد خبر: ۱۲٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha