۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
معافیت ۵ درصدی مالیات تاثیری بر بورس دارند
کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

معافیت ۵ درصدی مالیات تاثیری بر بورس دارند

طیبی گفت: با توجه به اینکه دولت در خیلی از زمینه ها قیمت گذار است و تعیین قیمت می کند این امکان وجود دارد به برخی از اصناف ورود کند و معافیت مالیات را ابلاغ کند.

بازار، گروه بورس: کمیل طیبی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار در پاسخ به این پرسش که آیا معافیت ۵ درصدی واحدهای تولید بر روی ارزش سهام و سود سازی تاثیر دارد؟ گفت: بعید است تاثیر زیادی در سودسازی تاثیر بگذار، به دلیل اینکه این مقدار از معافیت به عنوان یکی از اقلام کاهش هزینه های تولید محسوب می شود و با توجه به اینکه فشار تورمی زیادی وجود دارد و به طبع هزینه های تولید بنگاه ها هم افزایش یافته که آن هم یک نرخ ثابتی است پس می توان نتیجه گرفت که معافیت ۵ درصدی مالیات زیاد نمی تواند تاثیر گذار باشد یا حتی اثر کوتاه مدت ایجاد کند. بنابراین، بعید است که به رونق تولید کمک کند، چرا که انگیزه های سرمایه گذاری باید تقویت شود آن هم به واسطه بازدهی ممکن است که در بازار سهام اتفاق می افتد از این رو نمی توان به یک جمع بندی دقیقی رسید.

این استاد دانشگاه بر این باور است که به نظر می آید چنین معافیتی برای جلوگیری از رکودی که در پیش است انجام شده و یک سیاست گذاری بشمار می آید. به هر حال بعید است که بتواند در بازار اثر گذار باشد به خاطر اینکه ساختار تولید مشکل دارد. ساختار تولید نیاز به تکنولوژی دارد. متاسفانه تحریم ها مشکلات اساسی را پدیده آورده و بعید نظر می آید که این اقدام یک اثر خیلی چشمگیری در بورس داشته باشد و بخواهد رونق به وجود بیاورد.  

طبیبی اظهار کرد: این را نیز اشاره کنم ۵ درصد معافیتی که تصویب کردند عدد چشمگیری نیست که بخواهد برای تولید کمک کننده باشد. به عنوان مثال، اگر دولت بیاید و بیش از این بخواهد معافیت مالیاتی ایجاد کند حتما هزینه برای خودش ایجاد می شود و درآمدهای بودجه هم تحقق پیدا نمی کند.

او افزود: مشکل جای دیگر نیز هست، این سیاست یک سیاست ضد تورمی نمی تواند باشد به این دلیل که سمت تقاضا از وجود نقدینگی غیر مولدی نشات می گیرد و کسری بودجه دولت در عمل بیشتر می شود به این خاطر رونق با این معافیت شدنی نیست.

این تحلیلگر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت در خیلی از زمینه ها قیمت گذار است و تعیین قیمت می کند این امکان وجود دارد که به برخی از اصناف ورود کند و معافیت مالیاتی را ابلاغ کند. اگر درآمدهای دیگر دولت ثابت باشد کسری بودجه افزایش پیدا می کند چون  ۵ درصد یارانه می دهد.

کد خبر: ۱۲۲٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha