۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۲
سیاست‌های آبی نادرست هم ظلم به کشاورزان بود هم اکوسیستم مناطق
عضو هیات رئیسه مجلس مطرح کرد

سیاست‌های آبی نادرست هم ظلم به کشاورزان بود هم اکوسیستم مناطق

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های نادرست در حوزه آبی بر خشکسالی‌های کشور دامن زده است تا جایی که حتی شاهد احداث صنایع آب‌بر در شهرهای کویری بوده‌ایم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی یوسفی در مورد تاثیرات خشکسالی بر روی نخل‌های خوزستان گفت: سیاست‌های نادرست در حوزه آبی بر خشکسالی‌های کشور دامن زده است تا جایی که حتی شاهد احداث صنایع آب‌بر در شهرهای کویری بوده‌ایم. با این اقدامات هم به کشاورزان و هم به اکوسیستم مناطق ظلم شده است. استان‌هایی نظیر خوزستان و ایلام از قدیم به صورت سنتی جلگه بوده‌اند اما امروزه با خشکی غیر قابل قبولی روبرو هستند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای افزود: در حال حاضر در آبادان، خرمشهر و شادگان نزدیک به ۲ میلیون اصله نخل به دلیل پرداخت نشدن حقابه رودخانه‌هایی نظیر کارون و تالاب‌های هورالعظیم و شادگان در حال خشک شدن هستند؛ به همین جهت کشاورزی و اکوسیستم زیست محیطی بیشتر این مناطق در مرز نابودی قرار گرفته است؛ در این بین شاهد بی‌توجهی به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری و سوار شدن آب شور دریا در زمین‌های کشاورزی بودیم یکایک این موارد سرمایه مردم هستند که هر یک به نوعی در حال از بین رفتن هستند.

یوسفی یادآور شد: امسال میزان تولید گندم در استان خوزستان یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود که رتبه اول در تولید گندم را برای استان رقم زد که از این میزان، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن خریداری شده است و رتبه اول خرید را هم برای خوزستان به ارمغان آورده است همچنین استان خوزستان دارای رتبه نخست تولید خرما در کشور است؛ سرمایه‌گذاری روی این محصولات می‌تواند به ارزآوری در کشور ختم شود و جایگزین مناسبی برای صادرات نفت در کشور باشد.

عضو کمیسیون عمران در مجلس یادآور شد: تمام فرصت‌های شغلی که توانایی ارزآوری و رونق اقتصادی دارند را از بین می‌بریم تا صنایع شرکت فولادی در کویر کشور را احداث کنیم؛ با محدودیت‌های ایجاد شده در اشتغال نگران حقوق‌های نجومی و جذابیت برخی از این شرکت‌ها هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: خشکسالی‌ها موجب ایجاد مشکلاتی در حوزه فروش خرما شد که با همکاری وزیر جهاد کشاورزی امسال خرید تضمینی خرما را گرفتیم؛ این اتفاق خوشایندی برای نخلداران بوده است و مقرر گردید تا ۱۵ آذرماه بحث پرداخت هزینه نخلداران را انجام دهند و از همین تریبون اعلام می‌کنم اگر پرداختی نخلداران پرداخت نشده است سریعتر اطلاع دهند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: هم مرزی خوزستان با عراق یک ظرفیت بزرگ برای کشاورزان این منطقه محسوب می‌شود که به ارزآوری هم ختم می‌شود. در حال حاضر مرز عراق تعطیل است. فروش نخل با سوءمدیریت آبی امری طبیعی محسوب می‌شود؛ همانگونه که شاهد ذبح بسیاری از دام‌های مولد به دلیل عدم وجود نهاده دامی در کشور بودیم؛ اگر از نخلداران به دلیل تامین نشدن آب مورد نیاز حمایت نشود عملا بسیاری از نخل‌ها از بین خواهد رفت.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در خوزستان انواع و اقسام نخل خرما وجود دارد اما باید توجه کنیم که  برای پرورش یک اصله نخل دقیقا یک دهه زمان نیاز است تا به مرحله باروری کامل برسد و این دقیقا سرمایه سال‌های طولانی نخلدار است که روی آن سرمایه گذاری کرده و امروزه متاسفانه در سایه سوءمدیریت شاهد خشک شدن آنها هستیم.

کد خبر: ۱۲۲٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha