۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
نخستین باغ مادری انار کشور در گلستان ایجاد شود
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان؛

نخستین باغ مادری انار کشور در گلستان ایجاد شود

گرگان- لطفی زاده، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان وجود باغ مادری انار را نیاز استان دانست و گفت: نخستین باغ مادری انار کشور در گلستان ایجاد شود.

مهدی لطفی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که ایران سومین تولید کننده انار دنیا است، اظهار کرد: ۱۷ درصد تولید انار دنیا در ۹۰ هزار هکتار باغ انار کشور تولید می‌شود.

او میزان برداشت کشور از این باغ‌های انار را سالانه یک میلیون تن دانست و اضافه کرد: خوشبختانه آنچه که نیاز محصولات کشاورزی و باغبانی است در گلستان مهیا شده از این رو مشکلی در تولید محصولات کشاورزی نداریم.

لطفی زاده مساحت باغ انار استان را حدود یک هزار و۴۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: حدود یک و نیم درصد باغ انار کشور در گلستان است.

وی به توسعه صادارت این محصول تاکید کرد و گفت: سال گذشته ۱۵ هزار تن از یک میلیون تن انار تولیدی کشور با ارز آوری ۲۱ میلیون دلار صادر شد.

او ادامه داد: همکاری اتاق بازرگانی استان در بخش کشاورزی و باغبانی به گسترش صادرات محصولات باغی گلستان از جمله انار کمک شایانی می‌کند.

لطفی زاده دو مقوله بازرگانی و فروش را در بخش تولید دارای اهمیت دانست و یادآور شد: وجود صنایع تبدیلی در کنار باغات می‌تواند کمکی به صادرات بیشترمحصولات باغی استان باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان به اصلاح الگوی کشت محصولات باغی و کشاورزی در استان تاکید کرد و گفت: در بخش خشکسالی با چالش‌های زیادی مواجه هستیم به گونه‌ای که حتی همین امروز هم برای مقابله با کم آبی دیر است.

وی ضمن یادآوری زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی استان، اضافه کرد: باید برای این اراضی الگوی کشت مناسب داشته باشیم از این رو نیاز است تا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مقوله تغییر الگوی کشت باغبانی را به صورت جدی دنبال کند.

او ایجاد باغ مادری انار را مهمترین نیاز استان دانست و افزود: باغ مادری انار یکی از نیازهای اساسی استان برای توسعه این محصول در این منطقه است براین اساس از وزارت‌خانه درخواست کردیم تا در آینده این مهم برای استان انجام شود.

کد خبر: ۱۲۲٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha