۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
راه آهن همدان فرصتی برای توسعه تبادلات تجاری| کالاهای صادراتی به ترکیه در همدان بارگیری شود
معاون راه آهن غرب کشور:

راه آهن همدان فرصتی برای توسعه تبادلات تجاری| کالاهای صادراتی به ترکیه در همدان بارگیری شود

همدان-معاون راه آهن غرب کشور بابیان اینکه هنگام صادرات از طریق ریل در نقطه مرزی واگن جابجا نمی‌شود،گفت: با توجه به هم عرض بودن خط ترکیه با خط ایران می‌توان واگن صادرات به ترکیه را درهمدان بارگیری کرد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ علیرضا کلاته ظهر چهارشنبه در کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان همدان که در سالن جلسات این مجموعه برگزار شد به ارائه توضیحاتی در خصوص راه آهن همدان پرداخت و با بیان اینکه راه آهن همدان از راه آهن تهران در شهر پرند جدا می شود، اظهار کرد: راه آهن همدان از زرندیه، ساوه و نوبران عبور کرده و به همدان می رسد.

وی با بیان اینکه در مسیر راه آهن ۱۱ ایستگاه وجود دارد که سه ایستگاه فعالیتی ندارند، ادامه داد: در راه آهن همدان به سمت سنندج انشعاب داریم و اکنون خط آهن تا ۲۵ کیلومتری سنندج کشیده شده است.

معاون راه آهن غرب کشور با اشاره به حمل بار از طریق ریل افزود: سال گذشته ۲۰۰ هزار تن گندم از سیلوی شهید مفتح حمل شد و امسال تخلیه بارهای شرکت نهاده‌های دامی انجام شد.

در ایستگاه کوریجان باسکول ریلی و جاده‌ای برای باسکول کردن واگن‌ها و ماشین‌های تخلیه و بارگیری وجود دارد

وی با اشاره به اینکه در ایستگاه کوریجان باسکول ریلی و جاده‌ای برای باسکول کردن واگن‌ها و ماشین‌های تخلیه و بارگیری وجود دارد، اضافه کرد: از راه آهن همدان برای واردات و صادرات می‌توان استفاده کرد.

راه آهن همدان فرصتی برای توسعه تبادلات تجاری| کالاهای صادراتی به ترکیه در همدان بارگیری شود

کلاته با اشاره به اینکه از راه آهن همدان به سراسر مرزها دسترسی وجود دارد، بیان کرد: از راه آهن همدان به مرز ینچه برون، بندر امام، مرز جلفا، مرز شلمچه، مرز رازی، بنادر ماهشهر، امیر آباد و بندر عباس دسترسی وجود دارد.

وی در رابطه با قیمت حمل بار از طریق ناوگان ریلی نیز گفت: برای بار داخل کشور حداقل ۴۰۰ پوند و مسافت ۴۰۰ کیلومتر راه بار حمل می‌شود تا به صرفه باشد چراکه هزینه ها سنگین است.

معاون راه آهن غرب کشور با اشاره به اینکه هزینه‌های حمل و نقل داخلی ریلی به دو قسمت تقسیم می‌شود، افزود: یک قسمت از هزینه را هیئت مدیره راه آهن تعیین می‌کنند و هزینه راه آهن سالی یکبار تغییر می‌کند.

۵۰ درصد هزینه حمل و نقل ریلی در داخل کشور با هیئت مدیره راه آهن و ۵۰ درصد توافق بین صاحب کالا با فورواردر یا صاحب واگن است

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد هزینه حمل و نقل ریلی در داخل کشور با هیئت مدیره راه آهن و ۵۰ درصد توافق بین صاحب کالا با فورواردر یا صاحب واگن است، اضافه کرد: هزینه صادرات قیمت مشخصی دارد.

کلاته با اشاره به اینکه برای هزینه صادرات ریلی تا مرز رازی ۱۲ صدم یورو به ازای هر تن هزینه حمل محاسبه می‌شود، عنوان کرد: در داخل کشور به دلیل مشکل تامین ارز هزینه حمل بار ریالی اما با توجه به نرخ روز یورو دریافت و در آسیای میانه بر حسب فرانک سوییس نرخ تعیین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه راه آهن بیمه مسئولیت دارد و بار بیمه می‌شود، ادامه داد: هنگام صادرات از طریق ریل در نقطه مرزی واگن جابجا نمی‌شود و حتی لوکوموتیو هم عوض نمی‌شود بنابراین با توجه به هم عرض بودن خط ترکیه با خط ایران می‌توان واگن ترکیه را در همدان بارگیری کرد و به استانبول فرستاد.

راه آهن همدان فرصتی برای توسعه تبادلات تجاری| کالاهای صادراتی به ترکیه در همدان بارگیری شود

معاون راه آهن غرب کشور ادامه داد: برای صادرات به روسیه نیز بار جابجا نمی شود اما به دلیل بیشتر بودن عرض خط آهن روسیه، فقط چرخ‌های واگن عوض و چرخ مناسب خط آنجا گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بار سردخانه واگن یخچال‌دار می‌خواهد و حمل آن برای آسیای میانه مقداری سخت است اما قابل حمل است، افزود: هزینه حمل بار سردخانه از طریق ریل زیاد است و یکسری شرکت‌های خاص این کار را انجام می‌دهند.

کلاته با تاکید بر اینکه ماموریت راه آهن در همه جای دنیا حمل بار است، اضافه کرد: در رابطه با موضوع بازاریابی راه آهن موظف به بازاریابی است و شرکت فورواردر نیز وظیفه بازاریابی دارد چراکه باید هزینه‌ای بابت حمل بار به راه آهن بدهد.

شرکت‌های فورواردر چندان مایل به حضور و کار در همدان نیستند
وی با اشاره به اینکه شرکت‌های فورواردر چندان مایل به حضور و کار در همدان نیستند، عنوان کرد: چارت سازمانی راه آهن همدان هنوز تعریف نشده تا بازرگانی داشته باشد.

معاون راه آهن غرب کشور خواهان برگزاری جلسه‌ای با صاحبان کالای تجاری و شرکت‌های فورواردر شد و ادامه داد: هر کسی بخواهد به سمت ایستگاه همدان آمده و در اینجا کار کند، راه آهن همدان از او حمایت می‌کند.

وی در رابطه با واردات کالا از طریق ناوگان ریلی نیز با بیان اینکه برای واردات کالا هم مشکلی وجود ندارد، افزود: از هر کشوری که بخواهید واردات انجام می‌شود اما باید مشکلات واردتی نداشته باشید.

مدیر فروش و بازار یابی شرکت سیمان هگمتان نیز در ادامه با اشاره به اینکه در سیمان هگمتان یک سال حمل و نقل ریلی را فعال کردیم، اظهار داشت: با مشقت زیاد این کار انجام شد اما وقتی وارد کار حمل ریلی شوید با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهید شد.

وجود شبکه ریلی استان همدان یک نعمت است اما به خاطر یکسری از مشکلات استفاده و بهره برداری نمی‌شود

علیرضا عظیم پور با اشاره به اینکه وجود شبکه ریلی استان همدان یک نعمت است اما به خاطر یکسری از مشکلات استفاده و بهره برداری نمی‌شود، ادامه داد: شرکت سیمان هگمتان این امکان را دارد که ۵۰۰ تا هزار تن سیمان پاکتی و فله به صورت ریلی به تهران، گیلان، قزوین و ۵۰۰ تا یک هزار تن کیلینکر به مقصدهای هدف ارسال کند.

راه آهن همدان فرصتی برای توسعه تبادلات تجاری| کالاهای صادراتی به ترکیه در همدان بارگیری شود

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته صادرات کیلینکر را پیگیری کردیم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است، افزود: یکی از مشکلات حمل ریلی کرایه واگن است، در واقع کرایه واگن باید قابل رقابت با کرایه حمل زمینی باشد به طور مثال حمل زمینی به بندر امام ۱۷۰ هزار تومان و کرایه حمل ترکیبی شامل حمل ریلی و زمینی به بندر امام ۳۰۰ هزار تومان است.

راه آهن همدان و ایستگاه‌ها مسیر دسترسی برای شرکت‌های بزرگ تولید کننده ندارد و در صورت استفاده از راه آهن برای حمل بار باید ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر مسیر زمینی طی شود

مدیر فروش و بازار یابی شرکت سیمان هگمتان با تاکید بر اینکه پذیرفتیم که بخشی از افزایش هزینه حمل ترکیبی را با شرط نظم در حمل و نقل بپذیریم اما سیر و حرکت در راه آهن مناسب نیست و دچار مشکل شدیم، بیان کرد: راه آهن همدان و ایستگاه‌ها مسیر دسترسی برای شرکت‌های بزرگ تولید کننده ندارد و در صورت استفاده از راه آهن برای حمل بار باید ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر مسیر زمینی طی شود.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های مسیر همدان فاصله زیادی با مسیر جاده‌ای دارد، ادامه داد: از طرفی بار بیمه نمی‌شود و بیمه باید از طرف خریدار انجام شود.

عظیم پور با اشاره به اینکه در رابطه با مسیر جنوب امکان صادرات یک هزار و ۵۰۰ تن کیلینکر را داریم، افزود: مسیر راه آهن جنوب مشکل زیر ساختی دارد و ترافیک لاین جنوب سنگین است.

وی یکی دیگر از مشکلات حمل ریلی را افزایش قیمت اجاره واگن با توجه به تغییر فصل عنوان کرد و با بیان اینکه در برخی از فصول یکباره حجم تقاضا بالا می رود و مشکلاتی برای ما ایجاد می‌کند، بیان کرد: به این نتیجه رسیدیم که در آذر ماه حمل ریلی را کمتر کنیم و تا دی ماه به طور کامل حمل ریلی را متوقف خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۲۲٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha