۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
بذرهای تولیدی اصلاح شده نیستند| بذر استاندارد یک ششم باردهی دارد
تولیدکننده بذرهای کشاورزی در گفتگو با بازار:

بذرهای تولیدی اصلاح شده نیستند| بذر استاندارد یک ششم باردهی دارد

جعفری، تولیدکننده و وارد کننده انواع بذرها با بیان اینکه تفاوت باردهی بذر اصلاح شده با استاندارد ۳ تا ۶ برابر است گفت: متاسفانه اغلب بذرهای تولیدی در کشور اصلاح شده نیست و فقط استاندارد است.

بازار؛ گروه کشاورزی: یکی از مسائل اساسی در بحث زراعت و بالا رفتن بهره وری ها، اصلاح بذور است که غالبا در موسسه تحقیقات اصلاح بذر کشور روی آن تحقیقات صورت می گیرد. با این وجود به دلیل بالا بودن هزینه های اصلاح بذر و نیاز به سرمایه گذاری های هنگفت، بسیاری از بذرهای اصلاح شده از طریق واردات تامین می شود.

«سروش جعفری» مدیر یک مجموعه تولیدی است که در زمینه تولید، واردات و فروش انواع بذور اصلاح شده فعالیت دارد.

وی در خصوص مسائل پیرامون حوزه کاری خود به خبرنگار «بازار» می گوید: ما در واقع در حوزه انواع بذرها و پیازهای گل فعالیت داریم و انواع سبزیجات، صیفی جات و گل و گیاهان آپارتمانی را تولید و به فروش می رسانیم. از سوی دیگر برخی بذور و پیازها همچون انواع پیازهای هلندی، لاله، و غیره را نیز وارد می کنیم.

جعفری می گوید: اغلب مشتریان ما چون در حوزه محصولات خانگی و باغی هستند در نتیجه در وهله اول دنبال کیفیت هستند و از سوی دیگر دنبال بذرهایی هستند که به راحتی در محیط های خانگی نیز امکان رشد و پرورش دادن داشته باشند؛ یعنی جذابترین قسمت کار ما این است که چون محصولاتی که عرضه می کنیم اکثرا اصلاح شده هستند و تضمین کیفیت دارند، لذا پس از آماده سازی بستر کشت و بذر، خریداران به راحتی می توانند حتی در محیط منزل محصول را در بالاترین کیفیت عمل بیاورند.

 یکسری بذرها مثل گل پرنده بهشتی در ایران بومی سازی نشده و وارداتی است و تکنولوژی یکسری بذرها مثل شمعدانی و حسن یوسف را هم در کشور نداریم و بذر این گیاهان هلندی و آلمانی است 

تکنولوژی تولید برخی بذرها را در کشور نداریم
وی در خصوص تفاوت بذرهای داخلی و بذرهای خارجی نیز می گوید: یکسری از بذرها هستند که در ایران تا به حال نبوده و بومی سازی نشده است مثل یکسری گیاهان آپارتمانی همچون بذر «گل پرنده بهشتی». از سوی دیگر یکسری بذرها هستند که تکنولوژی تولیدشان را ما نداریم مثل بذر «شمعدانی یا حُسن یوسف» که بذرهای وارداتی از هلند و آلمان هستند؛ در حقیقت یکسری شرکتهای بسیار بزرگ در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند و محصولات خود را به سراسر دنیا ارسال می کنند.

جعفری ادامه می دهد: در واقع ما به دلیل تنوعی که در مجموعه وجود دارد و حدود ۸۰۰ نوع بذر داریم لذا تولید محدودی می توانیم داشته باشیم و در عوض با واردات از کشورهای بنامی همچون هلند و آلمان، تنوع محصول را در اولویت کاری خود قرار دادیم؛ به این معنا که به عنوان مثال در مورد بذر «فلفل» در حال حاضر ۳۵ نمونه بذر فلفل داریم و یا خیار حدود ۱۵ نوع موجود داریم و همچنین ۴۰ نوع گوجه فرنگی داریم. از سوی دیگر در بحث گل های آپارتمانی نیز تنوع بذور بالایی را در مجموعه دارا هستیم.

وی با بیان اینکه اکثرا شرکت ها روی یک یا دو نوع بذر از هر محصول سرمایه گذاری می کنند، می افزاید: با این وجود چون تنوع کار برای مجموعه ما اهمیت دارد لذا علاوه بر تولید بذور گونه های دیگری از بذرها را نیز از طریق واردات در اختبار مشتریان قرار می دهیم.

در حالی که بذرهای گل داخلی به صورت گرمی خریداری می شود، بذرهای وارداتی چون اصلاح شده است به صورت عددی خرید و فروش می شود

بذر اصلاح شده در برابر آفات مقاوم است و رشد و باردهی بالایی دارد
جعفری در خصوص تفاوت قیمت بذور خارجی و داخلی نیز می گوید: بذرهای وارداتی غالبا بذرهای اصلاح شده هستند یعنی هم نسبت به آفات مقاوم هستند و هم رشد و باردهی بیشتری دارد. طبیعتا قیمت بالاتری هم دارد و می توان گفت ما اگر بذرهای گل داخلی را به صورت گرمی خریداری می کنیم بذرهای وارداتی به صورت عددی خرید و فروش می شود و هر عدد بذر وارداتی یک قیمت مشخص دارد!

وی در مورد افزایش قیمت انواع بذرها در سال جاری نیز می گوید: در ابتدا باید بدانید که چه بذر و چه گیاه گل براساس دلار و یورو محاسبه می شود و الان اکثر واردات ما از کشور هلند و به یورو انجام می شود. لذا با افزایش قیمت دلار به تبع قیمت این محصولات نیز افزایش می یابد و در کنار آن تورم موجود در کشور باعث افزایش قیمت بذرهای داخلی نیز شده است.

تنها بذرهای پرتقاضایی مثل بذر گوجه و خیار در کشور اصلاح شده است و غالب بذرهای داخل فقط استاندارد هستند 

بذرهای داخلی اکثرا استاندارد هستند و اصلاح شده نیستند
این فعال حوزه تولید بذر در پاسخ به این سوال که چند درصد از بذرهای داخلی اصلاح شده است، می گوید: متاسفانه بذرهای داخلی اکثرا بذرهای استاندارد هستند نه اصلاح شده.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر یکسری شرکت های محدودی در محصولات پر تقاضایی مثل «گوجه و خیار» سرمایه گذاری کرده اند؛ اما چون سرمایه گذاری زیادی می خواهد بنابراین تعداد محدودی از بذرها و محصولات داخلی ایران هیبرید شده یا اصلاح شده است.

جعفری تاکید می کند: در حقیقت اگر قرار باشد تنوع محصولات اصلاح شده بالا برود مستلزم سرمایه گذاری های کلان تر است و بنابراین اکثر بذرهای تولید داخل استاندارد هستند اما اصلاح شده نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی بذری استاندارد باشد اما اصلاح شده نباشد چقدر باردهی کاهش می یابد می گوید: اگر به عنوان مثال یک بوته گوجه فرنگی اصلاح شده ۳۰ کیلوگرم بار بدهد، بذر استاندارد به ازای هر بوته ۵ تا ۱۰ کیلوگرم بار می دهد. بنابراین تفاوتی ۳ تا ۶ برابر از نظر میزان بازدهی و باردهی دارد. به همین دلیل است که قیمت بذرهای اصلاح شده وارداتی بالا است چون تکنولوژی اصلاح بذر آنها بسیار پیشرفته تر از ما است و سرمایه گذاری بیشتری نسبت به ما در این حوزه انجام داده اند.

تولید یک بذر اصلاح شده مستلزم انجام ۲ تا ۳ سال تحقیقات تخصصی در اقلیم های مختلف است و لذا نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد

تولید یک بذر اصلاح شده مستلزم انجام ۲ تا ۳ سال تحقیقات تخصصی و بسیار هزینه بر است
این فعال حوزه تولید بذور در خصوص اصلی ترین چالش هایی که در مسیر تولید و فروش دارند می گوید: بیشترین چالشهایی که با آنها روبرو هستیم در واقع چالش های حمایتی است؛ یعنی هزینه های بالای گلخانه، هزینه های بالای نگهداری، هزینه های بالای تجهیزاتی که وجود دارد و دیگر هزینه های مربوطه، بزرگترین چالش ما است. چون اگر قرار باشد یک محصول را به صورت اصلاح شده تولید کنیم باید یک پروسه تحقیقاتی حداقل ۲ تا ۳ ساله به صورت تخصصی و در آب و هوای متفاوت در سطح کشور انجام شود تا بتوانیم محصول را به صورت اصلاح شده در سطح کشور عرضه کنیم که این امر مستلزم داشتن سرمایه و حمایت های بخش دولتی است.

وی در پایان می گوید: به عبارت دیگر بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته برای آب و هوا های مختلف بذرهای متفاوتی کاربرد دارد؛ یعنی الان یکسری بذرها مناسب آب و هوای سرد هستند یا به نحوی اصلاح شده اند که در چنین آب و هوایی کشت شوند. یکسری بذرها برای مناطق معتدل هستند و تشخیص این تفاوت ها کاری کاملا تخصصی است. به عنوان مثال در جنوب کشور غالبا بذر «پیاز سفید» کشت می شود و در شمال کشور «پیاز قرمز» کشت می شود تا بیشترین باردهی را داشته باشد.

کد خبر: ۱۲۲٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha