۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
 نوسانات ارزی؛ عامل گرانی برنج
رئیس اتحادیه شالی کوبی داران مازندران مطرح کرد

نوسانات ارزی؛ عامل گرانی برنج

رئیس اتحادیه شالی کوبی داران مازندران گفت: نوسانات روزانه دلار موجب افزایش قیمت کالاهای مختلف از جمله برنج می شود؛ چرا که کشاورز خودش را به دلار تطبیق می دهد.

به گزارش بازار، سیدتقی جعفریان امیری، رئیس اتحادیه شالی کوبی داران مازندراندر مورد کاهش کشت برنج گفت: امسال عوامل متعددی موجب گرانی و کاهش کشت برنج شد؛ کمبود آب و آفتاب شدید اولین عامل بود؛ همچنین دولت با وجود دانستن این دو عامل، برنج های وارداتی را به موقع ترخیص نکردند و در کمرگ دپو شده بودند و حتی خراب شدند.

وی ادامه داد: نوسانات روزانه دلار موجب افزایش قیمت کالاهای مختلف از جمله برنج می شود؛ چرا که کشاورز خودش را به دلار تطبیق می دهد و به جایی رسیده که کم کم اقلام مختلف از سبد غذایی مردم حذف می شود.

رئیس اتحادیه شالی کوبی داران مازندران با بیان اینکه برنج طارم در مازندران زیر ۵۰ هزار تومان موجود نیست اظهار کرد: برنج های پرمحصول نیز زیر ۴۰ هزار تومان بسته بندی نمی شود؛ بیشتر بارهای برنج دست واسطه هاست و کشاورزان سودی نمی برند.

جعفریان امیری با اشاره به هزینه های بالای تولید برنج برای کشاورزان از جمله کود خاطرنشان کرد: از زمانی که دولت تغییر کرده نوسانات دلار بسیار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه امسال کشت ۲ نیز تولید نشده است گفت: امسال ۴۰ درصد کاهش تولید برنج داشتیم؛ ضمن آنکه برنجی که امسال تولید می شود تا سال بعد ماندگاری ندارد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران یادآور شد: برنج طارم با خرد برنج تا ۵۰ هزار تومان و در صورت بسته بندی به ۶۰ هزار تومان می رسد.

جعفریان امیری در مورد آزادسازی برنج های دپو شده یک سال پیش و عدم کاهش قیمت برنج بیان کرد: این عدم کاهش به دلیل آن است که مردم متقاضی خرید برنج هستند و با توجه به قیمت روزافزون برنج داخلی، برنج خارجی را خریداری می کنند.

وی همچنین با ابراز تاسف از تخریب برنج اظهار کرد: برنج های خارجی با داخلی مخلوط می شوند و به همین دلیل موجب گرانی برنج خارجی شده است که باید جلوی آن گرفته شود.

کد خبر: ۱۲۲٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha