۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
نبود امنیت شغلی عامل مهاجرت پرستاران است
عضو شورای عالی نظام پرستاری:

نبود امنیت شغلی عامل مهاجرت پرستاران است

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: قراردادهای ۸۹ روزه و نبود امنیت شغلی پرستاران را به سمت مهاجرت سوق می‌دهد.

به گزارش بازار، آرمین زارعیان عضو شورای عالی نظام پرستاری در نشست خبری افزود: ماهیت حرفه پرستاری مراقبت مطلوب از بیمار است که این ماهیت در همه گیری کرونا بیشتر دیده شد.

وی ادامه داد: در ۲ سال درگیری با کرونا، همکاران پرستاری تلاش کردند بهترین خدمات به بیمار ارائه شود، از این رو اگر از استاندارد پرستاری حرف می‌زنیم فقط نیاز پرستار مطرح نیست بلکه بیماری که قرار است از کیفیت پایین خدمات بهره‌مند شود هم مد نظر است.

وی با بیان اینکه روش مناسب مراقبتی به واسطه کمبود پرستار تحت شعاع است ادامه داد: شأن پرستار متناسب با جایگاهش باید حفظ شود در برخی بیمارستان‌ها شاهد خشونت‌های کلامی و فیزیکی علیه پرستاران هستیم که آسیب‌های جسمی و روانی برای پرستاران دارد.

زارعیان گفت: پرستاران از فرسودگی شغلی رنج می‌برند و دوره خدمتی آن‌ها کوتاه می‌شود بعلت فشار کاری بالا و اگر در مورد معیشت پرستاران حرف می‌زنیم به این علت است که خواستاریم این حرفه مطابق مشغله شغلی اش دریافتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: مهاجرت پرستاران در همه گیری کرونا افزایش یافت و از طرفی کشورهایی هستند که در منطقه یا اروپا با کمترین نیاز به پرستار با اطمینان به تخصص پرستاران ایرانی، آن‌ها را جذب کردند، مطالعات پزوهشی نشان می‌دهد کیفیت تخصص پرستاران ایرانی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: شرایط شغلی، امکانات رفاهی، درامدهای خوب موجب جذب پرستاران ما سده در حالی که در کشور ما قراردادهای ۸۹ روزه برای پرستاران بسته می‌شود و پس از این بازه پرستاران امنیت شغلی ندارند.

زارعیان گفت: امنیت شغلی پرستاران در بیمارستان‌های شغلی پایین است و کمترین مطالبه به تعدیل نیرو منجر می‌شود.

وی افزود: وعده‌های فوق العاده خاص، استخدام و …در روز پرستار از سوی رهبر معظم انقلاب ارائه شد، اما دوستان در دولت باید اقدام کنند اگر خود را ولایی می‌دانند.

وی ادامه داد: دو روز بعد از اشاره مقام معظم رهبری به حقوق پایین رزیدنت ها، نامه‌ای ابلاغ شد که رزیدنت‌های مجرد۶ میلیون و رزیدنت‌های متأهل ۸ میلیون افزایش حقوق داشته باشند، اما یک سال پس از تذکر رهبری هنوز حقوق پرستاران تغییری نکرده است باید تعارض منافع کنار گذاشته شود و پرستاران دیده شوند.

زارعیان گفت: یک پرستار ۲۴ ساعت از این تخت به آن تخت می‌دود و در این بحران کرونا پرستار فقط می‌دوید و به بیماران لحظه‌ای سر میزد بد خلق می‌شد و بیمار هم حق داشت که ناراحت و ناراضی شود.

وی افزود: کار پرستاری همواره سرپایی و مراقبت و استرس است و توان جسمی و روحی پرستار کاهش پیدا می‌کند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: درخواست پرستاران بر افزایش کیفیت مراقبت در کنار افزایش تخت‌های بیمارستانی است و نیروهای طرحی می‌توانند طبق قانون مستقیما استخدام شوند، اما الان ما باید به نیروی طرحی بگوییم برود در حالی که برای نیروی طرحی یک میلیارد تومان هزینه شده است و بعللی قانونی یا غیر قانونی نمی‌توانیم استخدامش کنیم و دو دستی تقدیم کشورهای دیگر می‌شود.

وی افزود: ۳ هزار پرستار طرحی امکان ازدواج و شغل مناسب ندارند پس طبیعی است که به خارج از کشور برود.

کد خبر: ۱۲۲٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha